Page 96 of 195

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 11 Apr 2011, 20:41
by r.ivars
Bonje wrote:Köttig best till låda! :D Vad för bil härstammar den ifrån?
"Svepet" är det samma som sprängkåpa, och det passade inte inte förut eller?

Det skulle vara trevligt med stabil 6-petad låda till is-turbon, funderat på att svetsa om en M5 E39 låda jag har. Eller sälja den och köpa någonting annat som är bolt on.


Du har rätt ord som vanligt om det var poängen?
För att lista ut vad som är modifierat med hjälp av bilder och trepunktslistan borde inte varit så superklurigt? ;)

jag hade satsat på en 6 växlad m3 e36 låda i ditt fall, is bil känns ju inte direkt som något man gör customkardan till och kostar på med att svetsa om en låda till..
Isbil känns heller inte som något man belastar sönder en m3 6 växlad med, isåfall har man nog tänkt fel med koppling och utväxling?

I mitt fall
Eftersom jag avverkade 765 kopplingar på löpande band var jag tvungen att uppgradera till en något starkare koppling = lär byta växellåda också. Med min växellådshistorik de här 3-4 bmw åren så vill jag försöka få tag på det värsta jag kan för rimliga pengar och lämpat för ett brett användningsområde.

en m3 e36 6 växlad kunde varit ett alternativ ihop med den tilltänkta kopplingen, har visat sig fungera bra för andra, men eftersom det är skillnad på vanliga beemers och 4 länk beemers som hookar upp hjulen på ett helt annat sätt hade man varit tvungen att labba med ventiler och fått ett slir, och kanske istället avverkat en koppling per säsong.

Motiveringen till den här lådan, förutom att den skulle varit bolt-on.

1. specar starkare än manuella mkiv tt suprans växellåda.
2. Det är en zf bmw låda.
3. Förmånligt pris, bara ett par tusingar dyrare än den klenare 6 växlade vanliga m3 lådan
4. Grövre och fetare över lag vad gäller axel in och hardyskiva och allt.
5. Kommer ifrån en 2007:a bör vara fräsh och fin.
6. Utbud, lär gå att få tag på om det akut krävs på sommaren, ( lite lurigt nu då jag endå måste få den omsvetsad isåfall ).

Annars hade det nog blivit en TKO 600 med liberty insats då sprängkåpan ifrån min jerico borde göra den bolt on..

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 11 Apr 2011, 20:56
by Nisse Järnet
Han menar nog 318is turbo, inte isbil :)

Jävla tur att inget pajjat föresten, med tanke på hur allt såg ut efter pumpaxelhaveriet :shock:

Ska bli kul att se bilen i år!! :twisted:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 11 Apr 2011, 21:15
by r.ivars
Nisse Järnet wrote:Han menar nog 318is turbo, inte isbil :)

Jävla tur att inget pajjat föresten, med tanke på hur allt såg ut efter pumpaxelhaveriet :shock:

Ska bli kul att se bilen i år!! :twisted:


japp, förhoppningsvis väger oturen med jericon och kolfiberkopplingen upp med "OTUR/TUR NIVÅN" 2010, för att inte prata om alla oturer med att knipa 8an.

Ju mer otur 2010 ju mer tur 2011.

tur 2004 fantastiskt år med en 200a som hade likt en katt sjuttielva liv
otur 2005 fantaiskts många haverier med en 200a som levde på lånade liv
2006 vilår med lite fina bilaffärer
tur 2007 lycklig 2007 med en evo som gick som ett spett med fattigmansmedel
otur 2008 som att åka vattenskidor i armhävningsposition med ballen i asfalten bakom en driftande arab (HAVERI DELUXE MED KOMBIN)
tur 2009 glidar år, bara ett gäng växellådor och andra saker som var balla att spänga åt skogen. f.ö massa drömmål uppnådda. (1000hp, 9a mm.)
otur 2010 min största satsning ekonomiskt som gick totalt åt helvete och pungflådde en stor satsning inför 2011 (vilket visserligen inte behövs)

vi får hoppas trenden fortsätter! isåfall ska jag föda upp katter 2012 och se ifall man kan lura oturslagen till 2013 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 11 Apr 2011, 21:47
by Moker
r.ivars wrote:
Nisse Järnet wrote:Han menar nog 318is turbo, inte isbil :)

Jävla tur att inget pajjat föresten, med tanke på hur allt såg ut efter pumpaxelhaveriet :shock:

Ska bli kul att se bilen i år!! :twisted:


japp, förhoppningsvis väger oturen med jericon och kolfiberkopplingen upp med "OTUR/TUR NIVÅN" 2010, för att inte prata om alla oturer med att knipa 8an.

