Page 2 of 25
Posted: 08 Mar 2006, 20:17
by CumsteR
Bmwandreas wrote:Jag hade PT76 på min 525 i början.
Dvs en helt orig M20 med svarvade kolvar samt trimkam.
Jag hade fullt ladd = 1 bar vid 4000-4500 rpm.
Fy, det er jo kjempe bra da! Var det BB på den? Hvor mye ekstra blir det da...?
Posted: 08 Mar 2006, 20:39
by Fido85
Overcharged wrote:hur mycket flödade din m50 topp då om man får fråga?
bara nyfiken
jag kan scanna pappret och lägger upp det snart
Posted: 08 Mar 2006, 20:46
by Overcharged
låter fint det!
men det roliga hade ju också varit att se hur mycket en portad topp ger så man har något att gämföra med!
men m50 toppen flödar väl ganska så bra har jag hört?
Posted: 08 Mar 2006, 21:37
by Fido85
ursäkta kvalitet men scannern är lite konstig och förminskade bilden lite för mkt
Posted: 08 Mar 2006, 21:45
by stian329
peppe wrote:Det hade varit riktigt mysigt att få en standard 325 topp flödad, sedan detta monster.
Kul att se skillnaden, 325 toppen är väll ändå inte helt så tokig från början. För att vara en standard kanal.
Jeg har flowdata på std 325i topp, på gateportet 325i topp og på en raceportet AMC(utbytes)topp
Som sug flödar std topp 222hk, gateportad 238hk og min nye raceportade AMC-top flödar over 260hk som sug...
Posted: 08 Mar 2006, 22:21
by peppe
Trevligt, du har inget papper / diagram på det så man kan få läsa lite?
- Vi kan ta resten i PM så slipper vi pajja denna grymma projekt tråd.
Posted: 09 Mar 2006, 01:56
by ZVR
Det här är alltså Bäckis gråa vi snackar om som nu är såld, inte SBR E21 den blåa?
Jag har alltid trott att M20 motorn va den 4-cylindriga...
Är inte så inne på BMWs motorer längre...
När ska du (Bäckis) börja med din dragracingmaskin då?
Är det också en M20 du ska bygga på?
Posted: 09 Mar 2006, 07:18
by Bmwandreas
CumsteR wrote:Bmwandreas wrote:Jag hade PT76 på min 525 i början.
Dvs en helt orig M20 med svarvade kolvar samt trimkam.
Jag hade fullt ladd = 1 bar vid 4000-4500 rpm.
Fy, det er jo kjempe bra da! Var det BB på den? Hvor mye ekstra blir det da...?
Nej en vanlig med 0.81 avgashus.
BB kostar 3-4000 extra.
Posted: 09 Mar 2006, 08:25
by Bmwandreas
Posted: 09 Mar 2006, 09:07
by Fido85
myket fint
och jag är så förbannat snål på ett insug utan plenum
Posted: 09 Mar 2006, 09:46
by Bäckis
ZVR wrote:Det här är alltså Bäckis gråa vi snackar om som nu är såld, inte SBR E21 den blåa?
Jag har alltid trott att M20 motorn va den 4-cylindriga...
Är inte så inne på BMWs motorer längre...
När ska du (Bäckis) börja med din dragracingmaskin då?
Är det också en M20 du ska bygga på?
Min dragracemaskin, i grunden en M50, är mer eller mindre färdig, men inte ihopmonterad. Finns lite annat att göra nu, men jag ska försöka få ihop den i sommar om gaträsern vill fungera så jag slipper skruva med den.
Posted: 09 Mar 2006, 10:35
by wuffee
Ser jag lite galet kanske.. Men har ni helsvetsat från turbo till spjällhus? Varför i så fall?
Rädda att inte skarvarna ska hålla laddtrycket? (för jag förmodar att denna pjäs ska ladda några bar
)
Posted: 09 Mar 2006, 12:10
by Bmwandreas
Du ser nog lite galet:)
Posted: 09 Mar 2006, 12:25
by peppe
Insuget är BMW porr på högnivå.
Posted: 09 Mar 2006, 13:23
by wuffee
Bmwandreas wrote:Du ser nog lite galet:)
Hehe, jasså de gör jag? Men vart är de blå siliconslangarna dÅ? vaa?
Posted: 09 Mar 2006, 13:47
by Bmwandreas
Du ser skarven mellan ic och turbo.
Sen sitter det ingen slang vid spjället på bilden.
Posted: 09 Mar 2006, 16:40
by Anders Elenius
Vad blir det för kompression i denna motor?