sylta nr1 wrote:glöm inte bort vevaxeln bara i allt vevstaksbalanserande! Det är där det gör god nytta att ha balans! Även det småpengar i det stora hela. Finns nog många här som kan skriva under på vad gott en välbalanserad motor går!
man balanserar väl inte vevaxeln utan svänghjul va?...
Stakar o kolvar väger man in, helst med en våg som klarar 0.1g är man nogrann så minskar risken för probl. senare. (Titta på Hemsö Dannes bilder).
Vev, svänghjul, tryckplatta, hub, vibrationsdämpare och remhjul balanseras.
Balansera först alla delar för sig sen montera ihop allt och balansera igen, innan man plockar ner allt så kan det vara en fördel om man märker upp saker som kan vridas fel vid ihopsättning av motorn senare.
Ex. remhjul.
Andersson wrote:Stakar o kolvar väger man in, helst med en våg som klarar 0.1g är man nogrann så minskar risken för probl. senare. (Titta på Hemsö Dannes bilder).
Vev, svänghjul, tryckplatta, hub, vibrationsdämpare och remhjul balanseras. Balansera först alla delar för sig sen montera ihop allt och balansera igen, innan man plockar ner allt så kan det vara en fördel om man märker upp saker som kan vridas fel vid ihopsättning av motorn senare. Ex. remhjul.
Mvh/Henrik
det här med vibrations dämpare förstår jag inte riktigt..är det samma sak som balansaxlar eller?
Andersson wrote:Stakar o kolvar väger man in, helst med en våg som klarar 0.1g är man nogrann så minskar risken för probl. senare. (Titta på Hemsö Dannes bilder).
Vev, svänghjul, tryckplatta, hub, vibrationsdämpare och remhjul balanseras. Balansera först alla delar för sig sen montera ihop allt och balansera igen, innan man plockar ner allt så kan det vara en fördel om man märker upp saker som kan vridas fel vid ihopsättning av motorn senare. Ex. remhjul.
Mvh/Henrik
Om man nollbalanserar allt för sig så behöver man inte balansera en gång till när allt är ihop. Annars är man ju kass på att balansera. Vist, man ksa kolla så det är i balans när allt sitter ihop. Men nollar man allt så kan det inte bli annat än noll.