Page 2 of 3
Posted: 10 Jan 2008, 16:44
by Nisse Järnet
Vad jag vet är 110 den man ska ha?
Posted: 10 Jan 2008, 16:48
by Nisse977
Nisse Järnet wrote:Vad jag vet är 110 den man ska ha?
Det verkar vara så att 110 och 114 är exakt samma enligt testen jag länkade till...? Vet inte varför de gör så.
Den där 108 verkar inte lika bra dock, den öppnar inte lika mycket och har ett sämre material på gummibälgen.
Valves checked:
# Bosch. 110 (Porsche)
# Bosch. 114 (VAG. 710N)
# Bosch. 108 (VAG. 710A)
I sawed off the top (piston chamber side) of each of the above valves.
From my previous post, all signs indicated that the 110 and 114(710N) were the same exact valve due to the exact same spring rate, max displacement and piston seating, etc. Now, I also noticed that the diaphragm was made of the same exact polymer material with the same exact thickness and the same construction with the same brass stopper. So, even though there are two different part #'s, they are totally the same.
Posted: 10 Jan 2008, 17:23
by Terror_Flynn
Evo 6 dumpen har man ju hört är prisvärd.
Annars så har ju speedparts.se den där svarta BOSCH avlastningsventilen, har för mig membranet i den är förstärkt med nån plåtbricka eller liknande.
Posted: 10 Jan 2008, 19:00
by Nisse977
Terror_Flynn wrote:Evo 6 dumpen har man ju hört är prisvärd.
Annars så har ju speedparts.se den där svarta BOSCH avlastningsventilen, har för mig membranet i den är förstärkt med nån plåtbricka eller liknande.
Jo men som jag skrev på första sidan så vet jag inte vilken modell Evo 6 har och på speedparts sidan står det inte vilken modell de säljer heller.
Verkar som man ska ha 0280 142 110 eller 0280 142 114 De har den bättre gummibälgen som du ser och kan läsa i testet jag länkade till.
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests.php
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests2.php
Rallyfinnen wrote:Tror dom brukar vända på dom också (inlopp/utlopp), så klarar dom högre tryck.
Ja det måste stämma, för på en sida visar de så här:
Och på en annan, så här:

Posted: 10 Jan 2008, 19:04
by Terror_Flynn
Detta står på speedparts.se hemsida om BOSCH avlastningsventilen:
Standard avlastningsventil:
Not. 0 280 142 110 Art.Nr. 10.1895
294 kr
Har ju en Saab9000CSE Turbo, och jag är rätt säker på att speedparts AV är förstärkt med en plåtbricka så att inte membranet går sönder.
Köpt den AV:en från dom och använder den som öppen dump på Saaben.
Posted: 10 Jan 2008, 19:10
by Nemesis_turbo
när man vänder dumpen åt fel håll blir den väll pulserande i öppningen???
Posted: 10 Jan 2008, 19:13
by Terror_Flynn
Har också för mig att det blir nåt knas som kan skada membranet.
Posted: 10 Jan 2008, 19:23
by Nemesis_turbo
som kan skada membranet ja det har jag oxå hört men de jag tänkte mest på va juh att all luft inte hinner ut på en gång och kan då skada turbon...
Posted: 10 Jan 2008, 19:24
by Terror_Flynn
det med

Posted: 10 Jan 2008, 19:27
by Nisse977
Ja det ska bara kosta 676kr för två st 110 dumpar inkl frakt från Speedparts! Hittade först inte rätt dump, men sedan såg jag 0280 142 110 dumpen
Hmm.. undrar om det räcker med två, kanske bör man ha tre?
Den dumpen Vortech rekommenderar om jag laddar över 0,8 bar, har 2 tums rör ut. De här Bosch dumparna har 1 tums rör. Jo men två måste fan räcka till... Blir inte samma flöde som en stor på 2 tum men man ska väl inte behöva ha fyra dumpar för att det ska räcka till heller? hahaha!
Huvudsaken med en dump/avlastningsventil är att få bort det mesta trycket mellan kompressordel och spjället, och får man det inte till att bli noll bar så kanske det kryper ner till 0,4 eller nått i alla fall.
Man får nog jädra bra motorbroms om man skiter i dumpventil på en kompressorbil

Posted: 10 Jan 2008, 19:35
by Terror_Flynn
Två 110 dumpar kanske klarar av 2 bar (1 bar var)
Posted: 10 Jan 2008, 21:31
by Nisse Järnet
Hmm 710N känner jag igen! Då kanske det är 114 man ska ha

Tror det är 710N jag har.
Posted: 10 Jan 2008, 21:34
by Nisse Järnet
Posted: 10 Jan 2008, 22:48
by Nisse977
Eftersom 110 och 114 enligt testen var samma ventil med olika artnummer så spelar det ingen roll vilken man väljer. Frågan är vad 115 är för en ventil?
Men kostar en 114 på VAG bara 220kr så är man ju intresserad!! Eller menar du plus moms?
Posted: 10 Jan 2008, 22:52
by Nisse Järnet
Kommer inte ihåg exakt, 200-250kr inkl moms.
Posted: 04 Jul 2008, 10:19
by Nisse977
Jag tar och drar upp en gammal tråd lite....
Eftersom det som vanligt drar iväg och blir värre och värre planer under byggets gång, så undrar jag vad dessa billiga återcirkulerande Bosch-dumpar egentligen klarar för laddtryck?
NisseJärnet laddar ju 1,3 bar, men laddar man mer vad händer då, kan de spricka eftersom de är av plast eller vad händer?

Posted: 04 Jul 2008, 19:28
by PBRacing
om ja inte minns helt fel ladda vi 1,6 på en polares saab 9000 turbo för 2-3 år sen, som de sitter nån sån bosch dump på orginal.. han åkte väla 200 mil lr nåt me de tills han sköt topppackningen... om du är intresserad tror ja att ja ska ha 3-4 sånna dumpar ligga allt från saab 9-5 till audi s4...