BMW 325 Vanos E36 Projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
lakris=)
Posts: 181
Joined: 19 Oct 2006, 11:01
Location: övik

Post by lakris=) »

Inte gjort nå mer? :)
Per Grafström
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?

garage hyres i övik
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

30/12

Post by jimmy_a20 »

nä har inte gjort så mcyket över jul =)
håller på att dra intercoler rören..
och nu har jag 2 frågor!
På spjälet sitter en böj som sen går till luftfiltrett.
på den böjen sitter det två slangar som går till motorn tror jag...
hur skall jag göra med dom?
kan ju inte låta dom sitta där när jag laddar då kommer dom åka ur ju =(
kan man plugga slangarna och sätta en vanlig böj där?
fråga 2 luftmägdsmätaren!
hur skall man göra med den? har läst lite överallt att man skall ta ut inehållet och sätta dit större rör och spänna någon fjäder..
men jag har lossat och kollat i den hittar ingen fjäder....

någon som kan svara på dom här frågorna hade det varit skit bra =)
mvh
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

Post by jimmy_a20 »

ingen som vet?
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

du har luftmassmätare, där kan inet spänna något, men du kan ta ut innehållet i ha stärre rör som du skrev innan.

slangarna som gör till luft filter om vi menar samma så e de vatten i dom
o dom kan du ha till vatten kylning till turbon
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

kom ihåg att öka storleken på lmm röret i lika många % som du ökat spridar storleken, dvs har du spridare som e 30% större än original så ska röret som lmm sitter i vara 30% större än original röret,,,
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

Post by jimmy_a20 »

ok gott då vet jag det med lmm bara att öka rörets storlek lika många % som spridarnas.

har kollat det lite bättre nu den ena slangen går till ventilkåpan så det är nog till vevhusventen den andra slangen går till tomgångsmotorn tror jag.
så slangen som går till ventilkåpan kan jag ju bara dra till en burk.
men vad gör jag med den andre slangen?
finns lite bilder om ni inte förstår mig =)
Image
Image
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

Post by jimmy_a20 »

ingen som vet något*?*
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

om du ska ta bort bälgen o vill att tomgång motorn ska funka så får du göra en anslutning till den slanden som går till tomgångsmotorn, så här gjorde jag

Image
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

Post by jimmy_a20 »

kan man köpa en längre sån bult till banjokopplingen om man skall ta olja ifrån vanosen?
någon som vet något =)
mvh
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

Post by jimmy_a20 »

Image

fått på intercoolern =)

Image

har inhandlat en turbo =) blev en garret gt28/35 kullagrad, med intern wg.

Image

Underifrån blev faktiskt rätt bra =)
Skall dra intercooler rören i morgon.
måste få tag i en längre bult till banjo kopplingen. någon?
Last edited by jimmy_a20 on 08 Jan 2008, 19:59, edited 1 time in total.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

köp en y-förgrening o ta olja vid oljetryckskontaken istället
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

Post by jimmy_a20 »

jo jag vet men jag har pressat slangar och allt, frågade dom om det fanns längre bultar och det fanns det men dom hade inga =(
så jag får leta vidare i morgon.
User avatar
tykoo
Posts: 499
Joined: 23 Aug 2007, 17:59
Location: Säter

Post by tykoo »

löst problemet med bälgen än?

så här gjorde jag.
http://i237.photobucket.com/albums/ff10 ... C00073.jpg

rekomenderar dig att bygga något liknande, annars kommer du få en spännande balong till bälg när laddtrycket kommer.

jag byggde bara en 90 graders böjj och svetsade dit en liten rörbit som var lagom stor för att montera slangen till tomgångsmotorn.
funkade skitbra.

toppdeckade du inte blocket innan du mnterade mls packningen?
har hört att man måste plana toppen och decka blocket för att de ska bli tätt?
tycker det känns drygt då man lär ur med blocket då.
// Rasmus Wikström

Opel kadett -79 m50b25 turbo
BMW 525 e34 turbo - ihjäl/skrot
BMW 318is e36 - såld
Erik_
Posts: 49
Joined: 05 Sep 2007, 08:08

Post by Erik_ »

väldigt likt de projekt ja håller på med i vinter, hur hade du tänkt göra med sprutet? för du ska behålla vanosen väl? själv ska jag kör med vems och försöka få de att lira ihop med vanosen!
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

jimmy_a20 wrote:kan man köpa en längre sån bult till banjokopplingen om man skall ta olja ifrån vanosen?
någon som vet något =)
mvh


Så har jag gjort, mäter oljetrycket där.
Gå in på en hydraulikfirma och fråga efter en dubbel banjobult M14x1,5.
Som NBM 993-06-55, sidan 17 här: http://www.nbmhydraulic.com/pdf/Kat_100 ... k_1-19.pdf
Snap3
Posts: 402
Joined: 03 Sep 2006, 18:39

Post by Snap3 »

Fint som fan! :D
jimmy_a20
Posts: 140
Joined: 10 Aug 2007, 00:54

snart så...

Post by jimmy_a20 »

nu har jag fixat en längre banjo bult..
svetsat returen i sumpen..
Image
har även byggt två rör som jag svetsat dit nipplar på till vattnet till kylningen av turbon.
kommer fler bilder i morgon.
snart start =)
Post Reply