knotan wrote:dem som köper dyrare system är väll om man säger mer rädd om det dyra sprutet å gör allt lite nogrannare å går igenom alla dragningar en gång extra. sen har dem troligen erfarenheter av likannde både inkoppling och mappning sedan tidigare därav är det mindre risk att dem begår klantiga fel som leder till motrras...
Framför allt är det troligen inte heller de själva som kopplar in det utan låter någon med tidigare erfarenhet göra det, rent av någon som har det som yrke till vardags.
Att många MS-boxar glappar och krånglar beror nog även en del på vem som byggt ihop boxen, dom säljs ju oftast i byggsats. Även hur erfaren den är som kopplar in den.
För mej tex som har ca 25-30k totalbudget att bygga bil för (har ju andra intressen också som kostar pengar) så är det perfekt att MS mfl finns... skulle inte bli mycket kvar till resten av bilen om jag köpte styrsystem för 20k
Autronic är det snabbaste och säkraste till en bra mapp.
Det är pga Autotune samt dess oslagbara logg funktion som gör att man ser exakt vad som händer och att den korrigerar bränsletabellen.
Man kan mappa mot spjällläge sen låta den kompensera för laddtryck själv. Tex om man har separata spjällhus eller väldigt vassa kammar..
Och sen har den en mkt väl fungerande laddtrycksstyrning som jag inte sett något annat sprut ha hitils.
Jag bromsar i sort sett varje dag, och har provat många insprutningar nu.
Jag är inte ensam om att tycka detta, fråga tex Jocke på VM som har bromsat ännu fler maskiner än jag..
Autronic har trevligaste programvaran av de jag testat.
Har ännu inte spelat något med SM4, men dom tidigare är lite krångliga att få till specialfunktioner, såsom att kortsluta vattentempgivaren med olika motstånd för launch control etc.
jag säljer å fixar med VEMS mest, men framhåller gärna att autronic är bäst på denna marknad av halvbilliga system.
Jag vill hävda att VEMS ligger hyfsat bra till i den klassen, med funktioner som många saknar, såsom inbyggd bredbandslambda. launch control och fullgasväxling som fungerar fint. Saknar dock inbyggd loggning i ECUn vilket är ett relativt stort problem i vissa fall.
Har bara pysslat med Autronic, Apexi, AEM, Omex, Haltech, Hestec, FAST, Megasquirt, emerald och förmodligen något ytterligare jag glömt tidigare bortsett från VEMS, och alla har sina för och nackdelar.
Alla system på marknaden fungerar. Problem brukar oftast visa sig vara handhavande-fel. Se bara till att få ett system som går smidigt att mappa i realtid. Bedöm även hur stabil tändning du har. Vissa system fladdrar, trots cranktrigger med tändningen så man tror att det är fördelartriggat, medan vissa strobbar som ett fotografi vid valfritt varvtal. Skulle vara intressant med rapporter gällande hur detta fungerar på olika system.
Är du nybörjare, köp det system som din kompis kan med / använder, så ni kan bolla problem osv med varandra
Det är aldrig enkelt som nybörjare att få ett standalone att fungera.
emil wrote:Jag har testat bra många system på marknaden
Autronic har trevligaste programvaran av de jag testat. Har ännu inte spelat något med SM4, men dom tidigare är lite krångliga att få till specialfunktioner, såsom att kortsluta vattentempgivaren med olika motstånd för launch control etc.
jag säljer å fixar med VEMS mest, men framhåller gärna att autronic är bäst på denna marknad av halvbilliga system. Jag vill hävda att VEMS ligger hyfsat bra till i den klassen, med funktioner som många saknar, såsom inbyggd bredbandslambda. launch control och fullgasväxling som fungerar fint. Saknar dock inbyggd loggning i ECUn vilket är ett relativt stort problem i vissa fall.
Har bara pysslat med Autronic, Apexi, AEM, Omex, Haltech, Hestec, FAST, Megasquirt, emerald och förmodligen något ytterligare jag glömt tidigare bortsett från VEMS, och alla har sina för och nackdelar.
