Page 2 of 3
Posted: 06 Mar 2008, 06:57
by Nemesis_turbo
hur har dem som kör med m20 lutning löst det då?
Posted: 06 Mar 2008, 10:32
by Thörn
testade först min med e30 motorfästen, men det blev inte bra, insuget fick skum vinkel plus att jag isf nästan var tvugen att bygga scoop för turbon
Har för mig att det var svårt att ens få plats med det hydrauliska servot med orginalinsuget, men man skulle kunna dra ut själva behållaren till något ställe där den inte är ivägen kanske..
Skall se om jag hittar ngt foto på hur det såg ut ikväll.
Posted: 06 Mar 2008, 11:50
by flp
Nemesis_turbo wrote:hur har dem som kör med m20 lutning löst det då?
jag gjorde iaf nytt insug. eller en polare fräste av originalrunners och gjorde en fläns med små trattar i som han fräste presspassning på. sen är det limmat me nå ugnshärdat lim från abb
kan nog fixa en bild på det bara jag är hemma.
MVH Micke
Posted: 06 Mar 2008, 12:01
by Nemesis_turbo
aha, det torde juh gå att lösa rätt enkelt, bara att korta ned runnerserna och fästa ihop dem igen...
Posted: 07 Mar 2008, 16:11
by flp
Nemesis_turbo wrote:aha, det torde juh gå att lösa rätt enkelt, bara att korta ned runnerserna och fästa ihop dem igen...
har sett folk som gjort "adaptrar" med siliconslang osv. så det borde gå att kapa bort en bit runners och ersätta med slang. vet inte hur det funkar dock. här är iaf bilder på mitt insug. gjorde själva plenumet i alu. med en liten tratt på insidan.
här är iaf bild på mitt insug. det sitter lite lägre då det sitter som det ska. har bara ställt dit det på bilderna.
MVH Micke
Posted: 07 Mar 2008, 17:33
by drunkensailor
flp wrote:Nemesis_turbo wrote:aha, det torde juh gå att lösa rätt enkelt, bara att korta ned runnerserna och fästa ihop dem igen...
har sett folk som gjort "adaptrar" med siliconslang osv. så det borde gå att kapa bort en bit runners och ersätta med slang. vet inte hur det funkar dock. här är iaf bilder på mitt insug. gjorde själva plenumet i alu. med en liten tratt på insidan.
här är iaf bild på mitt insug. det sitter lite lägre då det sitter som det ska. har bara ställt dit det på bilderna.
MVH Micke
vad har just du för motorfästen osv för att få i den där då?
MVH//
Posted: 07 Mar 2008, 19:19
by Thörn
vad har just du för motorfästen osv för att få i den där då?
Kanske skulle kunna vara e30 motorfästen då, typ 325, (320?)
Så här såg det ut på min när jag testade med e30 fästen för ett par år sedan,
http://picasaweb.google.com/Turbokillen ... 1750406658
men bygger man grenröret efter lutningen så är det ju en annan 5a
Posted: 08 Mar 2008, 16:59
by flp
jag kör med m20 motorfästen och motorkuddar (alu).
MVH Micke
Posted: 09 Mar 2008, 22:11
by Nemesis_turbo
ja nu gör jag slag i saken oc köper loss en m50b25 i veckan som ska ned i min e30. får ser hur jag löser broms servon. blir förmodligen hydraulisk servo ifrån e28 oså flyttar jag på behållaren bara, verkar smidigast. kommer köra m20 lutning så jag får ott om plats för grenrör och turbo. maskin kommer gå med en T04e 56,5 GT40 Compressor wheel TRIM. med 360 lager Compressor : A/R.50 Turbine : A/R.63 och ett link lm4 sprut. torde få min touring att röra på sig lite iaf. fast denna sommar blir de nog sug maskin av det hela och bygga färdigt till vintern..
Posted: 09 Mar 2008, 23:17
by Nemesis_turbo
MathiasH wrote:Så man bygger alltså med M20 lutning för att få mer space för turbo och grenrör?
Renskrev lite och la till några meningar på det jag tog från FAQ som kanske gör allt lite tydligare. Ni får gärna hojta till om man bör lägga till nått eller ändra osv...
M50 i e30 med M20-lutning.
* E36 motorkuddar från 325
* Motorkuddar från E28 528/535
* Oljetråg från 525 E34
* Svänghjul från M20 + startmotor
* Växellåda från M20, Getrag eller ZF från t.ex 525TDS (E34)
* M50 motor från 90-92 behöver man inte byta stödagret i vevaxeln. 92- måste man byta lagret, 12mm på gammla, 15mm på dom nya.
* Ändra vinkel på det bakre grenröret för att annars kommer det ta i framvagnsbalken.
för m20 lutning så kör man med original motorfästen/motorkudar (e30 m20)
tråget bör man ädnå bygga om för annars kommer det bli enormt lite markfrigång
Posted: 09 Mar 2008, 23:43
by flp
om man kör m20 låda så måste man ha 12mm "pilotlager" i veven. men nyare getrag och zf har 15mm. har jag för mig iaf. det där är väl säkrast att kontrollmäta. jag köpte iaf mitt lager på laitis. mätta bara axeln på växellådan. har för mig att m50 från 90-92 också har 15mm pilotlager.
ni får väl kolla om de går att bara flytta behållaren för att få dit orig insug, men ja är lite skeptisk till det. har för mig att de även tar i skiten som behållaren sitter i osv. men det är ju bara att se då ni lyft ner motorn.
MVH Micke
Posted: 11 Mar 2008, 07:51
by Thell
flp wrote:om man kör m20 låda så måste man ha 12mm "pilotlager" i veven. men nyare getrag och zf har 15mm. har jag för mig iaf. det där är väl säkrast att kontrollmäta. jag köpte iaf mitt lager på laitis. mätta bara axeln på växellådan. har för mig att m50 från 90-92 också har 15mm pilotlager.
ni får väl kolla om de går att bara flytta behållaren för att få dit orig insug, men ja är lite skeptisk till det. har för mig att de även tar i skiten som behållaren sitter i osv. men det är ju bara att se då ni lyft ner motorn.
MVH Micke
Så då om man ska köra m50 som e nyare än 92 i e30 med 328:ans låda så behöver man inte byta lagret ?
Posted: 11 Mar 2008, 16:24
by flp
som jag försökte formulera mig så har nog alla m50 15mm pilotlager. även ickevanos osv. medans m20in har de mindre. så om du kör en m50 med 328 låda ska du inte behöva bry dig om lagret.
MVH Micke