Page 2 of 6

Posted: 10 Apr 2007, 11:33
by karlzzon
har precis samma fel på min m50b25 motor med. bar smäller och skjuter och surar ner stifften.

Posted: 10 Apr 2007, 14:35
by Svintoleffe
Har du kollat lmm så dne inte har pajat...

En annan sak jag kan rekomendera det är att man kopplar upp bilen mot en data då ser man oftast vad som är felet på den..

Posted: 10 Apr 2007, 14:40
by Joachim
kan det va en tempgivare som er trasig?

Posted: 11 Apr 2007, 07:54
by Chrille
erik@e30 wrote:de kan inte va så att han fått för sig å hälla e85 i tanken? vissa tror ju att de går fortare då :lol:


han råkade göra det i sina föräldras Golf TDI -06... Den gick INTE fortare.
Han har inte tankat denna me E85 :)

Posted: 11 Apr 2007, 07:55
by Chrille
banzai wrote:Men herregud! EXAKT samma fel hade jag i min gamla 528 -86
Den slet jag med å bytte grejor hit å dit (stift, rotor, fördelarlock etc)
Fick aldrig nån ordning på den så den såldes som reservdelsbil :(
Hoppas att du får fart på din iaf!


Å nej.. Säg inte så :cry:

Orkar inte stå o byta motor på fanskapet.

Posted: 11 Apr 2007, 07:56
by Chrille
karlzzon wrote:har precis samma fel på min m50b25 motor med. bar smäller och skjuter och surar ner stifften.


Kontakta mig gärna om du hittar felet..

Posted: 11 Apr 2007, 07:57
by Chrille
Svintoleffe wrote:Har du kollat lmm så dne inte har pajat...

En annan sak jag kan rekomendera det är att man kopplar upp bilen mot en data då ser man oftast vad som är felet på den..


Har kopplat ut LMM... ingen skillnad.



Koppla upp mot dator är nog sista utvägen.

Posted: 11 Apr 2007, 07:57
by Chrille
Joachim wrote:kan det va en tempgivare som er trasig?


Den är okej.

Posted: 11 Apr 2007, 08:06
by Svintoleffe
Nu har jag försökt gnugga geniknölarna lite till.

Och om jag läsre ditt försat inlägg rätt.

Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.

Skulle dett fel uppstå vid lugn körning jag är inte såsäker på det.


Men en annan sak jag kom o tänkapå nu, det är att du kollar så inte krysskilen i botten har pajat, för har den det, då tar vevaxelgivaren ut signalen kanske väldit galet o då finns dte nog möjlighet till baktändningar.

det är väll allt jag kan komma på nu för tillfället jag får fundera mer över detta mysko fel

Posted: 11 Apr 2007, 09:54
by Overcharged
hade kollat så kamrem ABSOLUT inte står fel, sedan kan du ju också mäta med oscilloskop på vevaxelgivaren så att du ser att den ger ut rätt signaler, lämpligast är ju att mäta vid styrboxen för då vet man ju att ledaren också är hel...

Posted: 11 Apr 2007, 16:11
by mika2
precis som svintoleffe skriver kolla krysskilen till trigger hjulet.hade detta fel på min m50b25

Posted: 12 Apr 2007, 12:52
by Chrille
krysskilen?

Är det den lilla tappen vi pratat om som låser triggerskivan/remhjulet i exakt rätt läge?

Posted: 12 Apr 2007, 13:11
by Zwofurti
Svintoleffe wrote:
Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.




motorn börjar gå baklänges?=)

en 4-taktare kan inte gå baklänges.

Knepigt fel, men det är säkert ett skitfel bara..

Rengör alla kontakter till att börja med.

Posted: 12 Apr 2007, 13:32
by oddis
-Sjekk for falskluft.
-Etterstram alle skruvar på innsuget.
-Reg reim timingen

M40 er ganske enkel at feilsøke på faktisk :)

Posted: 12 Apr 2007, 15:47
by Svintoleffe
Zwofurti wrote:
Svintoleffe wrote:
Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.




motorn börjar gå baklänges?=)

en 4-taktare kan inte gå baklänges.

Knepigt fel, men det är säkert ett skitfel bara..

Rengör alla kontakter till att börja med.[/quote


Om du tar o läser gien vad crille skriver, så skriver han att det evrkar typ som att motrn ska börja gå baklänges.
O det krävs nog inte alla hästyar hemma för o haja vad jag menar.

O det går tyvär o få en 4 taktar o gå baklänges.

Vi har ensnö slunga en stror 18 hästare som började o gå baklänges, det belv ohygglig kompression, ända sen vi fick den det visade sig att stiga ahdeproblem med det, på en del så vi fick riva motorn, o ändra lite saker, sne funakde den utan probs.

Posted: 12 Apr 2007, 16:31
by Zwofurti
Svintoleffe wrote:
Zwofurti wrote:
Svintoleffe wrote:
Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.




motorn börjar gå baklänges?=)

en 4-taktare kan inte gå baklänges.

Knepigt fel, men det är säkert ett skitfel bara..

Rengör alla kontakter till att börja med.[/quote


Om du tar o läser gien vad crille skriver, så skriver han att det evrkar typ som att motrn ska börja gå baklänges.
O det krävs nog inte alla hästyar hemma för o haja vad jag menar.

O det går tyvär o få en 4 taktar o gå baklänges.

Vi har ensnö slunga en stror 18 hästare som började o gå baklänges, det belv ohygglig kompression, ända sen vi fick den det visade sig att stiga ahdeproblem med det, på en del så vi fick riva motorn, o ändra lite saker, sne funakde den utan probs.


Näru grabben, en fyrtaktare går inte baklänges..=)

Posted: 12 Apr 2007, 16:36
by Svintoleffe
Konstigt att våran snö slugna gjorde det då, plus att stiga åtgärdade alla felen på just den modellen då det var ju underligt. :D

Stiga gick själv ut med det o erkännde det att dom ahde problem emd det, sen om du inte tror på mig, då säger jag bara, konstigt att vårna gjorde dte då. :)