Page 2 of 6
Posted: 30 Jan 2006, 22:31
by Bmwandreas
Sug ska dom sticka ut.
Men det flödar bättre på övertryck om man monterar så här.
Dom sedvanliga förstärkningspinnarna sitter i nu:)
Posted: 30 Jan 2006, 23:20
by M3JONAS
Shit va snabba båda herrarna PPF var på att svara, å dessutom var de överens
Självklart ska man gå efter sina egna idéer.
Det vore riktigt kul att ha tillgång till bromsbänk och två likadana insug men olika trattutformning för att se om det öht är någon skillnad åt något håll.
Samma sak med olika grenrörsdragningar, hur viktigt är det egentligen med lika långa rör innan turbon?
Som sagt var många teorier men få som jämfört raktav.
Usch vad mycket OT det blev här när det "bara" handlade om ett kanonfränt insug från början
Posted: 30 Jan 2006, 23:30
by peppe
Jag måste få fråga en sak, som tyvärr blir lite OT.
Med dessa förstärkningstag finns det inte någon risk för turbulens kring trattarna? Kanske inte spelar någon roll om man hinkar på laddtryck?
Posted: 30 Jan 2006, 23:37
by Bmwandreas
Kolla hur flödet går runt en 10mm rundstav, man kan inte ens mäta nån skillnad i flöde utan och med.
Ang trattar igen..
Ett tips är kolla in V8 , både NA och FI använder inte trattar en bit in.
Utan dom har mjuk radie direkt i kanten som vi bygger.
Posted: 31 Jan 2006, 15:46
by PLain_Jane
M3JONAS wrote:Shit va snabba båda herrarna PPF var på att svara, å dessutom var de överens
Självklart ska man gå efter sina egna idéer.
Det vore riktigt kul att ha tillgång till bromsbänk och två likadana insug men olika trattutformning för att se om det öht är någon skillnad åt något håll.
Samma sak med olika grenrörsdragningar, hur viktigt är det egentligen med lika långa rör innan turbon?
Som sagt var många teorier men få som jämfört raktav.
Usch vad mycket OT det blev här när det "bara" handlade om ett kanonfränt insug från början
Man kan alltid bygga något som är teoretiskt perfekt och få si och så många fler hästar mer vid en bromsning. Tyvärr har man ju rätt begränsat med utrymme i standardbilar och alltså inte plats för avstämmda primärrör, runners och allt vad det heter. Därför bör man, om du frågar mig, alltid sträva efter att bygga så vettigt som möjligt utifrån de givna förutsättningarna.
Posted: 31 Jan 2006, 20:46
by Guest
Ser riktigt porrigt ut. Vilka är fördelarna jämfört med det vanliga insuget?
Posted: 31 Jan 2006, 22:05
by Bmwandreas
Anonymous wrote:Ser riktigt porrigt ut. Vilka är fördelarna jämfört med det vanliga insuget?
Utseendet bara
Posted: 31 Jan 2006, 22:45
by stian329
-Blir det samme pris på M20 innsug, 11k inkl fuelrail?
-Blir det nye runners, eller kommer en del av dom originale runners til å beholdes, tenker på vevhusvent-røret?
-Når begynner dere å bygge disse innsugene? Jeg skal ha et, men det vet allerede Bäckis..
Mvh Stian
Posted: 31 Jan 2006, 23:03
by Bmwandreas
Vi får se hur lång tid det tar att bygga M20 insugen.
Det blir helt ny fläns, man får köra slang mellan insug och block sen.
Posted: 31 Jan 2006, 23:10
by peppe
Bmwandreas wrote:Kolla hur flödet går runt en 10mm rundstav, man kan inte ens mäta nån skillnad i flöde utan och med.
Ang trattar igen..
Ett tips är kolla in V8 , både NA och FI använder inte trattar en bit in.
Utan dom har mjuk radie direkt i kanten som vi bygger.
Tack kompis, var bara nyfiken
Posted: 31 Jan 2006, 23:25
by Muxxor
[quote="Bmwandreas"][quote="Anonymous"]Ser riktigt porrigt ut. Vilka är fördelarna jämfört med det vanliga insuget?[/quote]
Utseendet bara
[/quote]
Hehe, seriöst, det måste vara lite bättre? Flödet måste vara bra mycket större?
/Anonymous Muxxor
Posted: 01 Feb 2006, 08:43
by Bmwandreas
Ja självklart.
Jag bara skojade...
Posted: 01 Feb 2006, 20:19
by Bäckis
stian329 wrote:-Blir det samme pris på M20 innsug, 11k inkl fuelrail?
-Blir det nye runners, eller kommer en del av dom originale runners til å beholdes, tenker på vevhusvent-røret?
-Når begynner dere å bygge disse innsugene? Jeg skal ha et, men det vet allerede Bäckis..
Mvh Stian
Jag ska skruva ihop maskinen till touringen nu. Bilen ska in för att först vara värddjur för Tronds M30 så vi kan bygga grenrör och insug till den, sen ska vi ta fram ett M20 insug och göra jigg.
Vi har tyvärr rätt stor överbelastning just nu, så det kan nog ta ett tag innan vi kan börja skicka ut insug.
Posted: 01 Feb 2006, 23:00
by Muxxor
[quote="Bmwandreas"]Ja självklart.
Jag bara skojade...[/quote]
Ungefär hur mkt tjänar man på ett specialtillverkat insug?
Posted: 02 Feb 2006, 08:54
by Bmwandreas
Framförallt får cylindrarna mer lika flöde.
På ett orig så får 3 och 4ans cylinder mest luft.
Posted: 06 Feb 2006, 18:35
by L.Persson
Vad ska man göra med alla slangar som går till orginalinsuget när man överladdar!?
Posted: 07 Feb 2006, 09:52
by Bmwandreas
Montera slangklämmor.