Page 2 of 15

Posted: 07 Nov 2007, 21:01
by Fear This
Rallyfinnen wrote:Länge sedan sista uppdatering, men nu är det lite i rullning igen. Planen har ändrats lite, det blir två avgashus från Saab HFV6 med twin entry. Det är en 2,8L med 260hk vid ca 0,6bar (280hk i turbo x med okänt ladd).
Har snickrat lite grenrör sista tiden, börjar bli klara nu.

Hur lägger man upp bilder??

haha ja lyckades missa de här inlägget från dej.. reagerade på osäkerheten om mottrycket å skrev typ de med hfv6 aggen.. :lol: så ja tog bort de inlägget ja skrev iaf;)
kul projekt!

Posted: 07 Nov 2007, 21:05
by birro
Rallyfinnen wrote:Fan, verkar vara begränsat till 1M bilder, mina är större.. Jävla krångel..!



http://www.tinypic.com/ Där kan du ladda upp större än 1 M! släng upp är sugen på att se :)

Posted: 07 Nov 2007, 21:31
by tykoo
låter spännande det här:) kan nog bli en trevlig maskin när den är klar.

Posted: 07 Nov 2007, 21:55
by Flaxis
Bilder!!! :twisted: :lol: :wink:
//Flaxis

Posted: 07 Nov 2007, 23:31
by B!ffen
Blir till att följa . Lycka till! =)

Mvh

Posted: 08 Nov 2007, 17:45
by Rallyfinnen
Har inte bilder på helsvetsade rör, men jag fösöker med några äldre bilder

Höger sida:
Image

Vänster sida:
Image

'jigg' för helsvetsning :-)
Image

Avgashus:
Image

ICx2:
Image

Posted: 09 Nov 2007, 12:58
by Flaxis
ser där ja!
va smidigt det blev att bygga med dem turbinhusen...
lycka till...ser fram emot en fortsättning på detta
//Flaxis

Posted: 10 Nov 2007, 21:31
by Rallyfinnen
Har grejat lite till o flyttat generatorn till andra sidan idag. Nu när jag kommit på hur man lägger upp bilder passar jag på att lägg upp några till..

Här är en bild på svetsat grenrör med aggregat på plats:
Image

Här är generatorn på sin nya plats. Återstår bara att klura ut hur man får till remspännaren nu..
Image

Kuggstångskonverteringen:
Image

En liten bild på vagnen också:
Image

Posted: 10 Nov 2007, 22:22
by Rallyfinnen

Posted: 11 Nov 2007, 19:47
by Rallyfinnen
Fler bilder..
Fixat remspännare för den flyttade generatorn idag, ska ha tag på remmar med rätt längd också.
Image

Fälgar till bilen på g. Kompisen lackar dom svarta åt mig. Behåller den polerade kanten. Blir lite Darth Vader-stuk på vagnen :-)
Image

Posted: 17 Nov 2007, 20:16
by Rallyfinnen
Nu var det dags för en liten uppdatering o nya bilder igen!
Har tagit bilen till verkstan och börjat riva lite i den.

Har även gjort oljereturrör till tråget:
Image

Slängt ur lite grejer som var i vägen för IC, det är väl viktigare med kall luft till motorn än till förarn ;-)
Någon som behöver reservdelar till AC mm? Annons finns på autopower på ac-delar, avgassystem mm.
Image

Ska väl bli något liknande istället, men är inte helt säker på hur jag ska dra rören än. Kan hända IC behöver svetsas om.
Image

Rensat lite på höger sida, man kommer åt rätt bra där nu:
Image

På vänster sida är det lite värre..
Har provmonterat en del av grenröret, men främre halvan gick inte att få dit, det ska nog rivas lite mer innan det får plats..
Kanske motorn måste ur... :?
Image

Posted: 17 Nov 2007, 21:23
by E28
Rallyfinnen wrote:Fälgar till bilen på g. Kompisen lackar dom svarta åt mig. Behåller den polerade kanten. Blir lite Darth Vader-stuk på vagnen :-)
Image


Helrätt! Mörka bilar SKA ha mörka fälgar, med polerad kant. :twisted:

Posted: 18 Nov 2007, 09:57
by wallin
där ser man det är lite aktivitet i garaget iaf :D ska komma och hälsa på någon kväll /wallin

Posted: 18 Nov 2007, 18:25
by Rallyfinnen
Bara att komma förbi! Slå en signal så vet du att jag är där.

Posted: 04 Dec 2007, 20:43
by Rallyfinnen
Dags för lite nya bilder

Avgassystemet har åkt ur (säljes)
Image

Närstudie på generatorfästet(med färg på):
Image

Har varit hos 'huvudleverantören' och letat drivremmar.
Hittade en som passade perfekt till servopumpen, men har
problem att hitta rätt längd för generator & vattenpump.
Image

Motorn på väg ur...
Image

Här var det tomt..
Image

Och här är motorn. Undrar var man hittar kraftigare tryckplatta
till denna?? Kan det vara samma mått som någon annan BMW?
Image

Och den lilla lådan.. Ska klara en del moment hoppas jag!
Image

Ingående axel:
Image

1st fullt fungerande ac-kompressor (säljes)
Image

Posted: 08 Dec 2007, 21:28
by Rallyfinnen
Har ägnat några timmar på mitt favoritställe igen :-) (nåt ska man ju ha att förstöra fritiden med)
Image

Flyttade generatorn på 'riktiga' motorn o drog lite kabel till den. (ingen bild)

Har också provmonterat grenrör&turbo i bil nu, och dom går i! :shock:
Lite pyssel var det, väntar fortfarande på avgashus nr2,
så jag fick ta en sida i taget o lyfta ur motorn emellan..

Höger sida:
Image

Vänster sida:
Image

Lite konflikt med oljerören, men det kanske kunde räcka med att vända på dom. Ska dessutom svetsas en krök (framåt) på utloppet från
kompressorhuset på denna sida.
Image

Passade på att plocka av ventilkåporna och göra rent oljerören för kamsmörjningen också. Vanligt att dessa kleggar igen på M70,
och banjobultarna brukar släppa också. Blir lite konstiga kamtider/lyft när
det får nöta lite utan smörjing :?
Image

Insugen är jävliga att demontera, men ändå betydligt lättare med motorn ur bilen.
En massa klegg var det i dom från vevhusventilationen, riktigt skitjobb att göra rent..!
Image

Funderar lite på om man skulle byta färg på dom...??
Ventilkåporna är numera svarta. Röda insug?
Eller kanske svarta dom också? Kom gärna med förslag!

Posted: 08 Dec 2007, 21:41
by HenrikF
Fräckt bygge!
När ni ändå blandat svart färg, lacka insugen svart;)