Page 95 of 195

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 01 Apr 2011, 18:05
by r.ivars
tillbaks i sverige, USA var asfett som vanligt! :-)

DAYTONA var riktigt mustigt!!!

nu jävlar ska det snidas ihop E30 så det går att käka 8or och lägga rökridåer! :-) Den sista snön är inte borta än!

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 01 Apr 2011, 18:14
by Andy_b
YES äntligen ska vi få se nån som tok skruvar igen :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 01 Apr 2011, 22:34
by bmw545tic
skruva på nu så du kan bli me och köra test and tune i lindesberg sista april :D

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 03 Apr 2011, 20:08
by r.ivars
tillbaks i SVEA och igång i garaget igen.

Droppar ett par bilder ifrån USA först, ett sjukt fränt land!!

norra michigan ca -5, snowboard hrrm.. eller något liknande! :-)

Image

flodia, delfiner 20 meter ut ifrån stranden och ca 30 grader.

Image

partykväll i en liten frän stad som hette YBOR, västra flodria i närheten av St petersburg.

Image

Image

gocartbana i daytona, klart de har nascar däck runt banorna.. haha!

Image

daytona speedway, brantare än man tror! Har för mig att tourguiden pratade om att man lär hålla 120mph genom kurvan (~200kmh)

Image

Image

Träffade min tjejs mormor, fick gåshud när vi var ute och käkade och hon berättade om streetrace meccat, WOODWARD AVENUE back in the days. Sjukt coolt!

väl hemma i sverige och onboard kameran förökade sig :-) Hoppas på att bilen håller ihop så man kan ägna sig lite åt att föreviga reporna.

Image

mekat ur diffen som ska modifieras ihop med http://www.bakaxel.se , blir en diffrential som kommer fungera bättre ihop med mina användningsområden.

Image

börja riva maskin efter huvuddrevet för oljepump och kamkedja. Drevet för oljepumpen vart skadat dagen innan actionmeet då jag havererade oljepumpen på ett supermystiskt sätt, axeln gick tvärt av.

Image

lyckligtvis fick jag ur bulten även denna gång.

Image

och medbringaren som jag var lite orolig för

Image

Image

ppfs ART WORK ! så vackert så man blir tårögd :-)

Image

försökte mygla ut drevet via packboxen men det gick åt helvete, stora släpan spärrar för att få bort kedjan från drevet. bara lyfta gördel och bröstkåpa.

Image

Image

Image

hittade missljudsorsak,

Image

Image

här ser man de ruggade drevet,

Image

näst intill havererad kil till kamkedjan (säkerligen ihop med oljepumpshaveriet, var lite annat som fick stryk då såsom släpans fästmojäng.

Image

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 09 Apr 2011, 12:38
by r.ivars
kört iväg växellådan och lite material för att få den att passa m50in.

Image

kikat lite lager när endå maskin var lite ner plockad

Image

FAIL 1, sådär långt räckte motorsilikonet

Image

round 2, monterar alltid bottendelen i 2 etapper om tid finnes,

Image

eftersom man inte har nån polare som gillar att göra CNC grejer så får ett par avgasklammers agera pumphållare

Image

AN 8 och uppåt är en fröjd att hålla på med
Image

Image

AN 4 suger!!!!!! Provade att kapa med vinkelharryn på 2 olika vis innan jag surade till och fräste hem igår natt.. TIPS?

Image

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 09 Apr 2011, 12:51
by Bonje
AN 4 suger!!!!!! Provade att kapa med vinkelharryn på 2 olika vis innan jag surade till och fräste hem igår natt.. TIPS?

Maskeringstape över snittet och kapa försiktigt med 0,6mm skiva?
Har även sett någonstans någon som hugger av slangarna med typ vass kniv+ hammare eller om det var vass yxa + hammare.. inte provat själv.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 09 Apr 2011, 16:25
by BMWM20
jessusteip och tunn skiva på vinkelslip ska de va..!! :D

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 09 Apr 2011, 17:05
by johankihl
Det absolut bästa jag testat för att kapa AN slang är att hugga av slangen med ett brett stämjärn mot en aluminiumplåt! Inga fransar, bara att klämma slangen rund med handen och mosa på kopplingen. Jag brukar köra alubackar i skruvstycket med -an 4 och trycka in slangen i kopplingen!

