Page 2 of 6
Posted: 25 Jan 2008, 21:41
by Bäckis
Rail och runners kan du få till bra pengar om du är intresserad....
Posted: 25 Jan 2008, 22:43
by silverryggen
Bäckis wrote:Rail och runners kan du få till bra pengar om du är intresserad....
Kanon!
Kommer och handla spridare av dig med.
Stämmer det att ni har grejat "spacers" eller liknande
Så bilar med naven långt in kan få bromsat nu?
mvh
Posted: 25 Jan 2008, 22:51
by Bmwandreas
De är på G!
Ska bli kul att se vad man kan få ut ur M10an med stoor turbo och E85.
Har du bytt stakar i den?
Posted: 26 Jan 2008, 00:41
by silverryggen
Bmwandreas wrote:De är på G!
Ska bli kul att se vad man kan få ut ur M10an med stoor turbo och E85.
Har du bytt stakar i den?
Ja de blir nya stakar i den här motorn.
Kolvarna ser lite annorlunda ut mot dem gamla
så det blir lite längre stakar.
Samma längd som 3,8 stakarna.
Kan det bli problem vid bromsningen då jag har 5,40 utvxl?
eller tänker jag fel?
Några pollar till borde titta fram med ett modernare agg och E85
Ja vi får se.
mvh
Posted: 26 Jan 2008, 01:28
by Fisåkare
De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre
)
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
Posted: 26 Jan 2008, 12:14
by jonas ohlsson
va kul att se amman igen! den där bilen har bott i vårt garage i ett par år, jag känner igen grenröret också, har du köpt det från nån magnus?
Posted: 26 Jan 2008, 12:24
by paytax
ser bra ut, får komma på ett studie besök i grannbyn ser det ut som
Posted: 26 Jan 2008, 14:10
by silverryggen
jonas ohlsson wrote:va kul att se amman igen! den där bilen har bott i vårt garage i ett par år, jag känner igen grenröret också, har du köpt det från nån magnus?
Jag hittade tillslut en bil MadMagnus grenröret passade i.
När jag va upp och hämtade amman nämde Matte dig
och vi pratade lite om varv och staklager.
Vad kör du för staklängd och maxvarv om man får va lite nyfiken?
mvh
Posted: 26 Jan 2008, 18:33
by jonas ohlsson
jag kör orginal stakar och har regulatorn vid 9000
Posted: 26 Jan 2008, 23:57
by silverryggen
jonas ohlsson wrote:jag kör orginal stakar och har regulatorn vid 9000
Ok,men du har en ganska stygg pinne i toppen va?
Har fluktat en hel del på din sävartråd men inte hittat
vilken kam du kör med.
Sen förstår jag inte hur ni får vipporna att hålla.
Lär väl fråga vad för fjädrar du kör med också?
ska ta en funderare jag om inte det är läge för en värre kam
på min topp med.
mvh
Posted: 27 Jan 2008, 00:38
by silverryggen
Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre
)
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh
Posted: 27 Jan 2008, 19:49
by jonas ohlsson
då det gäller vipporna är det som bekant väldigt dåligt för livslängden att köra motorn mot ett tändningsbrytande varvskydd samt att jag har lättat ventilerna en del
Posted: 27 Jan 2008, 20:35
by Bmwandreas
Du har väl 0.8 på 5:an? Då är det inga problem att bromsa..
Kom ihåg att balansera denna motor:)
Posted: 27 Jan 2008, 20:54
by Bäckis
silverryggen wrote:Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre
)
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh
Motor Nords racelager?? Antar att det är vanliga BMW S14 lager då eller? Ingen kan ju ta fram ett eget lager för tillverkning om man inte är enormt rika.
Posted: 28 Jan 2008, 12:01
by silverryggen
Bäckis wrote:silverryggen wrote:Fisåkare wrote:De här kommer å bli sköj att följa
Och som sagt M10:an ÄR en motor med god potential trotts tvåventilsteknik.
Tycker att du ska stiffta vevlagrerna för att undvika lagerspinn.
Vet inte om du minns att vi pratade om just detta, i samband med att du köpte mina ventilfjädrar.
Vi hade iof. inte det problemet på M10:an, med att vevstakslagren gick ned sig, som ju en del verkar ha. Trotts att vi offta och långa stunder låg på 8800 rpm. Men vi åkte iof. med riktiga gamla hederliga blybronz racing lager(finns inte att uppbringa under solen längre
)
Hur som, jävligt fränt projekt du har på G här nu
MVH//Tobbe P
tjena Tobbe jo jag minns de vi pratade om,jag har inte haft nå problem med staklagren,nu kör jag med motornords racelager iofs,och dem verkar tåla en hel del.
Har heller aldrig haft problem med oljetrycket som några haft,tror mest
på att de e de som ställt till det+högt rpm.spikningar inte att förglömma.
men har man ändå motorn isärslagen på bänken kan man faktiskt stifta
på en gång,ja vi får se.
mvh
Motor Nords racelager?? Antar att det är vanliga BMW S14 lager då eller? Ingen kan ju ta fram ett eget lager för tillverkning om man inte är enormt rika.
Nä de stämmer det du skriver,det är Glyco racelager,går ju att handla på ABR eller nån vanlig återförsäljare.S14 lager har jag för mig man måste välja om man ska köra S38 stakarna.
mvh
Posted: 02 Feb 2008, 14:11
by silverryggen
Händer lite grann,beställt Kam av Bäckis(rupp rupp)
Fixat nya motorfästen,(tack Floffe)
Fått nya medbringaren till storlådan(tack Tjernell)
Grubblar på hur spakstället ska se ut,men de löser sig i helgen.
Velar en hel del på turbovalet också,blir iallafall ett modernt
lastbilsagg,lutar åt en HX50.
mvh
Posted: 02 Feb 2008, 19:28
by peppe
Skit kul att Mattes Amazon hittade ett nytts skönt hem, dock lite synd att han inte byggde klart den hade varit helt klart ball med 8V maskinen han skulle åka.
Se till att få bra snyt nu i maskin (lär inte vara probs. om du åker till grabbarna grus så dom får knappa lite)