Page 98 of 195

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 01 May 2011, 10:37
by Pimplaren
Hoppas du får till kopplingen nu :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 01 May 2011, 17:03
by bmw_fredde
Vad kör du för kors och stödlager på kardan??? blir den inte för lång med växellådsspacern??

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 01 May 2011, 17:33
by robbz
bmw_fredde wrote:Vad kör du för kors och stödlager på kardan??? blir den inte för lång med växellådsspacern??


Glid-yoke vet du :)

ser mkt bra ut ivars!
/mvh

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 01 May 2011, 23:30
by r.ivars
jävla helvete.....

jag har nåt bryt imellan växellåda och motor...

1. provat hinka dit lådan och gjort ett växellådsfäste
2. har ögoncentrerat tilton grejerna, gick åt helvete ungefär 3gånger sen drog jag knappt åt kopplingen, hängde på lådan och ryckte ut, drog sedan kopplingen och lådan gick på... Men det bryter på något vis, han vill glipa på ett visst ställe när man snurrar motorn, glipan flyttar sig altså med motorn.. Och drar jag åt lådan går motorn knappt att rubba..

- Axeln tar INTE i förlångt i pilotlagret.
- Har provat montera lådan utan tiltonlagret.
- finns inga skrapande ljud.

tanke 1. kan kopplingen på något vis vara snäppet ocentrerad och därmed hålla i för de här brytningarna?

tanke 2. eftersom allt utom svänghjul är uppsatt i svarv senaste dagarna kan lådan vara felsvetsad eftersom sprängkåpan är omsvetsad... skulle den då bete sig så här?

jag har haft växel i på alla försök, känns dock som det borde kvitta

tacka fan för att polaren emanuel var med på kvällskvisten idag annars hade jag nog inte ens hunnit med en femtedel av allt låda ner låda upp strul..

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 06:28
by Boppe
Tanke 1 går väl att utesluta genom att helt enkelt koppla ur en gång för man får väl anta att själva lamellen är centrerad i sig?

Min gissning ligger på tanke 2.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 07:54
by robbz
kåpan är nog inte rätt svetsad tyvärr :oops: ....

när ska eländet ta slut för dig?
/mvh

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 07:56
by r.ivars
jo precis kopplar man ur lär de lägga sig rätt.

Ska göra kopplingsledning idag och lufta ur.. och hålla tummarna.. kan inte komma på något annat, allt ser ut att stämma så bra när jag kontrollmäter :(

har en exelfil med alla mått ifall någon siffernisse är sugen på att kika lite på caset...

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 11:20
by r.ivars
- tips på firmor som mäter in lådor rakt och svetsar för humant pris och gör bra jobb?

börjar lessna på allt strul och jag har inte ens provat starta och köra......

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 11:41
by Bäckis
Plocka ur pilotlagret och montera då ser du om den hamnat ur centrum vid svetsning, för då går den ju dit ändå?

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 16:28
by Per Eriksson
"Men det bryter på något vis, han vill glipa på ett visst ställe när man snurrar motorn, glipan flyttar sig altså med motorn"

Vore lådan skevt svetsad eller ocentrerad skulle det inte röra sig så, det enda som kan orsaka detta är skevt svänghjul, ocentrerad koppling eller skev ingående axel, d.v.s. sånt som snurrar med veven.

Är lådan offcenter hade glipan stannat på samma ställe.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 16:56
by Bäckis
Det är inte helt enkelt för att kopplingen inte är dragen då? Om inte alla är dragna exakt lika lite vill säga....

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 23:24
by r.ivars
kopplingen var boven ! :-)

lite ppf preview som jag alltid har här och inte på andra forum (updates utan bilder).

jag gjorde klart ny kopplingsledning drog lådan ungefär med lika mycket glapp närmare, och luftade ur och pumpade koppling, sen jävlar vart det bra!!

så jag slog till med att montera diffen som larsson hämtade idag åt mig.

bytte yoke på diffen,

monterade även på AVO, hjuleln, började byta knutkors på kardan pga storleksbyte..

sen flyttade jag även en massa grejer till bilen ur garaget... av apdåliga skäl!!!!!

Så det var en mycket hektisk efterjobbet kväll idag igen.............. Men men, snart ska m50in vråla! :mrgreen:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 02 May 2011, 23:27
by robbz
sköööönt!!

grattis! 8)
/mvh

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 03 May 2011, 05:41
by Boppe
Har bara följt den här tråden några månader men i påsk tog jag mig tid att läsa hela.
Vilken sjuk energi herrn har!
Skitgrymt bygge!
Och tack som fan för skitskoj läsning!

Gött att det börjar arta sig igen...MVH

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 03 May 2011, 15:10
by stoffe_turbo
Ser riktigt fint ut ditt bygge!! ska sätta en 530d e60 låda på min s38, funderar om axeln ska sticka ut precis lika mycket (förbi kanten på sprängkåpan) som på original 280? sticker din axel ut lika som på en zf nu med spacern??

mvh

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 03 May 2011, 16:03
by m_ellisson
Blir grymt bra ivars :)
Hoppas det blir en 8 s tid i sommar :twisted:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 03 May 2011, 16:11
by r.ivars
stoffe_turbo wrote:Ser riktigt fint ut ditt bygge!! ska sätta en 530d e60 låda på min s38, funderar om axeln ska sticka ut precis lika mycket (förbi kanten på sprängkåpan) som på original 280? sticker din axel ut lika som på en zf nu med spacern??

mvh


maila mig på info@ivarsproduction.se så kan jag hjälpa dig lite när jag har ett par minuter över.. så du slipper klampa i samma RISIGA JÄVLA HELVETS HORKLAVER... :) ursäkta franskan men det bara flödar när jag tänker på huvudvärken jag haft med det där lådbekymret i stressiga tider.