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 09 Apr 2011, 18:38
by Bäckis
Inget slår rätt verktyg. Vi köpte just tång för AN slang. Den är inte ens dyr så vill någon ha kan vi ta hem.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 09 Apr 2011, 21:36
by robbz
eller så slänger man det amerikanska pisset och kör pressade kopplingar som tål några hundra bar istället :mrgreen:
-inte lika vackra men man vet att skiten håller....

ser mkt trevligt ut ivars, men fan vad du reser till staterna? har du sån där två-bent kvinna där lr?
-finns det någon hemsida om den där dragracetävlingen du pratade om?

/mvh

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 10 Apr 2011, 10:03
by Nisse Järnet
Eltejp och bågfil :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 10 Apr 2011, 11:30
by PiLlEvAn
robbz wrote:eller så slänger man det amerikanska pisset och kör pressade kopplingar som tål några hundra bar istället :mrgreen:
-inte lika vackra men man vet att skiten håller....

ser mkt trevligt ut ivars, men fan vad du reser till staterna? har du sån där två-bent kvinna där lr?
-finns det någon hemsida om den där dragracetävlingen du pratade om?

/mvh


Har faktist sett vanliga hydralkopplingar åkt isär vid muttern.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 10 Apr 2011, 12:05
by pelko
PiLlEvAn wrote:
robbz wrote:eller så slänger man det amerikanska pisset och kör pressade kopplingar som tål några hundra bar istället :mrgreen:
-inte lika vackra men man vet att skiten håller....

ser mkt trevligt ut ivars, men fan vad du reser till staterna? har du sån där två-bent kvinna där lr?
-finns det någon hemsida om den där dragracetävlingen du pratade om?

/mvh


Har faktist sett vanliga hydralkopplingar åkt isär vid muttern.


I fredags gick en sån hydraulkoppling av på mitten, själva pressningen släppte. Har suttit där i flera år och fungerat bra så det var konstigt att den släppte. Tömde 3l olja i en tunnel :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 10 Apr 2011, 18:55
by robbz
å fy fan.....one in a million 8) ...nejdå, ingenting håller för evigt...själv tycker jag att det är säkrast att köra med grejjer som är godkända för några hundra bar än någe aluminiumskit som man lätt drar sönder osv...men det är riktigt snyggt med dom där eloxerade grejjerna, synd att det är så kriminellt dyrt bara :(

/mvh

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 10 Apr 2011, 22:58
by r.ivars
robbz, helt riktigt :-) fruntimmer i görningen

tackar för tipsen, men jag hade tejpat på det viset och kapat snabbt/sakta utan resultat, antar att slangen jag fått tag på kanske är extra känslig... bahh...


helgen har passerat och varit rätt produktiv ! :-)

startade lördagen med att bli förbannad... Har nu passerat 3000kr på mitt egna område i böter...
Gick in i gorilla-mode direkt och vrålade som en apa, testade hur hårt man kunde slå igen dörrarna utan att rutorna kastade in, hur långt man kunde spinna med en nystartad 330 med antispinn, hur hårt man behövde dra i kryckan för att göra en 180, för att sen avsluta med lite kopplingstest med antispinn burn & tillhörande fullgasväxling till 2an.

Gick förhållandevis bra, handbromsen som redan befarats krasslig vid tidigare justeringar gick åt HELVETE, så jag fick springa efter bilen när jag parkerat i vanlig iordning vid garaget lite senare... Som tur var höll allt annat... Farligt för materialen när grotthjärnan kommer fram.
Image

lagom lack och sugen på lite finmeck (nylackad kåpa till exempel som skulle monteras innan jag kunde dammtäta övre halvan av motorn och slippa lägga lakan över...)
Image

Såg ju JÄVLIGT schysst ut! Den blev plåtren och smälter faktiskt rätt fint in med toppen, så ingen större skada skedd... (får se hur det ser ut när den lyfts ner under huven sen..

projekt 2, titta in och bli tårögd över hur vackert det är i hyttskrället... Fick lägga band på mig och dricka kaffe istället, kan inte göra så mycket i hytten än eftersom att eventuell makeover i form av växellådstunnel ev behöver byggas om.

