Page 2 of 5

Posted: 24 Nov 2005, 12:11
by Fido85
robbz wrote:hmr..skulle inte tro att det beror på grenröret....
mätte ni avgasmottryck?

man börjar ana ugglor när du säger att du får ut mer hp än trq, och ganska "väldigt" stor skillnad om jag fattat det rätt.
det bör vara tvärtom, så nåt är nog fel, tyvärr..

-än en gång vad fick du för trq?

/mvh


du jag har det ej på papret som jag printade ut men kan kolla då jag är där nästa gång...ska dit ikväll å laga datorn hans så då kan ja kolla det också så säger jag

Posted: 24 Nov 2005, 12:13
by Fido85
Bäckis wrote:Och får man 350hk@0,5 bar har man krossat alla fysiska lagar. Motorn är ju standard med bara lägre komp, sorry, men jag köper det inte.


nej du behöver inte köpa det men du borde vara med själv så skulle du se :) och som ärtan sa så slirar turbinen väl också så det blir minre nm för vi jämförde med mats bmw som har någolunda samma specs som mig så han hade ca 70 nm mera än mig men han kör ju manuell låda också...så det är inte alls omöjligt det som ärtan säger

Posted: 24 Nov 2005, 13:37
by Bmwandreas
Bänken visar även för mycket effekt. Den kan inte räkna ut drivline förluster när man har auto låda.

Mvh

Posted: 24 Nov 2005, 14:03
by Bäckis
Jag är bara realist.

En motor ger ytterst sällan mer än 50% effektökning vid 0,5 bar. Normalt på en BMW motor är ca 50-60%. Din motor är inte trimmad, alltså har du inte 350hk@0,5 bar. Punkt slut.

Posted: 24 Nov 2005, 14:07
by Andreas K
hur har ni mätt laddtrycket? kör ni på ex 0,7 bar så verkar effekten mer trolig

Posted: 24 Nov 2005, 15:28
by BRUZZE
spela roll va han har å inte har, lär ju märkas på gatan ändå=)

Posted: 24 Nov 2005, 20:26
by Henka.
Fido85: Var har du bänkat? Hos Sundsten?

Posted: 24 Nov 2005, 22:46
by Fido85
Henka. wrote:Fido85: Var har du bänkat? Hos Sundsten?



joo det är vid sundstens

Posted: 24 Nov 2005, 22:48
by Fido85
Bäckis wrote:Jag är bara realist.

En motor ger ytterst sällan mer än 50% effektökning vid 0,5 bar. Normalt på en BMW motor är ca 50-60%. Din motor är inte trimmad, alltså har du inte 350hk@0,5 bar. Punkt slut.


vi kan slå vad :) den gav 265 hk vid 0,25 bars laddtryck så jag kan lägga min morsa fast i pant på det :P

Posted: 24 Nov 2005, 22:49
by Fido85
Andreas K wrote:hur har ni mätt laddtrycket? kör ni på ex 0,7 bar så verkar effekten mer trolig


jo vi har kopplat in så vi ser laddtrycket på skärmen också så får vi fram allting men vi hade inte kopplat in hur varmt luft det kom ur coolern nå

Posted: 24 Nov 2005, 23:33
by Bmwandreas
Fido85 wrote:
Bäckis wrote:Jag är bara realist.

En motor ger ytterst sällan mer än 50% effektökning vid 0,5 bar. Normalt på en BMW motor är ca 50-60%. Din motor är inte trimmad, alltså har du inte 350hk@0,5 bar. Punkt slut.


vi kan slå vad :) den gav 265 hk vid 0,25 bars laddtryck så jag kan lägga min morsa fast i pant på det :P


Hmm förstår du inte vad jag säger? :?
Man kan inte mäta motoreffekt med en automatlåda,när bänken ska räkna ut hur mycket förlust det är i drivlinan så blir det helt fel med auto.
Drivhjulseffekt stämmer.

De att få drivhjulseffekt istället!
Men vridmomentet på hjulen kommer ändå blir fel pga turbinen.

Mvh

Posted: 24 Nov 2005, 23:38
by PLain_Jane
Hehe, jag är med dig FIDO. Om bänken säger att du bromsade si eller så många hk så måste väl det gälla :>

Posted: 24 Nov 2005, 23:43
by hoek
Fido85 wrote:
nej du behöver inte köpa det men du borde vara med själv så skulle du se :) och som ärtan sa så slirar turbinen väl också så det blir minre nm för vi jämförde med mats bmw som har någolunda samma specs som mig så han hade ca 70 nm mera än mig men han kör ju manuell låda också...så det är inte alls omöjligt det som ärtan säger


jag hade 335hp/0.8 bar.(samma bänk som fido) då var det justerat bara så att den inte gick magert. tändning var, och är bara ditåt.. körde med ca 1 bar, men den har inte blivit brommsad med det, uppskattar att det då är ~370hp.. nästa sommar skall det justeras på riktigt, får se då.. 400+ borde inte vara ngt problem

ps.
80 - 120 ~ 2,5 sek
100 - 200 ~ 8 sek :roll:

mvh mats..

Posted: 24 Nov 2005, 23:44
by Bmwandreas
hoek wrote:
Fido85 wrote:
nej du behöver inte köpa det men du borde vara med själv så skulle du se :) och som ärtan sa så slirar turbinen väl också så det blir minre nm för vi jämförde med mats bmw som har någolunda samma specs som mig så han hade ca 70 nm mera än mig men han kör ju manuell låda också...så det är inte alls omöjligt det som ärtan säger


jag hade 335hp/0.8 bar.(samma bänk som fido) då var det justerat bara så att den inte gick magert. tändning var, och är bara ditåt.. körde med ca 1 bar, men den har inte blivit brommsad med det, uppskattar att det då är ~370hp.. nästa sommar skall det justeras på riktigt, får se då.. 400+ porde inte vara ngt problem

ps.
80 - 120 ~ 2,5 sek
100 - 200 ~ 8 sek :roll:

mvh mats..


Det låter mer troligt ja.
Och du har manuell låda.

Posted: 24 Nov 2005, 23:47
by hoek

Posted: 24 Nov 2005, 23:53
by Bmwandreas
Det går inte att få fram motoreffekt på en rullande landsväg med automatlåda.

Bara drivhjulseffekt, men man kan även få fram nm om man har en dyno som man kan ställa in på automat,samt ställa in stallvarvet på turbin.

Posted: 25 Nov 2005, 00:33
by Bäckis
Läs och tänk efter nu!

Jag vill absolut inte påstå att din motor skulle vara varken bättre eller sämre än någon annan,men den är ORIGINAL.

Du får tro vad du vill, men motorn kan inte ge den effekt du tycks tro att den ger.

Mats motor ger vad dom ger. Rätt mappad och 1 bar ger ca 400hk, varken mer eller mindre. 0,5 ger ca 300hk.

Detta är bara verkligheten, och vill du inte tro den så är det upp till dig själv.

Mvh