Ju mer otur 2010 ju mer tur 2011.

tur 2004 fantastiskt år med en 200a som hade likt en katt sjuttielva liv
otur 2005 fantaiskts många haverier med en 200a som levde på lånade liv
2006 vilår med lite fina bilaffärer
tur 2007 lycklig 2007 med en evo som gick som ett spett med fattigmansmedel
otur 2008 som att åka vattenskidor i armhävningsposition med ballen i asfalten bakom en driftande arab (HAVERI DELUXE MED KOMBIN)
tur 2009 glidar år, bara ett gäng växellådor och andra saker som var balla att spänga åt skogen. f.ö massa drömmål uppnådda. (1000hp, 9a mm.)
otur 2010 min största satsning ekonomiskt som gick totalt åt helvete och pungflådde en stor satsning inför 2011 (vilket visserligen inte behövs)

vi får hoppas trenden fortsätter! isåfall ska jag föda upp katter 2012 och se ifall man kan lura oturslagen till 2013 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


haha så jävla skön människa :D ! 2011 blir bra tror jag :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 12 Apr 2011, 05:21
by Bonje
Du har rätt ord som vanligt om det var poängen?
För att lista ut vad som är modifierat med hjälp av bilder och trepunktslistan borde inte varit så superklurigt?
Vet inte vems ord som är "rätt" det var inte poängen hur som helst, utan att vi pratar samma grej.
Att jag inte fick ihop det är för att jag vet att du köpte någon bitig låda redan förra året som jag trode du redan åkte med.. Så svepet/sprängkåpan passade alltså inte M50 och var fel dessutom?

Som sagt är 615hk 318is turbon jag pratar om. Där kan är det alltid trevligt med skottsäker drivlina.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 12 Apr 2011, 21:57
by Nisse Järnet
r.ivars wrote:
Nisse Järnet wrote:Han menar nog 318is turbo, inte isbil :)

Jävla tur att inget pajjat föresten, med tanke på hur allt såg ut efter pumpaxelhaveriet :shock:

Ska bli kul att se bilen i år!! :twisted:


japp, förhoppningsvis väger oturen med jericon och kolfiberkopplingen upp med "OTUR/TUR NIVÅN" 2010, för att inte prata om alla oturer med att knipa 8an.

Ju mer otur 2010 ju mer tur 2011.

tur 2004 fantastiskt år med en 200a som hade likt en katt sjuttielva liv
otur 2005 fantaiskts många haverier med en 200a som levde på lånade liv
2006 vilår med lite fina bilaffärer
tur 2007 lycklig 2007 med en evo som gick som ett spett med fattigmansmedel
otur 2008 som att åka vattenskidor i armhävningsposition med ballen i asfalten bakom en driftande arab (HAVERI DELUXE MED KOMBIN)
tur 2009 glidar år, bara ett gäng växellådor och andra saker som var balla att spänga åt skogen. f.ö massa drömmål uppnådda. (1000hp, 9a mm.)
otur 2010 min största satsning ekonomiskt som gick totalt åt helvete och pungflådde en stor satsning inför 2011 (vilket visserligen inte behövs)

vi får hoppas trenden fortsätter! isåfall ska jag föda upp katter 2012 och se ifall man kan lura oturslagen till 2013 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

2011 blir nog ditt år :mrgreen:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 16 Apr 2011, 10:27
by Thörn
fet låda det där får hoppas det håller för dig nu, e det nyare 530d?

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 17 Apr 2011, 09:06
by r.ivars
låååååååång vecka har gått, tyvärr inte så mycket garagetid som jag hoppats på... Man skulle kunna säga att jag iår igen blir överrasknings nerspöad av för mycket jobb då min kollega är sjuk ett par veckor ibland..

Hoppas på nästa vecka! Men en del har hänt och söndan är fan kvar! :-)

vattenpumpen monterad, rikigt jävla DELUXE montage, men det behövde inte flashas till på något seriösare sätt, skulle nu vilja ha en hattliknande fläns utsvarvad så jag kan få i en AN12, ska besöka nån mekanisk verkstad i veckan som kan svarva fram lite.

Image

bränslefiltret flyttat

Image

gjorde klart pumparna med gummifästen så det inte låter så mycket i karossen

Image

ska fixa lite adaptrar och göra klart mätarinstallationen, äntligen kanske jag kan åka utan oljeläckage där, onödigt droppande.

Image

ett av helgens 4 sittningar, folk har möten i garaget! :)

Image

tutan i, och fjäderbenet isolerat

Image

sen vart det roadtrip med polarn emme, till ARC motorsport i alunda med diffen, han ska testa montera eaton diffen i min dragrace slutväxel, såg ut att gå men kunde visst vara lite special ibland när det är aludragrace chassie till slutväxeln.

stannade och garvade oss hesa åt svanar... altså HUR FAN ser dom ut?

Image

sen fick vi span på luktkällan, en hög med skit brevid bilen....

kom senare på att vi var i GIMO och hälsade på robbz och hans feta e30 turbo! tack för kaffet och plåtslangen! :-)

Image

fina grejer ->

Image

lådprovmontering... FAIL, hehe... Men lådan passar motorn ivarjefall och får plats i min uppmaserade växellådstunnel... Tror dock man får problem på en orginal e30...

