Page 2 of 2
Posted: 29 Sep 2007, 11:39
by charger
har bytt ut alla tändrören, rengjort lmmen och tankat lite etanol.
ska göra mätning måndag så får man se om det är bra!
misstänker att lambdan är kass, den är skarvad på 2 ställen.
sen är avgassystemet hel kasst, dock inte läkande. funderar på att bygga nytt. klarar man sig på en enkel 3" metallisk sportkatt?
Posted: 30 Sep 2007, 15:43
by charger
som sagt klarar man sig på en enkel 3" metallisk sportkatt?
Posted: 30 Sep 2007, 16:36
by m50_micke
mät upp lambdan, asso kolla om den jobbar.
Posted: 04 Oct 2007, 19:59
by charger
allting är nu uppkollat och fungerar, men HC värdet är kasst! vandrar snabbt mellan 20 till närmare 200 ibland kan det hålla sig mellan gränsen.
allt annat är som sagt bra 0,1 co 0,4% restsyre. lambdavärde 1,0...
vad fan strular? börjar bli bråttom nu! denna jävla luftpumpen? kan den ha nån inverkan på det här fenomenet? det verkar vara som nån av och på funktion med hc värdet....
Posted: 04 Oct 2007, 20:25
by Markus F
Är inne på samma spår som Zwofurti, det är nog en tändspole eller flera som kommer och går.
Den missar kanske inte helt men det blir ofullständig förbränning = högt HC.
Om lambdavärdet är ok men HC hög kan du nog glömma bränslesidan.
En svinvarm kat kan säkert hjälpa till att elda upp resten av soppan, men det är inte den som är det egentliga problemet.
Går det att känna små fina skakningar i bilen när du håller den stilla på olika varvtal utan belastning?
Pekar också mot spolarna i så fall.
Även det att felet kommer och går.
Posted: 04 Oct 2007, 20:34
by charger
det hörs att motorn "missar" väldigt lätt på tomgången likaså vid jämnt varv..
ska man våga chansa på spolarna? är det vanligt på 3,8an?
ska även ringa bmw tekniska imorrn och höra lite.
börjar bli lite bråttom nu då det bara är 2 veckor kvar på ombesiktningstiden!
Posted: 05 Oct 2007, 17:07
by charger
upp upp! paniK!!!
nån som har värden lite lätt tillgängliga på spolarna?
bmw tekniska sa, spricka i grenröret alt packningarna = inte troligt då inte co halt är hög.
lambdasonden dåligt= inte troligt den arbetar samt alla andra värden är bra.
eller tänspole, finns ju 6 st mätuttag på grenröret, vad tror ni om att mäta avgaserna i alla och jämföra?
ligger för tillfället åt tändspole hållet nu men skulle vara skönt att verkligen dömma ut en iaf!
Posted: 07 Oct 2007, 00:26
by Overcharged
har du kollat om det ligger olja i brunnarna vid tändstiften?
Posted: 07 Oct 2007, 10:52
by charger
nej det gör det inte, möjligtvis lite fukt.
Posted: 08 Oct 2007, 14:47
by charger
problemet hittat, det var lambdan trots att den "verkade" fungera,
egentligen lustigt att den endast ställde till hc värdet.