Anledningen till att använda torsumpsmörjning är bla att inte behöva ha så mycket olja i sumpen. Varför, vart tar oljan vägen när man kör en rundbana? Inte vill den ligga kvar i sumpen, den far omkring å skvalpar å smiskas av vevaxeln.
Och att man kan välja mängden olja i systemet och kylsystemet för oljan kan manipuleras bättre.
Och man kan göra sumpen mindre för att sänka motorn och därmed hela bilens tyngdpunkt.
Att ett torrsumsystem skulle påverka att man kör utan ventiltätningar? Oljan skvätter ju ut uppe under ventilkåpan vid samma smörjställen och kommer att smörja dessa delar och rinna ner i insug & avgaskanal vare sig torr eller våtsumpsystem.
Att tätningarna ger friktionsförluster är helt klart, men i jämförelse med tex kraften för att trycka ner ventilfjädrarna så silar man mygg å sväljer kameler i jakten på effekt.
En motor där veven skvätter runt olja från sumpen är antingen felkonstruerad eller överfylld med olja under normala omständigheter.
Att en torrsumpsmörjningssystem skulle ge mera effekt? Betänk att i ett torrsumpsystem är oljepumpen uppdelad (om det är en seriös variant) i en sug och en tryckdel. Sugdelen suger upp oljan via pickup i sumpen till oljebehållaren (ev sätter man oljekylet hära). Sedan tar trycksidan från pumpen olja från oljebehållaren och trycker ut kyld olja in i kanalsystemet ut till smörjställena å ner i sumpen igen.
Så torrsump är ett dyrt over-kill eller kul bling-bling om man inte kör rundbana.
Enda att säkra upp för gatåkning är att pump-pickupen inte suger luft om man gasar på kurviga vägar eller kör drag-racing.