Page 2 of 10
Posted: 01 Sep 2008, 17:59
by micke999
ser bra ut kommer nog bli riktigt coolt när de blir klart!!
Posted: 01 Sep 2008, 18:58
by just_mee84
sibban wrote:Var det mycket jobb att få ner m50in i din 318?
Lite fundersam om man ska ge sig på det själv
Nja lite pyssel var det allt. Jag fick höja och bredda kardantunneln runt lådan för att motorn skulle hamna i våg. byggde egna motorfästen med kudar som jag tog på måfå i mekonomens hyllor. Vet att andra har fått i M50 motorn utan att bygga om kardantunneln? men jag lyckades iaf inte med det!!
Posted: 01 Sep 2008, 19:40
by sibban
just_mee84 wrote:sibban wrote:Var det mycket jobb att få ner m50in i din 318?
Lite fundersam om man ska ge sig på det själv
Nja lite pyssel var det allt. Jag fick höja och bredda kardantunneln runt lådan för att motorn skulle hamna i våg. byggde egna motorfästen med kudar som jag tog på måfå i mekonomens hyllor. Vet att andra har fått i M50 motorn utan att bygga om kardantunneln? men jag lyckades iaf inte med det!!
Kanske än rätt korkad fråga, men är det samma framvagn på en 318 som 320/323/325 med m20?
Posted: 02 Sep 2008, 16:36
by just_mee84
har faktiskt ingen anning, men jag tog styrväxeln från en 325:a och den passa ju rakt på.
Posted: 05 Sep 2008, 10:30
by sibban
Kollade lite på realoem.com och kom fram till att framvagnarna är likadana så jag antar att det är så
Vilket beyder att motorbytar tråden som gällde en 320/325 som skulle byta till m50.
Så borde det gälla samma för en 318 eller hur?
Posted: 17 Sep 2008, 19:34
by just_mee84
jaha då va det dags för en paus i byggandet!!! blir lite resjobb till norge för att få ihop pengar till motorn.. Har hållt på och slippat inör lack, vilket tog bra mycke längre tid än jag trodde??? hade mycke problem med att det blev som små porrer i plasten när jag slippade?? nån som haft liknande problem?? De enda som verkade funka var Snåltemas finspackel!!! bliir intressant och se om färgen vill fästa på det också. Har även luskat fram vilka bromsok jag ska ha bak. Det får bli Volvos 4 kolvsok till 240, dom kosta bara 650 spänn nya på AD center. då det är dubbla "ingångar" på dom blir det 2 kolvar på den vanliga bromskretsen och dom andra två ska jag dra en krets till den hydrauliska handbromsen som får en egen behållare.
Posted: 19 Oct 2008, 13:45
by just_mee84
Då var man tillbax från Norge. fick slippat färdigt och lackat äntligen. Det är ju så tråkigt o slippa... får hålla mig lite tills löningen kommer, då ska det handlas prylar hehe.
slänger upp några bilder som jag tog när ja rulla ut bilen.
Posted: 06 Nov 2008, 21:11
by just_mee84
Ja då vart bakbromsarna fixade!! blev riktigt bra med volvo oken bak (och billigt). Hade ett jävla slitt att få dit ena stolen bara, dålig gänga i ett av fästet i stolen. Givetvis drog jag av en 12,9 bult i det hålet!!! skojar nog inte om det tog 5 timmar att få ut den och rensa gängorna..
Ska fixa lite bilder att uppdatera med, börjar ju hända lite nu
Posted: 06 Nov 2008, 21:47
by moonzhine
vad kör du för volvo bromsar bak?såg fet ut iaf..grymt stuk på kärran din förresten..
mvh
Posted: 06 Nov 2008, 21:53
by Strandholm
240 turbo skulle jag gissa på. tror dom säljs på feltema. :]
Posted: 07 Nov 2008, 17:29
by just_mee84
Bak bromsarna är från 240 79-81 har jag för mig tror inte det var turbo i den modellen. kosta 550:- på AD center (köp aldrig nått med rörliga delar på snåltema). Ett bra och billigt alternativ tycker jag
Posted: 07 Nov 2008, 18:32
by Storås
just_mee84 wrote:Bak bromsarna är från 240 79-81 har jag för mig tror inte det var turbo i den modellen. kosta 550:- på AD center (köp aldrig nått med rörliga delar på snåltema). Ett bra och billigt alternativ tycker jag
Stämmer nog bra det, Är väl från 240 innan dom fick ventilerade skivor fram, alltså inte turbon, då den hade det från fabrik.. Tror vanliga 240DL/GL hade oventilerat ännu längre än till 81 t.om..
Posted: 07 Nov 2008, 19:01
by just_mee84
nej dom är till ventilrade skivor. gamla 240in hade ju fykolvsok och ventilerat på gl moddelen. passade perfekt ihop med skivorna från en 540 tror jag det va. 20/298mm
Posted: 07 Nov 2008, 19:36
by johankihl
Det skulle allt vara någon annan vinge, den där såg rent ut sagt för bedrövlig ut
En M3 evo vinge med ställbar läpp kostar väl inte en förmögenhet hos PPF?
Posted: 08 Nov 2008, 09:58
by just_mee84
Haha nej det verkar som många stör sig på vingen, fick den ju gratis o allt!! har tyvärr inte råd o köpa en M3 evo vinge just nu, lägger varenda pinnal och lite till på motorn just nu.. Kostar ju en rätt bra slant att bygga en helsmidd maskin med allt.
Posted: 10 Nov 2008, 20:33
by just_mee84
Jaha då hade man börjat skrapa underredet färdigt, ingen som har nått bra tips på hur man får bort den gula gegan dom har smetat på?? är det nån form av vax dom använder på fabriken eller?? fick lackat volvo oken med så dom har samma färg som brembo oken fram.
Volvos gamla goda fyrkolvsok
Fick reda på att EBC belägg till bromsoken kosta 300 spänn mer än ett bromok??? sjukt tycker jag..
Posted: 12 Nov 2008, 20:54
by just_mee84
fick hem toppen idag!! äntligen fick man kika lite på den, såg riktigt nice ut. Enda negativa var väll att jag fick kasta början på mitt insug då toppen var så extremt portad!! Gott att det bara är bottendelen kvar nu, toppen är ju bara att lyfta på när de blir dags...
tjejen följer allt med och grejar ibland
Så här såg ventilerna ut, Rostfria ferrea
Tok portat insug
Grym skillnad på kammarna, den högra är orginal om nån undrar
Får ursäkta skit kvaliten på bilderna!! är tagna med mobilen. Har ingen riktig kamera