Alla system på marknaden fungerar. Problem brukar oftast visa sig vara handhavande-fel. Se bara till att få ett system som går smidigt att mappa i realtid. Bedöm även hur stabil tändning du har. Vissa system fladdrar, trots cranktrigger med tändningen så man tror att det är fördelartriggat, medan vissa strobbar som ett fotografi vid valfritt varvtal. Skulle vara intressant med rapporter gällande hur detta fungerar på olika system.
Är du nybörjare, köp det system som din kompis kan med / använder, så ni kan bolla problem osv med varandra Det är aldrig enkelt som nybörjare att få ett standalone att fungera.
Det sista stycket är helt sant.
Autronic strobbar 100%´, men det kan man vänta sig av ett system för de pengarna.
Det är gamla SMC som inte hade någon launch utan man fick trixa lite. SM2 och SM4 har riktig launch.
Mitt SM4 funkar perfekt, det buggade i början med det berodde på min fina kamtrigger som var på tok för tunn för hallgivaren.
Så fort jag fixat det har bilen gått som en klocka! Och det var första gången jag fixar med styrsystem och jag gjorde allt själv
Känns som att det kan vara värt att lägga lite extra pengar på styrsystem när man gjort allt annat liksom.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Mattias Sandgren wrote:Det lilla jag har sett av DTA och dess dataloggning gör att jag skulle undvika det så långt som möjligt.
Vad har du då sett som är så galet?
Jag hjälpte en som hade trigger-fel med ett DTA P8 Pro. Har du provat att titta på en textfil utan att kunna backa tillbaka genom flera tusen rader när du just passerat det som var intressant? Det kändes stenålder.
Det finns visst en separat logganalysprogramvara till de nya boxarna ? Den fanns inte i mappnings-datorn vid det tillfälle jag tittade på det.
I den prisklass det rör sig om är Autronic självklart val.
Mattias Sandgren wrote:Det lilla jag har sett av DTA och dess dataloggning gör att jag skulle undvika det så långt som möjligt.
Vad har du då sett som är så galet?
Jag hjälpte en som hade trigger-fel med ett DTA P8 Pro. Har du provat att titta på en textfil utan att kunna backa tillbaka genom flera tusen rader när du just passerat det som var intressant? Det kändes stenålder. Det finns visst en separat logganalysprogramvara till de nya boxarna ? Den fanns inte i mappnings-datorn vid det tillfälle jag tittade på det.
I den prisklass det rör sig om är Autronic självklart val.
Jag sitter själv med ett triggerfel på min bil som har ett DTA S80 i sig.
Fast där konstaterade jag felet på typ 4 sekunder med det inbyggda "oscilloskopet".
Men ska man gå tillbaka och hitta ett jättelitet fel som bara dyker upp ibland, ja då kanske det inte är praktiskt.
Ifs så har jag inte kollat igenom loggfunktionen på detta sprut, men jag har inte behövt det ännu heller.
Annars tycker jag som några andra, Autronics programvara e enkel och fin, men hårdvaran saknar ju inbyggt tändsystem. Känns epa att behöva köpa till det.
DTA har det inbyggt...funkar fint för de flesta. (Har aldrig sett någon 1000000hk bil med det så hur det är på såna vet jag ej)
DTA eller vad man nu kör med funkar oftast fint bara man satt sig in i hur man ska använda programvarorna.
Vad har ni haft för triggerfel på DTA?
Jag åker själv DTA och ibland så blir det som om motorn lägger av vid 4000rpm för att strax efter komma igång igen. Tips?
Nisse järnet: där har vi ett lysande exempel på någon som skyller på systemet där det egentligen är ett helt annat fel.
Det är inte korrekt att skriva att ditt SM4 buggade när du byggt kamlägesgivaren fel, dock väldigt vanligt
m3jonas: rekommendationen är att koppla in ett oscilloskop och mäta lite, kan du ha polvänt givaren eller så ? vissa DTA-boxar kör med LM1815-kretsen för triggeringången (samma som VEMS), och dessa läser av negativ nollgenomgång
emil wrote:Nisse järnet: där har vi ett lysande exempel på någon som skyller på systemet där det egentligen är ett helt annat fel. Det är inte korrekt att skriva att ditt SM4 buggade när du byggt kamlägesgivaren fel, dock väldigt vanligt
Hehe nej precis =)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.