M50 race insug

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Sug ska dom sticka ut.

Men det flödar bättre på övertryck om man monterar så här.

Dom sedvanliga förstärkningspinnarna sitter i nu:)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Shit va snabba båda herrarna PPF var på att svara, å dessutom var de överens ;)

Självklart ska man gå efter sina egna idéer.

Det vore riktigt kul att ha tillgång till bromsbänk och två likadana insug men olika trattutformning för att se om det öht är någon skillnad åt något håll.
Samma sak med olika grenrörsdragningar, hur viktigt är det egentligen med lika långa rör innan turbon?

Som sagt var många teorier men få som jämfört raktav.

Usch vad mycket OT det blev här när det "bara" handlade om ett kanonfränt insug från början ;)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag måste få fråga en sak, som tyvärr blir lite OT.

Med dessa förstärkningstag finns det inte någon risk för turbulens kring trattarna? Kanske inte spelar någon roll om man hinkar på laddtryck?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kolla hur flödet går runt en 10mm rundstav, man kan inte ens mäta nån skillnad i flöde utan och med.

Ang trattar igen..
Ett tips är kolla in V8 , både NA och FI använder inte trattar en bit in.
Utan dom har mjuk radie direkt i kanten som vi bygger.
PLain_Jane
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2005, 17:03

Post by PLain_Jane »

M3JONAS wrote:Shit va snabba båda herrarna PPF var på att svara, å dessutom var de överens ;)

Självklart ska man gå efter sina egna idéer.

Det vore riktigt kul att ha tillgång till bromsbänk och två likadana insug men olika trattutformning för att se om det öht är någon skillnad åt något håll.
Samma sak med olika grenrörsdragningar, hur viktigt är det egentligen med lika långa rör innan turbon?

Som sagt var många teorier men få som jämfört raktav.

Usch vad mycket OT det blev här när det "bara" handlade om ett kanonfränt insug från början ;)


Man kan alltid bygga något som är teoretiskt perfekt och få si och så många fler hästar mer vid en bromsning. Tyvärr har man ju rätt begränsat med utrymme i standardbilar och alltså inte plats för avstämmda primärrör, runners och allt vad det heter. Därför bör man, om du frågar mig, alltid sträva efter att bygga så vettigt som möjligt utifrån de givna förutsättningarna.
Guest

Post by Guest »

Ser riktigt porrigt ut. Vilka är fördelarna jämfört med det vanliga insuget?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Anonymous wrote:Ser riktigt porrigt ut. Vilka är fördelarna jämfört med det vanliga insuget?


Utseendet bara :lol:
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

-Blir det samme pris på M20 innsug, 11k inkl fuelrail?

-Blir det nye runners, eller kommer en del av dom originale runners til å beholdes, tenker på vevhusvent-røret?

-Når begynner dere å bygge disse innsugene? Jeg skal ha et, men det vet allerede Bäckis..

Mvh Stian
E30 M3
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi får se hur lång tid det tar att bygga M20 insugen.

Det blir helt ny fläns, man får köra slang mellan insug och block sen.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bmwandreas wrote:Kolla hur flödet går runt en 10mm rundstav, man kan inte ens mäta nån skillnad i flöde utan och med.

Ang trattar igen..
Ett tips är kolla in V8 , både NA och FI använder inte trattar en bit in.
Utan dom har mjuk radie direkt i kanten som vi bygger.


Tack kompis, var bara nyfiken :)
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Bmwandreas"][quote="Anonymous"]Ser riktigt porrigt ut. Vilka är fördelarna jämfört med det vanliga insuget?[/quote]

Utseendet bara :lol:[/quote]

Hehe, seriöst, det måste vara lite bättre? Flödet måste vara bra mycket större?

/Anonymous Muxxor
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja självklart.
Jag bara skojade...
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

stian329 wrote:-Blir det samme pris på M20 innsug, 11k inkl fuelrail?

-Blir det nye runners, eller kommer en del av dom originale runners til å beholdes, tenker på vevhusvent-røret?

-Når begynner dere å bygge disse innsugene? Jeg skal ha et, men det vet allerede Bäckis..

Mvh Stian


Jag ska skruva ihop maskinen till touringen nu. Bilen ska in för att först vara värddjur för Tronds M30 så vi kan bygga grenrör och insug till den, sen ska vi ta fram ett M20 insug och göra jigg.

Vi har tyvärr rätt stor överbelastning just nu, så det kan nog ta ett tag innan vi kan börja skicka ut insug.
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Bmwandreas"]Ja självklart.
Jag bara skojade...[/quote]

Ungefär hur mkt tjänar man på ett specialtillverkat insug?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Framförallt får cylindrarna mer lika flöde.

På ett orig så får 3 och 4ans cylinder mest luft.
L.Persson
Posts: 29
Joined: 14 Jan 2006, 22:16

Post by L.Persson »

Vad ska man göra med alla slangar som går till orginalinsuget när man överladdar!?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Montera slangklämmor.
Post Reply