Page 2 of 2
Posted: 23 Jan 2006, 13:40
by Mattias Sandgren
Det låter som grymma kompressorer, hur är det med avgasmottryck när du börjar ladda 1.5 bar/500 hk på en M50 t.ex ?
(Här spelar förstås wg, grenrör, etc in.)
Posted: 23 Jan 2006, 14:31
by Bmwandreas
På e36 kittet med 1 bars laddtryck hade vi 0.8 bar mottryck.
På supran vi byggde med 752hk med blyfri 95 hade vi 1.8 bar laddtryck och 2.5 bar mottryck. Inte en spikning.
Upp till dubbelt mottryck mot laddtryck brukar Precision köra.
Mvh
Posted: 23 Jan 2006, 14:44
by Overcharged
okey tänkte nästan att gränsen låg där nånstans, tyvärr
men man får ju spara ihop till MLS och ARP men först får det bli standard motor då...
har ju tyvärr inget överflöd med pengar...
Och jaa mattias det va jag som nämde det med insugstempen, fast jag satt å läste det för någon dag sedan att insugstempen blir högre ju mindre aggregat man har eftersom det blir mer värme...lr nånting sånt stod där....
och det är nog också sant!
fast allt det vet ni nog bättre än vad jag gör ifl
kul å få lite tips nu ifl
kan behövas när man är nybörjare

Posted: 23 Jan 2006, 15:15
by Mattias Sandgren
Bmwandreas wrote:På e36 kittet med 1 bars laddtryck hade vi 0.8 bar mottryck.
På supran vi byggde med 752hk med blyfri 95 hade vi 1.8 bar laddtryck och 2.5 bar mottryck. Inte en spikning.
Upp till dubbelt mottryck mot laddtryck brukar Precision köra.
E36-kittet låter helt ok för det är ju original-kamaxlar, det är tryckdifferensen som är farlig och det där är ungefär samma man ser på en sugmotor. På Supran skulle det varit intressant att se vad som händer med fyllnadsgraden om det varit lägre mottryck.
Precision är modiga som kör som dom gör, det syns på storleken på turbinhusen, utloppen är ofta mindre än inloppen på kompressorn.
Posted: 23 Jan 2006, 16:53
by Bmwandreas
Ska man ha tidigt laddtryck samt mycket effekt så är man oftast tvungen att köra med ganske höga mottryck.
Posted: 23 Jan 2006, 19:32
by peppe
På en motor med mindre volym och sämmre förutsättningar än kanske supra motorn på 3L borde det väll vara förödande att åka med så mycket motryck, speciellt om man måste ta till extremt vassa kamaxlar. Eller är jag ute och cycklar?
Posted: 23 Jan 2006, 22:27
by Bmwandreas
Det brukar oftast gå finemang att köra med mottryck än laddtryck.
Så blir det i dom flesta racemotorer..
Posted: 23 Jan 2006, 22:44
by peppe
Bmwandreas wrote:Det brukar oftast gå finemang att köra med mottryck än laddtryck.
Så blir det i dom flesta racemotorer..
Jag är självklart med på att det går. Jag funderade bara mest över vad som händer om man åker mycket motryck och kanske åker med mycket overlap e.t.c.
- Kanske inte spelar större roll, tur man har en "stor" fin motor som trivs utan vassa gissmo prylar.
Posted: 23 Jan 2006, 22:48
by Bmwandreas
Det finns inte så mycket man kan göra.
Jo tex montera en 76mm turbo och köra 500hk:)
Det blir alltid mottryck om man ska mycket effekt samt ganska tidigt laddtryck.
Men det kan bli för mycket mottryck, då kan det spika och bli extrem hög avgastemp.
Posted: 23 Jan 2006, 22:50
by peppe
Okej, jag är med på notorna.
Skall försöka mäta lite motryck nu till våren, får se om jag ids svetsa någon nippel i mitt fin fina grenrör
