snikturbo på bmw 325 e36?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Cruise
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2006, 19:58
Location: Växjö
Contact:

Post by Cruise »

Ok, tackar Macke för tipset...får kolla upp detta!

Tänkte även kolla om det finns ngn annan turbo som liknar td04. tänkte om man kunde använda de snurrorna som sitter orginal på saab 900 2.0t de ska ju klara närmare 300 hk iaf...skulle ju räcka för min kompis del menare jag.(hans ekonomi är sådär stadig :lol: )

Ne men så jag funderade på turbo idag när vi snackades vid och sa att jag kunde fråga.
Även vilka spridare som ska användas vore ju bra för honom om han me ska ha m5 eller vad han ska ha.

Mvh//
Cruise & Robin
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Cruise wrote:Ok, tackar Macke för tipset...får kolla upp detta!

Tänkte även kolla om det finns ngn annan turbo som liknar td04. tänkte om man kunde använda de snurrorna som sitter orginal på saab 900 2.0t de ska ju klara närmare 300 hk iaf...skulle ju räcka för min kompis del menare jag.(hans ekonomi är sådär stadig :lol: )

Ne men så jag funderade på turbo idag när vi snackades vid och sa att jag kunde fråga.
Även vilka spridare som ska användas vore ju bra för honom om han me ska ha m5 eller vad han ska ha.

Mvh//
Cruise & Robin


saab turbo blir bra. o sen som sagt spridarana hänger på hur mycket ladd
o ladd hänger på va som är gjort me motorn tex kompsänking....
ska ni göra med orginal styrsystem?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Macke 325 wrote:det är samma drivlina på 318, 320, 325. vet inte riktigt hur mycke dom håller men 250-300hk ska dom nog klara om man kör som folk :)

fråga efter tryckrör på Europeiskt aluminium i Hovmantorp han brukar fixa bra priser om man köper några stycken på en gång,

har faktiskt ingen aning om hur mycke en 320 pallar men 325:ans stakar och kolvar funkar ju bra vid vardagskörning upp till 350 med marginal, ska väll kunna orka med 400 också men vill man vara på säkra sidan så..


Är det verkligen samma låda, slutväxel e.t.c. ? Känns lite skumt, med tanke på utväxlingar i tex diffen?
Last edited by peppe on 14 Mar 2006, 22:54, edited 1 time in total.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

spridar fråga: hur många cc är orginal på spridarna i en m50b25 vanos???
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

utväxlingen i diffen kanske är olika, men det ska iaf vara samma låda och kardaner enligt bentley-boken, Vill man ha grövre byter man till låda och kardaner från 328 eller m3 3.0 passar rakt av..

Är inte helt säker men jag har för mig orginal spridare ligger på 190cc
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

peppe wrote:
Macke 325 wrote:det är samma drivlina på 318, 320, 325. vet inte riktigt hur mycke dom håller men 250-300hk ska dom nog klara om man kör som folk :)

fråga efter tryckrör på Europeiskt aluminium i Hovmantorp han brukar fixa bra priser om man köper några stycken på en gång,

har faktiskt ingen aning om hur mycke en 320 pallar men 325:ans stakar och kolvar funkar ju bra vid vardagskörning upp till 350 med marginal, ska väll kunna orka med 400 också men vill man vara på säkra sidan så..


Är det verkligen samma låda, slutväxel e.t.c. ? Känns lite skumt, med tanke på utväxlingar i tex diffen?



Nej.. de skiljer ju både lådor o klumpar...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

Macke 325 wrote:utväxlingen i diffen kanske är olika, men det ska iaf vara samma låda och kardaner enligt bentley-boken, Vill man ha grövre byter man till låda och kardaner från 328 eller m3 3.0 passar rakt av..

Är inte helt säker men jag har för mig orginal spridare ligger på 190cc


kan de stämma tycker de låter lite 190cc??
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

nehe det var lustigt, kommer man inte ihåg något rätt :(

ska hämta boken från garaget sen och kolla...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

men så som jag har förstått det ska ni köra med orginal komp och helt orörd motor?
Cruise
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2006, 19:58
Location: Växjö
Contact:

Post by Cruise »

Overcharged wrote:men så som jag har förstått det ska ni köra med orginal komp och helt orörd motor?


Precis...Och sedan laddet beror ju på vad man behöver för att komma upp i dessa ca 230 hk som det då siktas på på 320:n.

Så det som återstår att ta redan på till 320:n är ju:

Spridare som är lagom till 230 Hk?

Vilket laddtryck man kan köra med?

Samma gäller ju 325 fast med ca 0.5 i ladd och där vet jag ju nu allt som behövs.

Mvh//
Cruise &Robin
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

japp jag känner inte till 2,0an men du kan ju börja med att köra med 0,5kg iaf...
för att kunna köra 230hk med en turboladdad motor behöver du ett par spridare som ligger på ca 300cc men inte mindre än 280cc, men jag vet faktikst inte om detta stämmer för jag har ju räknat detta via ett program som jag har men de gör det nog!

fast jag förstår ju att ni har tajt budget, men arp bultar och mls 3,5mm packning hade inte vart fel för då får ni ju både en kompsänkning, bättre packning som tål spikningar bättre + att ni inte lyfter toppen :lol: hehe!

men som sagt bättre att börja nånstans än att inte börja alls :)

förresten vill bara lägga till en sak som bäckis skrev till mig:
"laddar man över 0,7 bar med orig. komp så börjar det spika som faan"

tänkte att det kan vara bra att veta :wink:



lycka till :!:
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

förresten...att orginal spridarna är på 190cc tror jag nog stämmer mkt bra!
Cruise
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2006, 19:58
Location: Växjö
Contact:

Post by Cruise »

Men laddtrycket kan man ställa med en sådan "pysventil" va?
Man ställer addtrycket eller gör man på ngt annat bra vis?

Finns det ngn bra mätare man kan köpa för att se spikningarna?

Mvh//
Cruise & Robin
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

laddtrycket ställer du på wastegaten på turbon.
eller sätter en ventil på slangen till wastegaten så du kan strypa
trycket till wastegaten därmed få hägre laddtryck...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

joo de finns ju utrustning för att läsa av spikningar, men då är det nästan bättre att lägga pengarna på en bredbandslambda!
så att du ser att du har rätt bränsleblandningen...

annars kan man ju göra den berömda knackssensorn...

en burk mot tråget och kopparör till att lyssna för spikningar, då hör man dem riktigt stora spikningarna men dem små är också farliga!!!
Cruise
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2006, 19:58
Location: Växjö
Contact:

Post by Cruise »

OK, då vet ja lite mer med laddtrycket.

En fråga till som jag kommit på!

Vart sätter man Oljereturen?

En bild vore jättebra om ngn har det, kanske lite svårt att beskriva vart man ska dra den 8)

Vill bara säga det med att detta forumet är askalas ju! Folk som svarar på alla ens frågor....så bra!

Mvh//

Cruise
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

Post Reply