Page 2 of 4
Posted: 30 Jan 2008, 12:47
by Bmwandreas
Flödet i toppen och ventillyft är viktigt.
Vad ska du köra för kam?
Posted: 30 Jan 2008, 14:00
by Turboá
hát ez nem szar!
Very serious, nice work. The competence shows. Bravo!
Posted: 30 Jan 2008, 18:28
by klabbe.p
Bmwandreas wrote:Flödet i toppen och ventillyft är viktigt.
Vad ska du köra för kam?
Jag har hittat en kam, men vet inte hur de kommer funka med den.
258 grader vid 0.050 In 268 grader vi 0.050 Ut, Lobe lift .413 in ut .430 och lobe seperation 106 grader.
Vad tror du om den?
Posted: 30 Jan 2008, 20:29
by Bmwandreas
Skulle du inte tjäna på mer lyft?
Vad flödar den vid olika lyft?
Hur mycket varv har du tänkt köra?
Lobseparationen är alldeles för lite, låter som en sug kam?
Posted: 30 Jan 2008, 21:08
by klabbe.p
Bmwandreas wrote:Skulle du inte tjäna på mer lyft?
Vad flödar den vid olika lyft?
Hur mycket varv har du tänkt köra?
Lobseparationen är alldeles för lite, låter som en sug kam?
Det är lobseperationen som jag också tycker är alldeles för tigt. de blir alldels för mycke överlapp, vilket man inte vill ha på en turbo motor.
Jag hade inte tänkt varva mer än 7000.
Vad de flödar vet jag inte.
Lyftet som är specat är väl vid durationen vid 0.050? Jag är inte så jätte haj på de här med kammar än.
Jag har inte köpt kammen än, fick bara värdena på den av en polare som visste om den. Och det är en sugmotor kam, förmodligen därav lobseperationen.
Så de får bli en custom made kam med värdena som Jens Gustavsson uppe från Sävar hjälpt mig med.
Den är lite mer lagom med:
Duration at 050 inch Lift: 248 int./254 exh.
0.576 int./0.582 exh. lift
Lobseperation på 112 grader.
Den kommer säkert funka kanon.
Posted: 30 Jan 2008, 21:26
by Bmwandreas
Ja den kammen låter mycket bättre.
Min är 248/252 och har 0.600 i lyft och 114 lob.
Den ska ge max effekt 7000-7500 rpm.
Posted: 30 Jan 2008, 21:35
by klabbe.p
Ja Jens trodde att jag hade max Vrid vid 3500 med en sån kam och sen max effekt mellan 5500 och 6500.
Så ska bara försöka ordna någon som kan slipa en sån till mig. Blir lite knixigt när man har 50mm kamlager.
Du har ingen bra kontakt som kan slipa 50mm kammar till cheva sb?
Posted: 30 Jan 2008, 21:40
by Bmwandreas
Finns det inte färdiga comp?
Posted: 30 Jan 2008, 21:48
by klabbe.p
Nej inte 50mm. Verkar som man måste special beställa isåfall.
Posted: 31 Jan 2008, 16:51
by Drullen
En sak e klart.. Att i k-stad & åhus etc byggs de snabbar bilar =)
Detta ser bra ut, Denna kommer synas på Rinkaby flygfält ??
Posted: 31 Jan 2008, 17:02
by B!ffen
Mycket fint bygge =)
Posted: 31 Jan 2008, 19:19
by klabbe.p
Drullen wrote:En sak e klart.. Att i k-stad & åhus etc byggs de snabbar bilar =)
Detta ser bra ut, Denna kommer synas på Rinkaby flygfält ??
Japp de blir lite snabba bilar i mellan allt annat skit som kör rundor här istan.
Japp får dom bara igång de med körningar på Rinkaby fältet så ska de köras.
Posted: 31 Jan 2008, 19:50
by Drullen
Jo så e de ju i alla städer, 100 volvo raggare med tonade rutor och dönsystem...
Men du, Pontan när han hade 325Turbo, Martin både 745an & pickisen, Emils audi lär gå bra när den e klar.. Synd Oskar inte byggde klart bara =/
Ska bli kul att se detta monster sen =) Vart ska du annars åka om rinkaby inte öppnar i år ?? Premiär på Emmaboda kanske..
Posted: 31 Jan 2008, 19:55
by klabbe.p
Nej Emmaboda lär de inte bli. Blir nere i malmö anners. Sen finns ju lite på Uråsa, vet inte hur kinkiga dom är när de gäller bes eller ej. Sen lite fel utv för 402 tror jag men måste prova iaf.
Ja Pontans blir fin nu me. O martins såklart. Jo emils lär ju röra på sig också. Finns några kandidater till också faktiskt.
Posted: 01 Feb 2008, 16:53
by klabbe.p
Idag har jag varit o hämtat lite rör som ska fylla ut dörröppningarna med och även lite stagning till kikcupen.
Även rör till att göra alla fästen med tex till front, ic kylare mm mm.
Får se om de blir lite mek i helgen. Måste åka o mäta lite på polarens rattstång o rattnav så ja vet hur min ska se ut, har inte fått mitt nav än.
Liten update.
Posted: 06 Feb 2008, 23:14
by klabbe.p
Ikväll har jag börjat greja lite med fästena till rattstången.
Började med en liten plåt bit vi torpeden. som röret ska gå igenom.
Punktad på röret. Slant lite med vinkelslipen
Syns ändå inte så mycke sen...
Sen bockade jag till ett rör som ska vara fästet "inne" i bilen.
Så här kommer de bli ungefär, ska i ett par små rörstumpar till bara.
Blir väl lite fortsättning på de hela imorgon.
Rattstången på plats!
Posted: 07 Feb 2008, 22:26
by klabbe.p
Ikväll har de hänt lite till. Saktam men säkert
Rattstången klar så när som på svetsningen. Så det är bara de som ska till sen är den klar.
Väntar bara på rattnavet sen är de riktit seriös torrkörning på g
Fästet klart, blev ganska smidigt och stabilare än jag räknat med.
Så här blev det vid den övre leden.
Ligger hyfsat nära motorplåten, men nära är tillräckligt långt ifrån :hihi:
Så nu kan jag börja snida lite grenrör, de ska bli kul