Page 2 of 20

Posted: 18 Mar 2006, 16:22
by Henka.
CumsteR wrote:Dumt spørsmål... Men hvorfor ikke sette på Komplett E28 535 bakstilling/aksling?


Passar inte rakt av samt att det inte är driftsäkert i längden vid större effektuttag...

Posted: 19 Mar 2006, 19:06
by 325tic
Yttre medbringaren mot skivan måste man ju åxå ta från 5serien då. Den är ju 5bult blir väll struligt. Eller tänker jag fel.

/Jocke

Posted: 19 Mar 2006, 22:35
by Bmwandreas
Fräsa 4-bult.

Posted: 28 Mar 2006, 17:33
by knoddas
jag har läst att dricknutarna från e28an är för stora för e30ins bäraremar... förmodlinge är det ju inte så eftersom ni skriver motsattsen,,, skulle bara kolla om det är nått jag missat.

Posted: 28 Mar 2006, 17:55
by Bmwandreas
Man får modda stötdämparfäste och fjäderfästet.

Posted: 07 Apr 2006, 13:10
by CumsteR
Henka. wrote:
CumsteR wrote:Dumt spørsmål... Men hvorfor ikke sette på Komplett E28 535 bakstilling/aksling?


Passar inte rakt av samt att det inte är driftsäkert i längden vid större effektuttag...


Men det er jo samme diffen/drivknuter som de skal benytte seg av jo? Hvorfor er ikke det like sikkert da?

Posted: 09 Apr 2006, 22:48
by Bäckis
Den är för bred. Drivaxlarna lär ändå bytas, så det är bättre så här tycker vi.

Posted: 20 Apr 2006, 05:52
by Bonje
Har funderat på en sak... Eftersom drivknutarna från 5-serien är så pass mycket större då lär knappast det gå att få dit handbromsviern i E30 spindeln längre.

Finns det någon smidig lösning på det än?
Sen antar jag att ABS:en ryker också?
:?

Jag har inte hunnit titta så mycket på det här än, men jag har funderat på att om det skulle vara smidigt att modifiera E34 bärarmarna för att passa mot E30 balken.
Då har man allt i ett lösning på: Medbringare, handbroms och bromsar på en gång.
Det som kanske kan ställa till det lite är placeringen av stötdämparfestet som skiljer sig i placering mellan E30 och E34 :?:

Posted: 20 Apr 2006, 06:49
by Bmwandreas
Handbroms funkar, men abs ryker.

Posted: 20 Apr 2006, 07:26
by Per Eriksson
ABS'n tänkte jag behålla på min, jag har gjort en tandskiva i lasern som jag ska sätta fast på nya navet i rätt position vid givaren.

Modda bärarmar verkar vid en förstas anblick bli mycket jobb då de är så mycket bredare än E30'ins

Posted: 20 Apr 2006, 14:42
by peppe
Kan ni inte posta lite bilder och text så man ser vad och hur man ska bygga om?

Ev. inkludera den i Drivline FAQn?

Posted: 24 Apr 2006, 21:53
by peppe
Fler frågor från min sida då jag har planer på bygga om nu till hösten, eller ja bygga ny bil.

Hur blir det om jag vill åka med dessa axlar och knutar, samt FK coiloversana?

Blir det error eller finns det en lösning på problemet? Eller det kanske inte finns något problem!

Posted: 24 Apr 2006, 23:08
by Bmwandreas
Vi har FK coilovers, så nog finns det lösning:)

Posted: 25 Apr 2006, 06:24
by peppe
Dåså, bara skratta och dansa med andra ord :)

Posted: 30 Apr 2006, 21:01
by Per Eriksson
hur gjorde ni med bromsskivan? 5serie navet hamnar väl längre in mot skölden ?

Posted: 01 May 2006, 17:44
by Bernis
Här är en skottsäker bakvagn enligt receptet ovan.
Har inte hängt upp den än men det verkar inte som om man
behöver mådda fjäderfästet, stötdämparfästet vet jag inte än,
hanbromsen funkar fint.
Inga problem att göra om till 4-bullt heller då hålen inte krockar.


Image

Image

Posted: 01 May 2006, 18:15
by Per Eriksson
vilken modell tog du naven från?
Vilken bromsskiva använder du?

Om dina knutar är 110mm utvändigt lär stötdämparen krocka hejdlöst men det löste jag med en gängad hylsa svetsad alldeles utanpå originalfästet.