Page 2 of 3
Posted: 19 Aug 2007, 19:37
by BRUZZE
ca 20 hk...
kostar väl från 3 papp kanske
Posted: 19 Aug 2007, 19:44
by ragge_c
vi har en kille i falköping som är billig o bra, pm:a om du vill ha hans nr,
Posted: 19 Aug 2007, 20:08
by Jonis
men ja har hört från flera håll att om man t.e.x chippar en 321hk M3a+filter så hammnar man på en ca350hk.
men de kanske e önsketänkande från ägaren då elle?
för den ja eventuellt slänger i ligger ju på 315hk.
MVH//

Posted: 19 Aug 2007, 20:20
by xelerator
SPL_Racing wrote:oki...
men som freddy säger så känns en m3 bakvagn eller liknande som det bästa, orginal lär pajja m5ans känns som alldeles för mycket jobb för en budget sleeper..
vilken bakvagn tycker xelerator man ska ha då?
mitt "kunnande" e inte överdrivet grymt tyvärr...
så att tanken e så lätt och hållbart bygge som möjligt!!
ha de göra bra..
MVH//
som nämnt kan du köra med 325ans bakaxel med stora diffen.. det håller ifall du inte är allt för våldsam..
sen kan du uppgradera med sviktstålsaxlar tex, finns hos ppf att köpa tex..
men ifall du vill skaffa värre grejer o inte modda så är det självklara valet z3m bakvagnen...
den är typ bolton och tål en hel del stryk...
dock kostar dem en del och växer inte heller på träd...
angående chipning etc hade jag personligen aldrig gjort det...
först efter tex byte av kammar eller dylikt som ger motorn en annan setup hade jag tittat på mjukvaran..
då hade jag antingen mappat om med original styrsystem, eller skaffat nytt sprut..
Posted: 19 Aug 2007, 20:21
by xelerator
dubbelpost
Posted: 19 Aug 2007, 20:32
by Jonis
hört att 535diff å sviktstålsaxlar ska vara bra skit till en E30..?!
en Mbakvagn hade ju varit guld, men dyrt dyrt och som sagt växer la inte på träd...
ja tycker man hör å läser överalt att folk chippar, men de kanske inte
e någon ide egentlige, får se..
tanken e ju att bilen ska användas till nattliga aktiviteter å lite på tvären körning..
MVH//

Posted: 19 Aug 2007, 21:01
by BRUZZE
mina planer för min s38b38 är, andra kammar, lättat 3,6 svänghjul.annat avgas, öppet filter, och omappning ev på e85.
får se vad man kan komma upp i, min önskan är upp mot 400 men återstår å se..
kommer göra me 325 lamelldiff, vet ej låda än, m5 el m535:ans. ev sviktståls axlar.
hur långt pallar orginal kopplingen?
Posted: 20 Aug 2007, 08:37
by Chrille
SPL_Racing wrote:vad ger ett chip ca i hk/nm till M5 motorn, och vart vänder man sig då till för vettigt företag(iGBG trakten)..?!?
MVH

Vips o så går bilen snålt när den inte ska och en kolv tittar ut genom blocket.
Posted: 20 Aug 2007, 13:51
by Nobbe
Chrille wrote:Vips o så går bilen snålt när den inte ska och en kolv tittar ut genom blocket.
Ungefär det jag menar, gubbarn på BMW Motorsport satt nog inte med tummen i skithålet när dom byggde M vagnarna.
Visst kanske man kan optimera för 98oktan eller V-power å kanske klämma ur några pållar till. Men då bör man ju va säker på att man får just 98oktan ur pumpen och inte 95.
Hur mkt effekt vinst man får kan man sia i spåkulan om. Några 20hk har jag dock jävligt svårt att tro att man kan plocka ur M motor som i övrigt är original. Kanske med andra kammar + mappning. Motorerna är redan hyffsat bra från fabrik.
Posted: 20 Aug 2007, 19:29
by Jonis
vet inte vad en orginalkoppling klarar.. någon?
kanske ska ta å åka 325 axel då ändå, verkar ju här som att de skulle funka..
ja de e klart, man vill ju inte att maskinen ska gå paj.. btw jävligt snygg bil chrille!!
nä gubbarna har allt tänkt både en och två ggr när dom skissat på sina sexor..
GRYM Nobbe:
--"If Nissan motorsports is Nismo, wouldn't Honda Motorsports be Homo???"----
MVH//
Posted: 20 Aug 2007, 20:03
by xelerator
Nobbe wrote:Chrille wrote:Vips o så går bilen snålt när den inte ska och en kolv tittar ut genom blocket.
Ungefär det jag menar, gubbarn på BMW Motorsport satt nog inte med tummen i skithålet när dom byggde M vagnarna.
bra..
tycker det summerar det hela ganska bra

Posted: 21 Aug 2007, 14:19
by Jonis
vad ska man åka för koppling me denna kombinationen då, någon???
MVH//

Posted: 21 Aug 2007, 14:54
by NORMIND
inte för at jag vet om dom är bra men itsfun har ju chipp till dom och dom tar ju typ 2500 och sänker priset om du hittar billigare har jag för mej det står
Posted: 21 Aug 2007, 16:40
by Strandholm
skrev ett långt post men orkar inte disskutera något så säger bara såhär istället:
Chippning av sugmotor baseras på att bilen inte är optimerad för högoktanigt drivmedel från fabrik utan optimerats föratt kunna köra även på "lågoktanigt".
mao, m divisonen är inte puckon bara föratt man kan kräma ur 10hk till ur en S motor.
Posted: 22 Aug 2007, 12:45
by Freddy_boy
SPL_Racing wrote:vad ska man åka för koppling me denna kombinationen då, någon???
MVH//

om motorn kommer vara i ungefär standard 315hk så varför inte behålla m5-kopplingen,möjligtvis en hårdare tryckplatta för att klara hårdare dumpningar av koppling!

Posted: 22 Aug 2007, 20:11
by Jonis
ja jo egentligen.. vart besäller man koppling någon stans då??
ja itsfun borde ju vara seriösa grejer...
snart dags att börja känner jag, men pengar måste in först
MVH//

Posted: 24 Aug 2007, 23:10
by Jonis
koppling, vart köper man en sån bra..?? vill ju inte att de ger upp med en gång..
MVH//