Mean Green Machine Såld nu!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
m3gtfigge
Posts: 473
Joined: 28 Dec 2007, 14:42
Location: Motala

Post by m3gtfigge »

Image
Image
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

snygg! något välbyggd :)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Fi fan vilken flådig M3:a. Så jävla läcker :shock: Lätt den fräschaste E36:a jag har sett!!
Ska bli kul att följa detta bygge. :)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Såg bilen på emmaboda. Måste verkligen berömma dig för detaljfinishen. Sjukt mycket kolfiber och bra puts är inte fel. Bra jobbat! Finaste e36 jag sett också.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ja den ser onekligen skitfin ut!! Måste ha kostat många fliiiiiiiiiiis det :)

Ang effekten så vet jag inte riktigt exakt vilken kompressor du har? V-2 SQ finns ju i E-trim, S-trim och SC-trim. I alla fall så verkar den vanliga S-trim ha sin max effektiva ö i kompressormappen rätt långt ner. Alltså över 0,65 bar börjar effektiviteten bli mindre. Dock tittar jag på en mapp där det inte är utskrivet vilken % av effektivitet som är nästa "steg" i kompressormappen? I alla fall så når nästa ö till ca 0,9 bar.

Image

Nu visar mappen bara upp till 45000 varv på kompressorn, men dess maxvarv är 50000 så det finns lite mer att varva än vad som visas i mappen här.

Jag läste precis ett test där några bänkkörde en 4,6l V8 med 2 ventilsteknik. Först började de att porta den, andra kammar osv. De fick då 401hk. Sen satte de dit en Vortech (vet dock inte vilken modell) och laddade 10,9 psi = 0,75 bar.
De fick då ut 648hk vilket tyder på en förlust av bara 7,5%! Det är ju en amerikansk test, så jag vet inte hur mycket man ska lita på den... men om du räknar med en förlust på 15% istället så blir det ca 600hk med 1,2 bar om du har 326 hk som sugis.

På ett annat forum läste jag om en Vortech matad BMW som hade 10% förlust när motorn gav ca 600hk... så om det bara är 10% så lär du få effekt så det blir över....

Här är länken för er som vill läsa själva:
http://www.driven2modify.com/showthread.php?t=12657
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Figge är grym på å fixa alla detaljer i bilen det finns inte ett enda ställe på hela bilen som inte är i ordninggjort! typ varenda skruv som är bortplockad är ersatt med en ny bmw originalbult! allt är lackat eller täckt med kolfiber å mycke av kolfibern har han gjutit själv!

Tur ja tjatade på honom å bygga överladdat istället för å sälja bilen :D
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
m3gtfigge
Posts: 473
Joined: 28 Dec 2007, 14:42
Location: Motala

Post by m3gtfigge »

Passade på och fixa lite mer kolfiber till inredningen och motor utrymmet medans man väntar på fler delar! Ska bli en konsol för tre Autometer mätare och en täck kåpa för databoxen.
Image
Lite inpassning och lite klarlack så blir det fint!
Last edited by m3gtfigge on 08 Mar 2008, 17:38, edited 2 times in total.
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Tufft bygge, helt klart. Kolfiber är gott :)

Har du testat bromsarna än? Det är inte många som kör Hispec faktist.
Har 6kolvs och 335mm på min men inte hunnit testa dom än. Luftade dom idag för övrigt.

Hur var passformen på dina? Jag fick borra om alla hålen i naven tex då skivan vobblade radiellt ganska kraftigt. Han måste varit full när mina gjordes...
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
m3gtfigge
Posts: 473
Joined: 28 Dec 2007, 14:42
Location: Motala

Post by m3gtfigge »

Passformen på mina bromsar var bra faktiskt! Har kört på Mantorp och det går att bromsa hur mycket som helst utan några bekymmer...
Nackdelen med mina ok är att dom är pulver klarlackade och det börjar bli en massa fula sprickor i lacken och så börjar det ärja på bultarna som håller ihop oket.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

riktigt fint bygge! ser fram emot fler bilder under byggets gång:)
User avatar
m3gtfigge
Posts: 473
Joined: 28 Dec 2007, 14:42
Location: Motala

Post by m3gtfigge »

Nu är mätarkonsolen inpassad och klar!
Image
User avatar
sjöbba
Posts: 388
Joined: 18 Dec 2005, 18:22
Location: Ludvika

Post by sjöbba »

mycket cleant bygge! älskar british racing green :mrgreen:
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Grym finish på grejerna! Kommer bli fränt som fan med centrifugalblower! Ta med filmkameran sen nångång då den e monterad så man får höra ljudet :wink:

Sen en liten fråga: Var nånstans köper du kolfiberväven?
Henrik Back
kristov
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 15:16
Location: Norge

Post by kristov »

Vortech är väl inte centrifugal utan det sitter nån sorts drev innuti?

Rotrex t.eks. är centrifugal eller har jag missad nått?
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

kristov wrote:Vortech är väl inte centrifugal utan det sitter nån sorts drev innuti?

Rotrex t.eks. är centrifugal eller har jag missad nått?
Är inte riktigt med på hur du menar? Sjäva kompressorhuset på tex en turbo är en centrifugalkompressor, samma sak på en rotrex och samma sak på en Vortech.
Men på turbon drivs kompressordelen av avgasturbinen via den gemensamma axeln, på Rotrex drivs den via rem från vevaxeln som i sin tur driver kompressordelen via en planetväxel. Samma sak med Vortech men de har en vanlig växellåda bestående av två kugghjul.

Vad jag menar är att själva kompressorhuset är centrifugalkompressor oavsett vad den drivs av. Hoppas min förklaring var hyfsat tydlig :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

jobba på så ska vi rejsa sen :mrgreen:
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
m3gtfigge
Posts: 473
Joined: 28 Dec 2007, 14:42
Location: Motala

Post by m3gtfigge »

Henka. wrote:Grym finish på grejerna! Kommer bli fränt som fan med centrifugalblower! Ta med filmkameran sen nångång då den e monterad så man får höra ljudet :wink:

Sen en liten fråga: Var nånstans köper du kolfiberväven?
Jag köper kolfiberväven från Swecomposite kostar ca 1000kr metern beroende på tjocklek!
Post Reply