Page 10 of 22
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 14 Oct 2013, 16:24
by Casy
02Holma wrote:Aha okej
Nja det har hänt lite mer, jag gör en uppdatering snarast!
Mjaa de såg klent ut me uppdateringen du lovade..
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 15 Oct 2013, 19:07
by Casy
Så här ser garaget ut där jag och "Eljest" från forumet, ska stå (förvisso samma garage som jag använt mig av tidigare år, men nu med bättre villkor). Jag kommer vänta nån vecka innan jag flyttar in min bil. Hade helst velat bygga färdigt bottendelen innan jag tar in några fler grejer
Hur som helst så finns ramlager, vevlager, packningssats till bottendelen hemma, och ringarna är på väg. Snart dags att klyva maskin!
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 24 Oct 2013, 20:23
by Casy
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 24 Oct 2013, 22:01
by Nisse Järnet
Ser ut som nåt till kamdrivning/släpa? Länge sen jag meckade M42
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 25 Oct 2013, 07:43
by Micke
Vill minnas att det är nr 10 på bilden i länken
http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2 ... ing_chain/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 25 Oct 2013, 09:32
by Casy
Det kan vara så. Men det lustiga är att det står "flat washer" när den i själva verket är mer cylindrisk till formen
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 25 Oct 2013, 17:27
by Casy
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 29 Oct 2013, 13:06
by Casy
En liten fråga.. Jag ska fräsa en adapterplatta mellan toppen och s50-spjället. Men toppen har ju en urgröpning i taket av portingången. Bör jag fräsa adaptern lika? Eller är det bättre att göra porten helt symetrisk, precis som spjället?
Man vill ju ha så bra flöde som möjligt
Posted: 29 Oct 2013, 22:36
by johankihl
S50 spjällen passar ju bolt on om man fräser upp ett par hål lite? Både Strengbom och Bonje har gjort så. Matchporta bara lite sen?
Sent from my HTC One using Tapatalk
Re:
Posted: 30 Oct 2013, 08:48
by Casy
johankihl wrote:S50 spjällen passar ju bolt on om man fräser upp ett par hål lite? Både Strengbom och Bonje har gjort så. Matchporta bara lite sen?
Sent from my HTC One using Tapatalk
Mjaa.. Alltså.. Dom två nedre hålen är uppfilade nån millimeter, och portarna verkar matcha varandra ganska bra. Dom tre övre bultarna stämmer ej (spjället kräver dessutom 4 bultar på ovansidan) . Toppen mäter 51,5x30 medans s50-spjället mäter 51x28. Däremot blir det lättare att matchporta om man har en löstagbar fläns. Nackdelen är väl att spridaren hamnar lite längre bakåt ca 10-12mm. Är det dåligt ur effektsynpunkt/bränsleblandning?
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 30 Oct 2013, 09:58
by Micke
Urtaget i toppen är för att spridaren ska kunna spruta in bränslet på ovansidan av ventiltallrikarna utan att störa luftflödet. Anledningen till det är rent emissionsmässigt då man vill att bränslet ska förångas innan det når förbränningsrummet. Tittar man däremot på tävlingsmotorer typ F1/DTM etc så sitter ofta en spridare i trattens inlopp och ibland har man dubbla uppsättningar spridare, en på originalliknande placering och en längre bak vid tratten. Har för mig att syftet är att få bättre fördelning av bränslet vid höga varvtal som dom sitter i tratten.
Jag monterade S50 spjäll på min M42 runt 2005 och vad jag minns satt spridaren med en vettig placering och man behövde inte heller nån adapterplatta, mao montera och kör
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 30 Oct 2013, 10:14
by Casy
Ja det kanske är överkurs med adapterplatta
men hur löste du det med dom övre bulthålen? Dom passar inte
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 30 Oct 2013, 12:25
by Bonje
Casy wrote:Ja det kanske är överkurs med adapterplatta
men hur löste du det med dom övre bulthålen? Dom passar inte
Adapterplatta behövs inte som sagt. Det räcker att fila ur ytterst lite på S50 spjällen för de övre bultarna. Sedan stora brickor på det och dra dit bara.
Jag och Fredrik har gått steget längre och byggt på "öron" med svets, planat av och borrat nya hål. Men det är inte nödvändigt. Kolla i våra projettrådar så finns det säkert bilder.
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 30 Oct 2013, 14:09
by Casy
Ok, då gör jag så! Tack för tipsen grabbar
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 01 Nov 2013, 08:49
by Casy
Kände för att ta ett skrap på deckytan, så vet man att packningen håller tätt sen. Lär ju bli lite högre cylindertryck med 12,8:1 i kompförhållande
Veven är oxå monterad, och stakar/kolvar lär monteras i helgen
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 06 Nov 2013, 19:46
by Casy
Fick hjälp av en polare att montera kolvar och stakar, så det gick oerhört smidigt. Mycket tack vare en PPF kolvmonteringskona också
Däremot måste jag beställa ett nytt kullagerdrev för kamkedjedrivningen under bröstkåpan. Den är ca 5cm i diameter. På schmiedmann tog dom 1100kr
för det där lilla fjant-drevet, och jag har inte ens vågat ringa BMW än för att kolla pris hos dom. Så om någon av er vet av en bättre begagnad så vore jag oerhört tacksam (eller ny till bättre pris)!
Den kallas för "deflection wheel" och har artnr: 11311727569 (inte drevet på veven, utan det som är strax ovanför)
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 24 Nov 2013, 16:58
by Casy
Fick tillslut tag i det kullagrade drevet jag eftersökte
Så nu är byggandet igång igen. Har börjat plocka isär toppen för att byta ventiltätningar... och bilen är parkerad i garaget. Räknar med att ha motorn färdigbyggd om 2-3 veckor, som det ser ut i dagsläget. Jag är dock i behov av en längre vevaxelbult! Den befintliga är M18x1,5x100mm lång och tar gäng ca 15mm, vilket jag tycker känns aningen lite. Finns det någon som är längre, så kan man kapa den till rätt längd??