Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Misano wrote:Blåste den ut i vattenkanalen? Kolla om den klarat sig, om den gjort det tycker jag du ska svetsa den innan du laddar igen.

En elring +0,3mm och orig bultar kostar runt 850kr.

ARP och MLS ca 5500kr :?


Vad menas ned elring +0.3mm?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

tjockare packnig som finns på meckonomen!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Chrille wrote:
Misano wrote:Blåste den ut i vattenkanalen? Kolla om den klarat sig, om den gjort det tycker jag du ska svetsa den innan du laddar igen.

En elring +0,3mm och orig bultar kostar runt 850kr.

ARP och MLS ca 5500kr :?


Vad menas ned elring +0.3mm?


Det är en toppacking för tex planade toppar, den är 0.3mm tjockare :)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

ja men alltså elring??? Är det märket på packningen? Btw är det inte lättare o blåsa den om den är tjockare?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Morten
Posts: 83
Joined: 09 Jan 2006, 19:10
Location: Norge

Post by Morten »

Chrille wrote:ja men alltså elring??? Är det märket på packningen?


Ja
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Håller än sådan bättre än en vanlig?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

elring är det enda fabrikat på packningar som är nåt att ha, andra verkar ha minst sagt varierande kvalite.
/Per
a.k.a. Jevlar
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Chrille wrote:0-180km/h och ner till 0 igen.. efter 10 sekunder på tomgång började den gå på 5 burkar o ryka vitt stängde av nästan direkt.


under accelerationen gick den perfekt så det kändes ganska smärtfritt, förhoppningsvis har nog toppen klarat sig, får se när ja orkar riva av den..


Okej, det gick den vägen :? Då fick du väl inget tryck i vattnet i alla fall, kanske det inte är lika känsligt att de spricker...? Kan man hoppas.

Du får riva och kolla, elring är som sagt märket som funkar bra.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

har nu beställt ny packning... Testar snikvarianten och kör på Elring-packning och orginalbult... Vi får la se hur länger de håller.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Vad kostade den? Är den tjockare än orginalet??
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Mekonomen kan beställa hem dem... kommer inte ihåg vad den kostade :oops: återkommer med detta i morgon när ja hämtat den.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

har för mig att den som är +0.3mm ligger på 750kr eller nå sånt. standard elring ligger på kring 500..

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nu har ja äntligen orkat pallra mig till garaget o lyft av toppen, glömde dock givetvis kameran så ja tog med mig packningen hem...

Image

Man ser tydligt hur packningen pressats utåt mot vattenkanalen med vatten i cylindern som resultat.

Nu till den stora frågan, Varför har det hänt o vad kan ja göra för att motverka att det händer igen.
Den verkar inte ha spikat vad ja kan urskilja på kolvar och i toppen.
En kolv hade dock ett hack i sig, beror förmodligen på nån skit som kommit in från nåt tryckrör?

Dock fanns det mikroskopska små hack i kolvarna precis i de stora av de urfrästa ventildpåren/försänkningarna. Men spikningar syns väl mer i mitten på kolven och i toppen eller?

Gick packningen för att den var gammal och sunkig eller nåt annat...

Bilder på kolvar och topp kommer imorgon!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

spika kan de ha gjort iaf.. det behöver inte synas. mls arp/alt oring å ett styrsystem så slipper du problem
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Sädär, idag fick kameran följa med till garaget:
Image
Image



Cyinderloppen såg extemt fina ut, inga vändkanter och till o med honingsspåren syntes... Inte dåligt efter tjugotusen mil:
Image
Image




Det fanns dock en liten skada på både kolv och i topp, detta tror jag är nån liten svetsloppa som släppt från tryckrör eller liknande:
Image
Notera även de små små hacken i ventilurtaget i kolven, är dessa spikningar?

Image




Tittar man på stiften ser det ut som bilen gått lite snålt... Inte riktigt bruna som de ska vara utan lite för ljusa...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ja lite snålt ser den ut att ha gått om man kollar påavgasventilerna också.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Sköna små spikningar där... Körde inte du E85? Kanske minns fel, rykterna säger ju att det inte går att spika med det ;)


Kasta ihop prylarna nu och gasa på.
Post Reply