M50b25 Med "VEMS"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
okey tänkte nästan att gränsen låg där nånstans, tyvärr
men man får ju spara ihop till MLS och ARP men först får det bli standard motor då...
har ju tyvärr inget överflöd med pengar...
Och jaa mattias det va jag som nämde det med insugstempen, fast jag satt å läste det för någon dag sedan att insugstempen blir högre ju mindre aggregat man har eftersom det blir mer värme...lr nånting sånt stod där....
och det är nog också sant!
fast allt det vet ni nog bättre än vad jag gör ifl
kul å få lite tips nu ifl
kan behövas när man är nybörjare
men man får ju spara ihop till MLS och ARP men först får det bli standard motor då...
har ju tyvärr inget överflöd med pengar...
Och jaa mattias det va jag som nämde det med insugstempen, fast jag satt å läste det för någon dag sedan att insugstempen blir högre ju mindre aggregat man har eftersom det blir mer värme...lr nånting sånt stod där....
och det är nog också sant!
fast allt det vet ni nog bättre än vad jag gör ifl
kul å få lite tips nu ifl
kan behövas när man är nybörjare
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Bmwandreas wrote:På e36 kittet med 1 bars laddtryck hade vi 0.8 bar mottryck.
På supran vi byggde med 752hk med blyfri 95 hade vi 1.8 bar laddtryck och 2.5 bar mottryck. Inte en spikning.
Upp till dubbelt mottryck mot laddtryck brukar Precision köra.
E36-kittet låter helt ok för det är ju original-kamaxlar, det är tryckdifferensen som är farlig och det där är ungefär samma man ser på en sugmotor. På Supran skulle det varit intressant att se vad som händer med fyllnadsgraden om det varit lägre mottryck.
Precision är modiga som kör som dom gör, det syns på storleken på turbinhusen, utloppen är ofta mindre än inloppen på kompressorn.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Det brukar oftast gå finemang att köra med mottryck än laddtryck.
Så blir det i dom flesta racemotorer..
Jag är självklart med på att det går. Jag funderade bara mest över vad som händer om man åker mycket motryck och kanske åker med mycket overlap e.t.c.
- Kanske inte spelar större roll, tur man har en "stor" fin motor som trivs utan vassa gissmo prylar.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta