Fuelcell-Skummet+e85=dåligt?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Strandholm

Post by Strandholm »

att det inte finns några beläggningar borde ju skallra om att det kanske inte är så snällt?

Är ingen raketforskare men det är ju iallafall vad jag tänker.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
backen

Post by backen »

Amplify wrote:att det inte finns några beläggningar borde ju skallra om att det kanske inte är så snällt?

eller att bilen går mycket bättre och renare....tar du en bil som går fett så sotar den igen men inte om den går rent....
vatten är inte skadligt för slangar men ändå så renar det hela cylindern, kolven och ventilerna så dom nästan e blanka....man ska inte dra slutsatsen att etanol är skadligt för slangar för att den rengör inne i motorn...det är ju inte samma meterial så det reagerar inte på samma sätt.....sen om man ser filmen som finns oval så ser man att slangarna i etanolbilen är mjuka och rörliga medans den som har suttit i en bil som gått på bensin är stel och enligt minmening har större risk för att spricka...

mvh
j björk

Post by j björk »

Amplify wrote:att det inte finns några beläggningar borde ju skallra om att det kanske inte är så snällt?

Precis, hur ser de där rena vevhusen etc. ut om de får stå lite?
Sådant jag "hört" är att det finns ett antal rallyåkare som märker av problemen nu med rostiga cylinderväggar och vevhus när bilen stått en stund.
knotan

Post by knotan »

vet inte hur länge " en stund" är...
men jag har iallafall kört medf e85 i typ 5 år nu

det jag märkt är som tidigare vart uppe att vissa typer av slang inte tål etanolen.
tex biltemas slang med enbart en armering spricker efter ett tag efter att dem löst upp sej mellan lagrena...
däremot så slang som jag köpt på dunlopå hiflex med två varv armering å "riktigt" gummi håller sej bra länge iallafakll ett par säsonger (så länge jag haft en bil :P )
annars ännu bättre alternatvi är gummislang med "teflonkärna" dem tåler alla typer av lösningsmedel, även etylacetat osv som är en hel del kraftigare än etanolen,... :twisted:
fast den är nog en del dyrare å inte lika mjuk å följsam,,,

bräsnlepumpar har jag inte kört nå speciella, vanliga bosch pumparna har funkat bra för mej...
även biltemas funkar (misstänker att det är samma pumpar som bosch?)

att vevhusventilationen skulle klägga igen har jag faktiskt aldfig vart med om...

det som kan hända är att ifall man kör den för fett så trycker den ner bränsle i oljan som i sin tur kan kondensera om mootrn körs svalt ofta, jag brukar montera en lite varmare termostat i mina bilar när jag kör e85 å har som sagt aldrig haft nått sån propblem, sen brukar jag försöka mappa dem något magrare än lambda 1 på låg last, lamda 1 på dellast å sen runt 0.85-0.9 på fullast, mer än så har jag inte vart med om ska behövs.

rostiga cylinderväggar?? nu vill jag inte trampa nån på tårna men kan vara så att den tar in vatten pga man kör för hög täning å blåser packningen lite grann,
har vart med om det första åren när man va lite oerfaren å försökte mappa efter spikningar... det går som bekant inte,
numera förlitar jag mej helt till EGT, brukar köra lirte varmare än med macksoppa om det ska hålla bra.
jag brukart försöka få den till runt 800C på fullast med mycket ladd, har aldrig lyckats ha sönder nått vid dem temparna så länge man håller koll på bränslet...
iofs verkar iallafall m20 motorn väldigt spikbenägen om man går ner under den tempen... det är den enda bmw motorn jag kört på e85 å testat mäta upp....
johanedstrom

Post by johanedstrom »

mycket bra tipps, för en som ska prova e85 i sommar.
varför mappar du så magert?
vad vågar man åka med för tändning på på högre varv och 1bar?
knotan

Post by knotan »

johanedstrom wrote:mycket bra tipps, för en som ska prova e85 i sommar.
varför mappar du så magert?
vad vågar man åka med för tändning på på högre varv och 1bar?
tycker den går bättre om man ligger lite magrare..
sen trycker den ju bara ner bränsle i oljan plus att egt stiger en del om man kör fetare, känns onödigt att elda för kråkorna...

nu i min supra kör jag ca 35 graders förtädning vid 6000 rpm med 0.9 bars ladd,(enbart kompressorn inkopplad)
ca 850 graders EGT i +250Km/h
det är med drygt 9:1 i kompa, och 4 vent topp
många har problem med trasiga toppackningar i den motorn redan med orginal motorn å runt 1 bars ladd med orginal turbon men jag har åkt snart hundra mil nu i år å inte speciellt snällt heller...

andra exempel
volvo 2.1 liters med 2v topp
7.5:1 i komp med 1.5 bars ladd ca 40 graders förtäning runt 800 egt vid 260Km/h

volvo 2.3L med 2v topp 11.65:1 i kompa, 1.7 bars ladd, drygt 30 graders förtäning vid 6500 rpm, 850 egt vid 260 km/h

volvo t5a 2.0 liter 4 vent topp, 8.5:1 i komp 1.4 bars ladd strax under
800 egt vid 250 km/h

enda gången jag haft problem med spik va i en m20 b25 ca 9.1 i komp
ett bars ladd utan IC
har för mej jag fick åka runt 850-900 cc egt för å undvika spik, men det va kraftigt begränsat till att jag körde med orginal motronic å bara kunde pilla med soppatrycket samt inspänningen på fjädern i LMM
blev aldrig helt bra dock sen sålde jag bilen... har för mej att jag strobbade tändingen till typ 30 grader vid maxvarv, men är inte helt säker...
Fear This

Post by Fear This »

backen wrote:Konstigt att folk säger olika även om dom jobbar med det eller forskar inom det...en kille som har kört etanolkonverterade bilar sedan -98 säger att det är tvärt om....finns inte renare insida på någon motor som en etanolmotor....bellägningar som en gång fanns där er helt borta efter 500 mils körning om man lyfter på locket och kollar efter....helt rena...ungefär som om det hade gått in vatten i alla cylindrarna....och några spruckna slangar har han inte varit med om på 10 år inget annat problem heller....han har ändå kört nån bil över 10-15 tusen mil och bara gjort oljebyten och service....
iof så har han inte trimmat bilrna men det borde inte vara någon skillnad i hur etanol fräter på slangar...

mvh
ojoj se där:) alltså ang renheten allmänt säger jag ingenting om, däremot kläggar det igen bl.a spridare, ventilskaft mm som fan.. gummislangar har jag provat ett par olika modeller men redan efter ett par månader börjar man se sprickor i dem.. gummislangar är dock nödlösningen, kan jag så använder jag "plast" slangar som pressas på plats de verkar hålla bra iaf.
mvh
Karel021

Post by Karel021 »

oj här va de fart :D

ja har iaf kännt skyllnaden mellan de "blåa" skummet som brukar va i cellena och de vita eller oranga som ja har.. de sistnämda är mycket hårda.. mera nylon aktigt.. kan tänka mig att de är därför de håller..

ja kör iaf med skummet kvar i sommar :D
Fear This

Post by Fear This »

körde med blått skum och e85 -06, fuskade dock lite..
hade svarvat an kopplingarna på insidan av fuelcellen så jag kunde "clicka på" dubbla förfilter
Post Reply