Image

Sen gjorde jag klart bottendelen och drog efter konstens alla regler för att jag ska kunna varvstoppsburna lite i sommar ;)

Image

sjukt vacker fuelcell... Ser ut ungefär som allt annat som suttit bak i bilen.. hehe, var fortfarande lite hetsig i humöret, svårt att släppa böterna..

Image

gjorde rent cellen och började täta om ett av uttagen som jag haft kopparbrickor till.

Image

sen monterade jag i en avluftning också, slippa åka med locket halvuppe i sommar :-) FINT SOM FAN att hinna med allt mysmeck som inte behövs för att bilen ska gå rakt fram, men som behövs för att allt ska bli mer komplett.

Image

humöret tillbaks igen och jag tog tag i bromssystemet, drog om lite rör och mekade dit lite linelock

Image

gängade fäste för en bromsreducerare ( gick på häng vid pedalbromsningar för orginal avlastningsventil var ett minne blott )

Image

version 1... tankevurpa, var så inställd på att sätta ventilen innan handbromsen så den fortfarande inte skulle ha någon strypning då den är trög som den är..

Image

omdragning "till-rör"

Image

kikade på mitt livs kärlek... den mässingstillverkade jävla... Drar man inte av skiten vid montering så läcker skiten...

Image

råkade tappa vattenpumpen lite i golvet med ett kast... Kanske räcker som motivation till att för 3dje året iallaflal kosta på en behövlig racevattenpump ifrån ppf.

Image

Cromemolly svänghjul ifrån bakaxel.se sjukt tjusigt och gediget! får se om vi kan lyckas para ihop det med årets koppling sen..

Svänghjulet är gjort till m50, så jag kan börja köra med lite m50 startmotorer igen, har ju 3st på hyllan..

Image

Image

jämför nya kardanknuten mot gamla hardyn :-)

Image

det här är också en skön historia för sig... skulle hämta upp min nysvetsade låda i falun..
Låt säga att man får en adress... permobilsgatan 88, och man tänker det kommer jag fan ihåg det är ju enkelt... Sen när man är påväg kommer man bara ihåg permobil för det är ju lite special och nummerna... Så man knappar istället in permobilsVÄGEN 88 i falun istället...... Tro då fan inte det är samma jävla gata.... 50 min glass körning extra åt HELVETE, sen kapade jag den tiden rätt ok påvägen tillbaks till rätt gata... Så man kan ju kvitta mina böter och omvägen + nåt mer ihop med det indragna körkortet + böterna jag hade fått om någon polis varit ute på vishan....

Image

iallafall, 3 fel justerade på lådan :-)

1. nu är det m50 lut istället för m20 lut.
2. nu sitter axeln så nära flänsen som den ska
3. nu passar svepet min motor

återstår bara för mig att beställa kardan ifrån SVEA och sen att jag tillverkar något tjusigt länkage
har visserligen kört spik orginal ifrån olika lådor jag sprängt tidigare år, men tänkte festa till det lite med uniballs iår

Image

bäckis hade lösningen på mitt mässingsproblem också... FINT SOM FAN!

Image

jonas på bakaxel.se tyckte jag skulle ha en mer driftingvänlig diff då han gillar att jag håller på med olika typer av racebilsteman! :-)

Image

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 10 Apr 2011, 23:15
by Pitbull
Fan va trevligt Ivars!

Hur smakade maten på MCD i Hedemora? :D

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Posted: 11 Apr 2011, 07:29
by Bonje
Köttig best till låda! :D Vad för bil härstammar den ifrån?
"Svepet" är det samma som sprängkåpa, och det passade inte inte förut eller?

Det skulle vara trevligt med stabil 6-petad låda till is-turbon, funderat på att svetsa om en M5 E39 låda jag har. Eller sälja den och köpa någonting annat som är bolt on.