Page 91 of 192

Posted: 27 Feb 2009, 08:50
by Bäckis
robbz wrote:
Ballfroog wrote:robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs


jag kör med bmw motorsport vippor "kopior", dvs stålvippor från tyskland.

/mvh


Du ska KÖRA, du har inte kört. Jag är rätt säker på att de vipporna inte fungerar. Mkt snack om dem men ingen som bevisligen kört mer än några mil utan slitage.

Jag hoppas för din skull att de fungerar men är skeptisk.

Posted: 27 Feb 2009, 12:08
by Pimplaren
Bäckis wrote:
robbz wrote:
Ballfroog wrote:robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs


jag kör med bmw motorsport vippor "kopior", dvs stålvippor från tyskland.

/mvh


Du ska KÖRA, du har inte kört. Jag är rätt säker på att de vipporna inte fungerar. Mkt snack om dem men ingen som bevisligen kört mer än några mil utan slitage.

Jag hoppas för din skull att de fungerar men är skeptisk.


Vilka vippor funkar annars? HD vipporna eller domdär blingbling råsa billet?

Posted: 27 Feb 2009, 13:10
by Bmwandreas
Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.

Posted: 27 Feb 2009, 13:40
by ///Peter
Bmwandreas wrote:Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.


Dom nya från Ireland ni tog in alltså?!? vad felade? Är det HD vipporna som gäller nu? eller är dom knas med?

Sorry för trådkapning robbz!

Posted: 27 Feb 2009, 14:39
by Pimplaren
Bmwandreas wrote:Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.


Såg nu att ni tagit bort billetvipporna.
Får hoppas på att HD vipporna funkar bättre!

Posted: 27 Feb 2009, 15:10
by Bmwandreas
///Peter wrote:
Bmwandreas wrote:Har inte sett några billet vippor som funkar. Nuke har varit närmast.
PPM/Ireland billet vipporna funkade inte alls.


Dom nya från Ireland ni tog in alltså?!? vad felade? Är det HD vipporna som gäller nu? eller är dom knas med?

Sorry för trådkapning robbz!


Slitklacken försvinner under 10 mil.
HD funkar perfekt än så länge.

Posted: 27 Feb 2009, 16:11
by robbz
Bäckis wrote:
robbz wrote:
Ballfroog wrote:robbz vad kör du med för vippor?

mvh Rs


jag kör med bmw motorsport vippor "kopior", dvs stålvippor från tyskland.

/mvh


Du ska KÖRA, du har inte kört. Jag är rätt säker på att de vipporna inte fungerar. Mkt snack om dem men ingen som bevisligen kört mer än några mil utan slitage.

Jag hoppas för din skull att de fungerar men är skeptisk.[/quotjapp,

jag "ska" köra med dom.......och jag förstår inte varför dom inte ska fungera? skon har samma vinkel och yta som en riktig motorsportvippa. den är helt identisk med en sån vippa så jag tror det kommer fungera fint.

vet en som har kört 200mil med en m10 snurra, dock ingen turbomotor men en trimmad sug m10:a, och dom funkade kalas i den!

den som lever vidare får se :mrgreen:
/mvh

Posted: 27 Feb 2009, 16:13
by Pimplaren
Vart köpte du dina vippor och vad kostade den Robbz?

Riktigt avis på din maskin, min känns sunkig i jämförelse :)(original renoverad m106 med catcams 284/280)

Posted: 27 Feb 2009, 16:36
by Nobbe
Förstår inte riktigt problemet med att ta fram fungernade vippor?

Om "Roffes Hobby-mek AB" yxar fram dom i garaget utan möjlighet för kontoll av grejerna så kan man ju räkna fram med arslet och en bit krita att de inte funkar.

Men ett seriöst företag med möjlighet till att kontorllera grejerna ordentligt kan det absolut inte vara några problem för.-

Vet ett fel som jag hittat på icke fungerande billetvippor när jag kikade lite på dom iaf...

Posted: 27 Feb 2009, 16:44
by Bmwandreas
Det är materialet som är problemet. Orig så är klacken gjuten i ett självsmörjande stål. Uddeholm kan tyvärr inte hjälpa oss att få fram ett exakt lika som orig..

Posted: 27 Feb 2009, 16:52
by Nobbe
Bmwandreas wrote:Det är materialet som är problemet. Orig så är klacken gjuten i ett självsmörjande stål. Uddeholm kan tyvärr inte hjälpa oss att få fram ett exakt lika som orig..


.....och radien på klacken låg helt åt helvete.

Men de ska nog inte spela nån roll.

Posted: 27 Feb 2009, 16:57
by Bäckis
Radien var 100% på Nuke, likaså läget.

De funkar bra bra men inte 100% då det gått ner sig någon enstaka i vissa satser. För en del har de dock varit 100% iga.

Posted: 27 Feb 2009, 17:02
by Nobbe
Bäckis wrote:Radien var 100% på Nuke, likaså läget.

De funkar bra bra men inte 100% då det gått ner sig någon enstaka i vissa satser. För en del har de dock varit 100% iga.


Nu vet jag ju iof inte riktigt vilken modell, vem som hade tillverkat dom billetvipporna jag slängde upp i mätmaskien och mätt mot en standard var, men den radien låg inte bra jämförelsevis. Nu är det över 1år sen, så ja kommer inte ihåg exakt värden.

Men som jag skrev, det spelar nog ingen roll, så nog om det. ;)

Posted: 27 Feb 2009, 21:19
by Bäckis
Inte nog :) Det är otroligt viktigt med radien. Om den är fel så träffar vippan illa och skrapar bort oljan från nocken.

De första Nukevipporna hade det felet, de senare var 100% perfekta. De slipad till exakt radie och ytfinhet i sista momentet.

Posted: 27 Feb 2009, 22:11
by Nobbe
Bäckis wrote:Inte nog :) Det är otroligt viktigt med radien. Om den är fel så träffar vippan illa och skrapar bort oljan från nocken.

De första Nukevipporna hade det felet, de senare var 100% perfekta. De slipad till exakt radie och ytfinhet i sista momentet.


Som sagt, vet inte vilken upsättning det var jag mätte på. Var iaf ett par som hade byts ut hos er efter att den första modellen käkat upp kamen och klacken. Så det bode vara den senare om ni inte gav han 6st nya av den gammla modellen vill säga.

Som sagt, tyckte det var nog där. Men kan backa upp med mätprotokoll från en Zeiss UPMC550 Carat.

Lägesriktigheten på radien fick jag ca 3mm!! fel om jag inte missminner mig helt jämfört mot en originalvippa. Tog lägesriktighet pga som du säger, att det är noga på hur klacken träffat kammen för att det inte ska bli brytningar.

Lägesriktighet på en cylinder som jag tog i detta fallet säger hur centrum av cylindern ligger mot ett angivet kordinatsystem, värdet tog jag från en originalvipa, kordinatsystemet tog jag som följande:

Rymdvridning: Hålet för axeln, i ca 3500punkter, scannat, för att eliminera vinkelfel vin utvärdering.
Uppvridning, hålet för excentern mot hålet för axeln, i ca 700punkter scannat.
XY nolla, samma som vridning rymd. Z nolla, punkt på vippan (helt onödig) Placering av klacken var det inget att prata om.

Ska kolla om jag har protokollet kvar på burken så ska jag scanna in dom om du vill?

Posted: 28 Feb 2009, 14:48
by Bmwandreas
Porsche justeringarna brukar gå sönder om man varvar mycket har jag sett på lite forum..

Posted: 28 Feb 2009, 16:54
by Nobbe
Då återstår bara originalvipporna då mao.