Image

min universal glugg för olika växellådor ska iår tätas med annat än liggunderlag...

Image

Image

Image

iväg och skrota loss lite i garaget, kanske börja montera lite inredning och börja dra elen i skuffen pånytt..

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 17 Apr 2011, 17:21
by Andy_b
frågar igen då
behöver du fortfarande listerna till fram skärmarna?

jag ska snart ta bort mina och behöver du dom inte hamnar dom på tippen

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 17 Apr 2011, 20:06
by r.ivars
Andy_b wrote:frågar igen då
behöver du fortfarande listerna till fram skärmarna?

jag ska snart ta bort mina och behöver du dom inte hamnar dom på tippen


tack men jag har list, lite skadad i piggarna bara så tänkte kompensera med lite karosserikit eller nåt så lär det sitta :-)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 17 Apr 2011, 20:20
by Andy_b
sikaflex och en tving så kommer den alldrig lossa sen :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 18 Apr 2011, 08:01
by robbz
Roadtrip kungen 8)

ser bra ut!! kul att ni kikade förbi på lite kaffe, alltid trevligt! nästa gång ni ska till arc får ni svänga förbi igen, för då ska bmw:n vara fullt åkduglig!
-när skulle han vara färdig med grejjerna?

/mvh

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 18 Apr 2011, 17:34
by r.ivars
efter påsk tror jag jarmo är klar! :-)

FYFAN, har hybris över min jäklarns koppling vs lådlösning..

16mm från lamellytan på svänghjulet tills splinesen tar slut på växellådsaxeln..

kikar man på den här bilden så går det åt 21mm ifrån den ytan + 2,8mm.. 23.8-16=7.8mm åt helvete...

http://www.tiltonracing.com/pdfs/82.pdf

ska hämta kopplingen på ppf så fort lite andra grejer dykt upp i trimfactoryn!

HOPPAS FAAAAAAAAAN att lamellerna går att vända så splinesen sticker mer inåt svänghjulet och man påså vis tjänar en som det på bilden ser ut 6-7mm..

huvudbry....

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 22 Apr 2011, 21:20
by r.ivars
april när det är som bäst och mest, händer och underarmar ser ut som skit och man är långhårig, disk och tvättkorgar är utom räddning..

well, i garaget händer det ivarjefall grejer, arbetet som tagit tid syns visserligen inte direkt på bilder..

Kabelstammar har fixats till fram och bak i bilen, panel-el och inne i bilen el vart i mina ögon flawless förra året.

+ att en hel del grejer har flyttats och därav kräver nydragna kablar för att det inte ska se tattarmeckat ut..

fått på lite skärmar och frontdetaljer

Image

utsuget som förhoppningsvis ska höja greppet ur flera aspekter.

Image

snubblat lite vad gäller lådan, snabbt och stressat tänkt kändes det bra att göra så axeln ligger lika som på en vanlig ZF, sen tänkte jag inte riktigt på att splines delen var mycket kortare i nya lådan..

Image

men 16mm fick det va och 16mm det är (med nån millimeter mätt extra för safeside).

Men det kräver då att jag vänder lamellerna åt fel håll, altså med utsticket av lamellcentrum mot svänghjulssidan, klurade på ifall de lagt fibrer i lameller som kommer funka bäst i den riktningen de säger eller om hela kopplignschassiet blir stabilare med utsticket från lamellecentrumena in i kopplingskorgen.

Image

Äh man lär prova, vet folk som byggt om med egna nav från orginallameller och fått det att fungera... INGEN KOMMER IHÅG EN FEGIS har jag hört på jobbet :-)

hehe, FAIL, hade inte räknat med att insuget skulle hamna så nära min nya filterplacering...

Image

svetsa om

Image

nån som hurrar? Jag har skaffat ett riktigt expansionskärl.... mer flaska since 2003 is no more.

Image

huven passar fortfarande och har blivit grön? kul..

Image

levernas ifrån trimfabriken i avesta! :-)

Image

även ett gäng störtsköna koppligar ifrån NUKE performance, via PPF.. AN12 for the win till ic systemet!

Image

fylls på med kablar och doningar i skuffen

Image

Image

gjort iordning för lite ändringar

Image

Image

garagepolaren på hwk-racing.se testar lite nya produkter

Image

Image

nya kopplingen

Image

Image

nästa års ISBIL, får donera lite prylar sålänge

Image

Image

sjuuuuuuuuuuuuukt provkörarväder i västerås!!!!!!!

Ge mig kardan ifrån svea och bakaxel ifrån arcmotorsport nu!!!!!!!!!!!!

Image

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 23 Apr 2011, 08:01
by robbz
stekigt mannen!

nu börjar det likna nåt, synd det där med lådan bara!
-hoppas det löser sig....

/mvh

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 25 Apr 2011, 14:05
by Pimplaren
Fet koppling, vad orkar en sån med? pris? :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 25 Apr 2011, 15:17
by Bmwandreas
1180nm och den hugger inte lika som de andra. Kostar 10 lax har jag för mig..