HC problem M5a? s38b38!!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

har bytt ut alla tändrören, rengjort lmmen och tankat lite etanol.
ska göra mätning måndag så får man se om det är bra!

misstänker att lambdan är kass, den är skarvad på 2 ställen.

sen är avgassystemet hel kasst, dock inte läkande. funderar på att bygga nytt. klarar man sig på en enkel 3" metallisk sportkatt?
charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

som sagt klarar man sig på en enkel 3" metallisk sportkatt?
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

mät upp lambdan, asso kolla om den jobbar.
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

allting är nu uppkollat och fungerar, men HC värdet är kasst! vandrar snabbt mellan 20 till närmare 200 ibland kan det hålla sig mellan gränsen.
allt annat är som sagt bra 0,1 co 0,4% restsyre. lambdavärde 1,0...

vad fan strular? börjar bli bråttom nu! denna jävla luftpumpen? kan den ha nån inverkan på det här fenomenet? det verkar vara som nån av och på funktion med hc värdet....
Markus F
Posts: 661
Joined: 23 Nov 2006, 13:40
Location: Uddevalla

Post by Markus F »

Är inne på samma spår som Zwofurti, det är nog en tändspole eller flera som kommer och går.
Den missar kanske inte helt men det blir ofullständig förbränning = högt HC.
Om lambdavärdet är ok men HC hög kan du nog glömma bränslesidan.
En svinvarm kat kan säkert hjälpa till att elda upp resten av soppan, men det är inte den som är det egentliga problemet.
Går det att känna små fina skakningar i bilen när du håller den stilla på olika varvtal utan belastning?
Pekar också mot spolarna i så fall.
Även det att felet kommer och går.
charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

det hörs att motorn "missar" väldigt lätt på tomgången likaså vid jämnt varv..
ska man våga chansa på spolarna? är det vanligt på 3,8an?

ska även ringa bmw tekniska imorrn och höra lite.

börjar bli lite bråttom nu då det bara är 2 veckor kvar på ombesiktningstiden!
charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

upp upp! paniK!!!

nån som har värden lite lätt tillgängliga på spolarna?

bmw tekniska sa, spricka i grenröret alt packningarna = inte troligt då inte co halt är hög.
lambdasonden dåligt= inte troligt den arbetar samt alla andra värden är bra.
eller tänspole, finns ju 6 st mätuttag på grenröret, vad tror ni om att mäta avgaserna i alla och jämföra?

ligger för tillfället åt tändspole hållet nu men skulle vara skönt att verkligen dömma ut en iaf!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

har du kollat om det ligger olja i brunnarna vid tändstiften?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

nej det gör det inte, möjligtvis lite fukt.
charger
Posts: 455
Joined: 18 May 2007, 00:10
Location: Svenstavik

Post by charger »

problemet hittat, det var lambdan trots att den "verkade" fungera,
egentligen lustigt att den endast ställde till hc värdet. :roll:
Post Reply