Page 10 of 13

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 19 Mar 2014, 02:40
by TreLingon
Fredro wrote:
TreLingon wrote:Fixa schysta bromspapper ? Effekt papper på motorn eller vanliga bromsarna ? ;)
Haha... jo det blir effektpapper som visar en vettig/rimlig effekt
bromsarna är BMW M orginal så dom borde fungera :)
Klart dom gör !

Jag hör av mig imorgon. Har dina intyg utskrivna och klar ;)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 19 Mar 2014, 06:02
by Fredro
TreLingon wrote:Jag hör av mig imorgon. Har dina intyg utskrivna och klar ;)
Perfekt!

Re: Sv: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 19 Mar 2014, 06:04
by Fredro
Farmarn wrote:Snyggt jobbat, ordning o reda :)
Tackar! Det är själva grundtanken :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 25 Mar 2014, 20:55
by Fredro
Hade problem med ett jobbigt Vanosrassel nu vid uppstart så blev lite mecka med den förra veckan...
Lät nästan som en dieselbil... :roll:

Image

Hade en annan liggandes som snyggades till och monterades
Image
Image

Nu blev det bättre men inte bra, så ett renoveringskitt modell http://www.beisansystems.com/ har beställts så renoverar jag upp den enheten jag hade i från början!

Får se hur länge jag är välkommen i köket!
Image


Och även vinterholken/sladdbrukisen har fått sig lite kärlek
Image

Sedan har mina ny Bosch 1700cc spridare flödsmatchats by jimmy klauva! så nu ser det bra ut!

väntar bara på fina paket:
backventil till pumparna
Ny hardy
MAC-ventil
blåtandsmodul till sprutet

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 27 Mar 2014, 13:34
by Erki87
fråga 1: Vart är turbon? Ser den inte...

fråga 2: Hur ställer man flödet på ett par spridare? eller med flödesmatchning menar du att dem är kontrollerade?

mvh Eric din vän i cosworth djungeln

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 27 Mar 2014, 14:17
by Fredro
Erki87 wrote:fråga 1: Vart är turbon? Ser den inte...

fråga 2: Hur ställer man flödet på ett par spridare? eller med flödesmatchning menar du att dem är kontrollerade?

mvh Eric din vän i cosworth djungeln

Turbon är kamoflerad :P

Och spridarna är visst flödesmatchade :P av 10st så har 6st som är så lika i flöde som möjligt plockats ut 8)

Hur går det själv? få liv i raggarbilen?

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 27 Mar 2014, 18:28
by Orre
Snyggt!

Vad använder du för soppaslang och kopplingar? Såg smidigt ut :)

Mvh

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 27 Mar 2014, 19:05
by Fredro
Orre wrote:Snyggt!

Vad använder du för soppaslang och kopplingar? Såg smidigt ut :)

Mvh
Tackar!

Både slang och kopplingar är från Parker Store som har små hydaulbutiker runt om i landet. Kopplingarna är av typen push-lock och är tryckklassade upp till 30bar vilket borde vara lugnt i det här fallet :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 28 Mar 2014, 23:49
by TIMGTR
Kul att det går frammåt :) Gillar stuket på bilen, stilrent och snyggt! 8)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 01 Apr 2014, 05:49
by Erki87
Rasad växellåda... Men den är ihop till helgen. =)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 01 Apr 2014, 06:14
by Fredro
Erki87 wrote:Rasad växellåda... Men den är ihop till helgen. =)
Hörde skvaller igår... bottenstock... har du fått för lite av?

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 14 Apr 2014, 07:07
by Fredro
Dags för ny uppdate... var ett tag sedan nu

Ny mätarkonsoll fixad för lite bättre överblick.

Image

Image

Så var bilen igång!
Image


Har även stoppat dit en backventil till ena soppapumpen för att kunna köra med endast en på låglast.
Image

Image


Även renovering av vanos på G
Image
Image

Nya spridare, Bosch 1700cc
Image


Och en liten tvätt... Jävlar va mycket små gummirester jag missade innan... :roll:
Image

Sedan blev det några härliga mil med mappning av promille så nu är den snål som en prius... (Grymt nöjd Jimmy!)

Lambda 1 på både tomgång och vid 2500rpm

laddar 0,68bar som mest och dalar ner till 0,5bar på topp enligt loggen...

Ändå tros den ge runt 300hp och har fullt ladd vid ungefär 2300rpm...

Den svara hur fint som helst och söndagen avslutades med att farsan tog en provtur och konstaterade att den gick bra men att koppling var tung 8)
Även lite race hanns med, dock utan riktiga däck så det gick väl lite sådär... men det spann iafl...

Image

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 14 Apr 2014, 10:52
by Fredro
Bokat besiktning hos SFRO 8)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 14 Apr 2014, 22:48
by Fredro
Och en liten tjuvkik på vad DB Foto fixar...
Från premiärracet på den mytomspunna "kjularakan" där det körs hjullyft på gatan :mrgreen:

Image

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 15 Apr 2014, 19:40
by Fredro
Som utlovat kommer här lite mysiga bilder...

Image

Image

Image


tråkigt var det.... INTE! :lol:

Halt trotts lillturbo och endast 0,6 bar... :D
(Fått flera bud av folk som åkt med på allt från 300whp-400)

Idag monterades en ljuddämparinsats i slutröret inför kommande bullerprov...


Om någon har 17" däck liggandes så tar jag gärna emot allmosor :P

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 15 Apr 2014, 20:31
by martin.j0hansson
Vacker bil o grymma bilder, lycka till med bes! :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Posted: 15 Apr 2014, 22:56
by Fredro
Tack Martin!


Första vägningen idag gav =1340kg med mig i och full tank

1340kg tillåter 273hk

Hur räknar dom på vikten på regbesiktning?


jag testade lite ikväll och klippte 100-200 på ca 7sek (telefon och mätarhus)(på enbart 5an) borde vara lite mer...
Hittade att en Porsche 997 GT3 med 435hk gjort 100-200 på 8,8sek

Någon som har koll?