Page 10 of 16

Posted: 18 Aug 2008, 13:26
by bubbel
ingen anning och lägger inte ner tid o kolla det på snikbygget, men bilen går kanon har kört hela sommaren, till och från jobbet runt på stan långkörning med mycket gasning och 402m.

dock lite orolig tomgång p.g.a låg tändning.

Posted: 17 Nov 2008, 03:46
by _Persson_
En fråga då. Har en e30 från 86. Motorn är en m20b20. Funkar de med 535 lmm då? Inte samma sprut? Nått man kan göra? Har även en motor från 85 som ja tänkte dra på turbo. Skiljer de nått med givare osv?

Posted: 19 Nov 2008, 12:52
by Andy_b
mitt resept såg ut som följande

m20b25
12,9 bult till toppen
adaptergrenrör
td0416t turbo
orginal spridare
inte rört lmm
ett ricktigt extra sprut som jag styrde 2st m5 spridare med
ett chip från fazen om det va så han hätte?


laddade 1.1 bar
spann på 3an på tort med min 5 serie

körde ca 200mil i sommras me den men sen rasa kopplingen o då tröttna ja på det och sålde allt
bygger bigblock nu :evil:

Posted: 24 Nov 2008, 22:38
by Brox
ingen som har skrivit speciellt mycke om vad ni gör med tryckplatta och lammelskivan?

Hur långt hänger 323 kopplingen innan den börjar slira?
Hur långt hänger 323 orginal pumpen till innan de är dags att uppgradera?

berätta gärna om era egna lösningar och problem...

Posted: 25 Nov 2008, 09:03
by salle1001
tjenare!

man blir faktiskt rätt sugen att bygga en e30turo lite billigt nu :D

tänkte på de med oringning. Borde man inte kunna orginga toppen istället för blocket? så slipper man att riva ut botten och det känns snikigt på samma gång :D de borde väll ine va så mycket sämre än att göra de på blocket? eller?

Posted: 25 Nov 2008, 13:14
by birro
salle1001 wrote:tjenare!

man blir faktiskt rätt sugen att bygga en e30turo lite billigt nu :D

tänkte på de med oringning. Borde man inte kunna orginga toppen istället för blocket? så slipper man att riva ut botten och det känns snikigt på samma gång :D de borde väll ine va så mycket sämre än att göra de på blocket? eller?


Toppen är alu. Ringarna kan sjuka in i den

Posted: 25 Nov 2008, 13:17
by birro
Brox wrote:ingen som har skrivit speciellt mycke om vad ni gör med tryckplatta och lammelskivan?

Hur långt hänger 323 kopplingen innan den börjar slira?
Hur långt hänger 323 orginal pumpen till innan de är dags att uppgradera?

berätta gärna om era egna lösningar och problem...


Tror dom flesta kör på orginal.
Min började slira vid cirka 1.2bar ladd.

Posted: 25 Nov 2008, 13:31
by FekZen
Verkar ju gå att ladda rätt bra, bara man ser till att ha allt inställt vettigt. Dels lite backad tändning och även se till att den inte går snålt, så kan man kräma på en del utan att behöva gjöra så mkt mods invändigt. Är ju flera som laddar runt 1 bar utan problem.

Mvh
Adde

Posted: 25 Nov 2008, 14:33
by Brox
birro wrote:
Brox wrote:ingen som har skrivit speciellt mycke om vad ni gör med tryckplatta och lammelskivan?

Hur långt hänger 323 kopplingen innan den börjar slira?
Hur långt hänger 323 orginal pumpen till innan de är dags att uppgradera?

berätta gärna om era egna lösningar och problem...


Tror dom flesta kör på orginal.
Min började slira vid cirka 1.2bar ladd.


Såpass? har hört ett flertal rykten om att bmw inte är så duktiga på att dimensionera sina kopplingar... men men ifall någon mer kan berätta om hur hårt dem laddade innan de började slira så lovar jag att inte röra kopplingen :D

Posted: 25 Nov 2008, 16:36
by Andy_b
hade lite skenande ladd på 4an och 5an .. ca 1,2 på 4an och 1,4-1,5 på femman
5an slirade om jag fullgasa
men 1,1bar så höll den ca 220mil dvs hela sommar utan att slira
sen skulle jag backa upp för en backe med en massa folk ivägen så det blev en del slirande på kopplingen ........höll en mil till efter det sen dog den
och det var org 525 -90 koppling

Posted: 26 Nov 2008, 11:55
by Brox
låter för bra för att vara sant... då rör jag inte kopplingen och hoppas på det bästa! :)

Posted: 26 Nov 2008, 16:39
by Andy_b
det tycker ja du ska göra ... skulle den rasa sen så är det väll bara att byta då

Posted: 23 Mar 2009, 22:22
by dgyldmark
M30 svänghjul std 535 tryckplatta tillsammans med en 4 puckad sinter är en fin kandidat till ett vinnande snik koncept.

Posted: 23 Mar 2009, 22:55
by JErngren
Tänkte lite nyligen *woho, vågen* och funderade på om inte topplockspackningen på M20B20 motorn är hållbarare än M20B25, orörd motor allså, då cylindrarna är mindre dimenssion i B20in, där med mer yta att tryck på packningen mellan cylinder och vattenkanalerna.. ??

rent teoretiskt borde det vara så..

Posted: 10 Apr 2009, 00:14
by jadde
JErngren wrote:Tänkte lite nyligen *woho, vågen* och funderade på om inte topplockspackningen på M20B20 motorn är hållbarare än M20B25, orörd motor allså, då cylindrarna är mindre dimenssion i B20in, där med mer yta att tryck på packningen mellan cylinder och vattenkanalerna.. ??

rent teoretiskt borde det vara så..


Det resonemanget kan jag köpa!
De enda m20b25 topparna gör är ju att spricka så...

Posted: 10 Apr 2009, 20:51
by olander_91
vet inte om det finns någon som har frågat detta redan? men jag kör på!

Jag ska göra följande saker på motorn. En m20b20

Toppen:

Svetsa,
plana,
porta

Blocket:

Plana
Arppinnbultar
MLS packning
O-ringat
Svarade kolvar

Sen så ska det ju bytas fuelrail och massa annat

Vad tror ni jag kommer kunna köra för ladd? Typ Max

Posted: 10 Apr 2009, 22:11
by JWSE30
Du ska inte köra både mls och oringat, antigen eller är det som gäller...

Skit i mls sen kör du original packning och oringat block.

Vad för spridare och turbo blir det?

orignal motornic eller?