F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

johankihl wrote:
Vision79 wrote:
mobne wrote:
Vision79 wrote:turbinen motsvarar inte ens "P-trim" ? dom brukar krokna vid 700hk (motoreffekt) det måste vara för "mkt" avgasmottryck..jag förstår inte vad som gör just denna så extremt mkt bättre än alla andra? inte ens kullagrat?


De är mycket man inte förstår i denna värld.

Eftersom turbon fungera 100gånger bättre än gt35:an med i prinsip exakt samma storlekar på turbin och kompressor så är de helt uppenbart att den är bättre än dom andra ;)

Riktigt effektiv över 2bars laddtryck!!


100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?


Titta på bromspappret på sidan innan, den har ett betydligt bredare register än en 1,8l med den effekten borde ha. Jag har iaf aldrig sett något liknande med så hög effekt...

Är det hög kompression i motorn?


mm fin kurva! :D
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

Vision79 wrote:100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?


Jag vet inte hur insatt du är, men de nya fina billetfrästa impellrarna verkar ha helt andra flödes egenskaper vid samma inducers mot gjutna impellrar har.

Finns en evo i usa som bromsat 780whp vid över 3bar med likadan turbo, visst usa hästar men ändå.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

mobne wrote:
Vision79 wrote:100ggr bättre är den inte, och jag är helt övertygad att vid dom där effektuttagen är turbon super stressad och jättemaxad...hållbarhet?...går den att renovera när den rasar?..hur brett är registret på den där bilen?


Jag vet inte hur insatt du är, men de nya fina billetfrästa impellrarna verkar ha helt andra flödes egenskaper vid samma inducers mot gjutna impellrar har.

Finns en evo i usa som bromsat 780whp vid över 3bar med likadan turbo, visst usa hästar men ändå.


Billet impellrar har funnits länge, hajjar inte riktigt vad som gör att dom flödar SÅ bra :)..jag tycker dock det är coolt !

Det är lixom typ 150whp mer än vad diagramen säger...vad betyder det...fränt?..dumt? jag vet inte, ngn med djup kunskap får gärna förklara
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

Vision79 wrote:Billet impellrar har funnits länge, hajjar inte riktigt vad som gör att dom flödar SÅ bra :)..jag tycker dock det är coolt !

Det är lixom typ 150whp mer än vad diagramen säger...vad betyder det...fränt?..dumt? jag vet inte, ngn med djup kunskap får gärna förklara


Om du inte noterat vad de är som gör att dom flödar så bra, så kan man tom med ögat se att de är större blad area än va dom gjutna har.

Dvs du kan få en impeller med samma inducer/diameter att flöda mer.

Ja de är inget som uppfanns 2009, men funnits länge o länge kan man ju diskutera. Frågan är väl hur tillgängligt de varit på marknaden för oss vanliga.

Jag har inte sett nå agregat med billet impellrar förän nu på senare dagar.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

mobne wrote:
Vision79 wrote:Billet impellrar har funnits länge, hajjar inte riktigt vad som gör att dom flödar SÅ bra :)..jag tycker dock det är coolt !

Det är lixom typ 150whp mer än vad diagramen säger...vad betyder det...fränt?..dumt? jag vet inte, ngn med djup kunskap får gärna förklara


Om du inte noterat vad de är som gör att dom flödar så bra, så kan man tom med ögat se att de är större blad area än va dom gjutna har.

Dvs du kan få en impeller med samma inducer/diameter att flöda mer.

Ja de är inget som uppfanns 2009, men funnits länge o länge kan man ju diskutera. Frågan är väl hur tillgängligt de varit på marknaden för oss vanliga.

Jag har inte sett nå agregat med billet impellrar förän nu på senare dagar.


Ursäkta den fortsatta OT´n T VPM

Men Holset har kört det länge på sina HX agg, det är isof designen på bladen som är mkt mer utvecklade...likt förbannat sitter det GT hjul på dom som är mindre än "P-trim" på avgas..men det tycks ju funka!
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

De blir säkert bra.

Slutsatsen är den att de billet impellrarna som precision använder sig av verkar ha en finare design med smalare centrum som tillåter större blad.

De funkar uppenbarligen sjukt bra den designen som dom kör med. Turbon är helt underbar i karaktären. Trodde aldrig ja skulle hitta en turbo som passa min ändamål. Är sjukt svårt o hitta agregat som flödar mycket, kommer tidigt och klarar extrema laddtryck.

Men ärtan fixade en fin turbo, som visade sig göra exakt de jag ville!
Creds till han för det :)
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

vision79: planen är kanske inte att åka på det höga laddet varje da till korv-tjosken.. sjukt me mos i en 4a.. grattis
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

Film från dynon.

Film här!
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Filmen laggar ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

markus wrote:Filmen laggar ?


Inte för mig :) Du får ringa o skälla på streetfire ;) haha
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

mobne wrote:
markus wrote:Filmen laggar ?


Inte för mig :) Du får ringa o skälla på streetfire ;) haha


Eller nätleverantören :?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

markus wrote:
mobne wrote:
markus wrote:Filmen laggar ?


Inte för mig :) Du får ringa o skälla på streetfire ;) haha


Eller nätleverantören :?



Sant. Men låt den ladda en stund så går de nog bra :)
User avatar
Cruelty
Posts: 809
Joined: 21 Oct 2006, 19:11
Location: Orsa
Contact:

...

Post by Cruelty »

grattis till siffrorna! :D
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

nu börjar de fan hända grejer.


Bilen startad och ORDENTLIGT varmkörd.

även mappat lite tomgång,, och acc berikning.


bakvagnen är på g upp oxå.

naven är igen svetsade och borrade 4x100, skivan är uppsvarvad, bara centrerings ringen kvar för fälgen.

imorgon ska ja få upp resten av diff fäste o ev pajsa klar allt.


Provkörning denna vecka blir av for shooo
mobne
Posts: 96
Joined: 18 Nov 2008, 14:22
Contact:

Post by mobne »

Ja nu börjar de likna nått med maskinen! :) Törstig jävel vid kallstart ;)
User avatar
Jag Heter Jimmy
Posts: 419
Joined: 02 Dec 2008, 16:16
Location: Eskilstuna Tele:0735991654 Namn:Jimmy Åkerman

Post by Jag Heter Jimmy »

Härligt karel :D men var är bilderna? :roll:
J.Åkerman
Jimmy_608@hotmail.com

Bmw E30 - M20B27 Turbo
Toyota Ke70 - M50B25 Turbo
sofie
Posts: 226
Joined: 09 Mar 2007, 17:35

Post by sofie »

Tjena Karel vart köpte du drifting ratten, är det momo mvh erik
Post Reply