Page 2 of 3
Posted: 24 Apr 2008, 17:17
by Madgas
Coolt! Fördelningslådan är samma som cosworth har så den pallar effekt men främre diffen är rätt svag. Har hört att om man stum monterar motor och låda så ska det hålla bättre men vet int säkert. har själv en ix som jag funderar på att bygga turbo i men vi får se
Posted: 24 Apr 2008, 19:01
by skarvsladden
Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.
Klart du ska bygga busbil..
Posted: 24 Apr 2008, 20:42
by Nisse Järnet
Du har säkert redan sett det, men kikade lite på drivlinan på IX förut och en populär som folk gjorde var att fixa längre till splines till framdiffens drivning eller nåt sånt
Posted: 01 May 2008, 09:58
by Chrille
Hur går det?
Du får inte sluta uppdatera nu. Det här är grymt intressant..
Posted: 03 May 2008, 23:04
by Zwofurti
ska bli kul att se det här bygget färdigt =)
Posted: 04 May 2008, 16:08
by skarvsladden
Har inte hunnit uppdatera ,fixade dit intercoolern idag och småfixade mest.
Man måste ju hinna åka lite hoj oxå.
Lite update.
Posted: 30 May 2008, 21:06
by skarvsladden
Turbon:
Bilen i dagsläget.
Posted: 30 May 2008, 21:19
by Ronnie AVR
satte du dubbla pumpar i tanken på varsin sida eller? eller sitter det så på IX kanske
Posted: 30 May 2008, 21:44
by skarvsladden
Ronnie AVR wrote:satte du dubbla pumpar i tanken på varsin sida eller? eller sitter det så på IX kanske
Jag satte dubbla pumpar i varsin sida på tanken ,IX har bara en orginal. men det sitter 2 tankmätare orginal
Posted: 06 Jul 2008, 16:33
by Spiidfriik
skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.
Klart du ska bygga busbil.. :)
Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.
Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!
Lycka till!
Re: Lite update.
Posted: 11 Jul 2008, 18:47
by Fredriktak
skarvsladden wrote:Bilen i dagsläget.
IC`n sitter som handen i handsken ser det ut som
Hur mycket klarar en sån där IC?
Coolt att nån bygger på en IX! Lycka till
MvH
Posted: 13 Jul 2008, 17:21
by skarvsladden
Spiidfriik wrote:skarvsladden wrote:Är inte helt säker på att cosworth har samma fördelningslåda.
Ford använder nog inte ZF lådor tror att dem har Borg Warner.
Klart du ska bygga busbil..
Mja, både BMW iX och Sierra/Escort Cosworth har Ferguson fördelningslåda. Inte helt identiska men fullt jämförbara. Ursprungligen konstruerade för Jensen Interceptor dimensionerade för en 440 cui. Den håller! På Fordarna är den integrerad med växellådan och har därför fått dåligt rykte då Fordlådorna inte tål spö.
Jag har klurat på exakt den lösningen med extra diffdrev du grejar med i framdiffen. Borde göra hela skillnaden!
Lycka till!
Tack!
Jag har en ZF fördelningslåda i min bil ,enligt skylten på lådan.
Jag hoppas framdiffen håller ,annars blir det någon annan lösning.
Re: Lite update.
Posted: 13 Jul 2008, 17:23
by skarvsladden
Fredriktak wrote:skarvsladden wrote:Bilen i dagsläget.
IC`n sitter som handen i handsken ser det ut som
Hur mycket klarar en sån där IC?
Coolt att nån bygger på en IX! Lycka till
MvH
Tackar!
Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76
Re: Lite update.
Posted: 13 Jul 2008, 17:59
by Peter_1982
skarvsladden wrote:Tackar!
Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76
På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)
Re: Lite update.
Posted: 13 Jul 2008, 20:35
by Bonje
Peter_1982 wrote:skarvsladden wrote:Tackar!
Hoppas på att IC skall klara ca 800hk
Måtten är 600x300x76
På Kl racings hemsida står det max 500hk på en sådan IC vill jag minnas (har en likadan själv)
Man ska inte tro på allt man läser...
Vad en intercooler klarar för effekt gå inte bara att säga så där rakt upp o ner.
Många faktore spelar in!
*Hur sitter den placerad, får den luftgenomströmming eller ej?
*Storlek på turbon. Har man en liten turbo som får ladda 3 bar och är utanför sin kompressormapp med 250 graders laddtemp som följd.
Eller har man en stor turbo som behöver ladda 1 bar och 100 grader för att få samma effekt?
* Sen är det ett luddigt bergepp också. Vad menas med att den klarar max 500Hk?
Är det 500Hk innan den börjar strypa effekten där eller går det inte att plocka mmer än så???? Det är bara siffror tagna ur luften!
Det är måååånga som har motorer på långt över 500hk med såna här IC.
Nog om det!
Micke. Har du fått hem dina kolvar än? glöm inte bort att jag vill kolla på dom INNAN du har monterat dom!
Posted: 13 Jul 2008, 21:16
by danvikman
Det är ett schysst bygge du har! Jag undrar bara över bilden där man ser ena förpumpen. Jag håller på med att bygga tankarmatur för första gången och jag undrar vart du fått tag på det vita filtet som man ser lite av på bilden. Sedan undrar jag också över det svarta kontaktstycket ovan på pumpen, vart man får tag på ett sådant? Ser det ut så orginal?
Posted: 13 Jul 2008, 22:30
by Clew
Fan vad najs! Har väntat på att nån ska bygga en grym IX!
Och dessutom i Eskilstuna, då kanske man får se den på några nattliga aktiviteter eller så
Det gick/byggdes ju en grym IX i stan för några år sedan, det är kanske den du skrev om? Snackades om 500+ i den, har lite bilder på den men såg den aldrig in action så att säga.
Lycka till med bygget!