Bmw_Pelle E30 M50B28 E85, 801whp 1084wnm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bara, jag åker inte till Piteå för att inte se dig där. Du och Micke ska ju åka 10 sec repor i år. Han är iaf jävligt kaxig och retar mig för min blanka 11.

Ska lära Micke hur jag körde sedan så väger han mindre än mig så då sitter ju 10:an , enkelt :D
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Haha, låter fint det:)

Ja e grymt sugen på att plocka 10:an! Ska fan höjja laddet tills det går!
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Blir uppstart idag. Har bara omeckat dit kylare.

Körde upp oljetryck i natt så det finns:)

Blir varmkörning å lite mappning på undertryck idag skulle ja tippa så man får efterdra toppen imorgon.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Sweet, du får bjussa på en M50 åktur under helgen, vill åka en M50 som får andas ut igenom en fin HX50. Kan bli en upplevelse.

Vi kommer upp imorgon, rasa inte innan det :D
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Nu har EDPS varit å visst var man där å körde efter många om och men!

Då vi startade den gick den bara på 5 cyllar konstaterade vi. Slet upp stiften och alla var sotiga utom 1:ans som såg ut som nytt. Kolla gnista och det hade vi. Inge bränsle på 1:an då alltså. Nya spridare ska ju funka tycker man så jag knackade lite lätt på spridaren några gånger och då började den funka.

Backar ut och varmkör mitt i natten och allt går jätte bra. Efter att ha startat om motor några gånger börjar den nu gå på 5 cyllar igen. Vi tar för givet att spridaren sagt upp sej och kör in den i garaget för att sen fara och jobba. Det är nu fredag kl 05.20.

Efter jobbet åker jag och hämtar 6 likadana spridare för att kuna byta ut den trasiga. Då tänkte jag att man kan ju ändå kolla om pridaren fungerar. Sliter upp fuelrailen och kör på starten. Alla funkar fint!
Märkligt tycker jag. Sätter tillbaka och pröv startar men går fortfarande bara på 5 burkar. Kollar gnista igen och det funkar fint men den har inte gått på 1:an. kollar spridarna igen och dom funkar. Nu byter jag ändå spridaren som hade racklat för mej och monterar tillbaka dom.
Startar igen för att bara gå på 5 cyllar. Nu prövar jag att sätta 1:ans stift på 2:an men det går fortfarande inte på 1:an hummm.

Efter att ha funderat å klurat kommer det förbi några polare å ja berättar allt ja vart med om. Ta ett kompprov säger en. Kompprov säger ja å småler, har ju just satt ihop skiten! Åker och lånar en kompmätare för att att sedan konstatera den bittra sanningen, 0 i komp! Va faan! Står nån ventil öppen, vi tror oss veta att det fastnat något skräp på tätningsytan till ventilen och bestämmer oss för att rycka toppen. Klockan är nu runt 22 på fredagkväll.

Rycker toppen och hittar inget i ventilen väg. Ja ja, vi rycker bort kammen då och ventilen stänger!?!? Jag tittar och klämmer på tryckaren som suttit på den hängda ventilen och tar i sär den med handkraft och hittar felet. Det va tryckar jäveln som havererat. Snabbt dit med en ny och ihop med motorn. Inställning av kammar går mycket bra och smidigt.
Startar och den går fint på alla 6 och vi varmkör den. Nu är klockan runt 02 och jag har vart vaken 24 timmar. Kollar vätskor, läckage, monterar och städar inredning och monterar huven. Dags för efterdragning då den stått ett tag. Polaren efterdrog toppen så ja fick sova i kanske 20-30min. Vaknar av att han backar ut bilen å den går inte bra. Nu går den bara på 5 cyllar IGEN! Till slut ser jag att han missat en spridarkontakt och felet är åtgärdat. Vi kör en sväng men ja tycker jag har rätt så tidigt laddtryck så vi åker på jobbet mitt och upp på lyften för att kolla krysskilen men den är hel. Provmonterar också slicksen efter att ha fräst av fälgarna för ändrad et. Nu e klockan runt 10 och edps är i gång. Måste hem å ta en dusch så man vaknar. Sen far vi och lastar följebilen med verktyg och däck. Kommer till Långnäs och då har sekritariatet stängt å jag får inte köra in. Sätter några polare på att jaga reda på personal och efter ett tag så är det bara att rulla in och besikta.

I första repan går flänsen till V-bandet av p.g.a jag svarvat för tunt gods.
Körnågra repor men den misständer halva 3:an och hela fyran.

Får till en 11.6 tid men bilen känns inte att går bra och jag lägger ner.

På kvällen åker jag till en polare och tiggar ihop glänsen och bilen börjar gå lite bättre känns det som. Är ute på stan och härjar hela kvällen och åker hem och lägger mej efter 2 så man ha vart vaken i 2 dygn förutom ca 20-30 sömn. Somnar ungeför direkt! Klart slut!
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Jag insåg inte vilket mek ni hade haft när du ringde mig igår morse.. :)
Din mappning skulle man gett en omgång, synd att du bor en bit bort.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Kul att du fick ihop den till slut.
Nu har du några veckor på dig att få allt att stämma, sen hoppas jag verkligen att man ser dig i Fällfors i slutet av Juli!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AT
Posts: 53
Joined: 23 Jan 2006, 20:38
Location: Piteå

Post by AT »

[ Sätter några polare på att jaga reda på personal och efter ett tag så är det bara att rulla in och besikta.

Det var inte bara :shock: Jag sprintade till besiktningen ingen där :cry:

Hittade killen 100 meter bort ( Ingen kondis gammal man :oops: )

Fick ok till bes bara sekretariatet godkände men vart dom tatt vägen

visste han inte ! :roll:

Sprintade vidare samma gamla ben 30 + och gassande sol in i

tidtagningen hittar en dam som är bitr tävlingsledare drar historien ovan

+ lite extra kalla handen först, men lirkade på ok jag ringer och ser om

jag får tag i nån från sekretariatet tror ni det gick ringa icke !

Varenda jävel på EDPS satt väl i tele just då :evil:

Upp flyger dörrn in kommer Peppe med anmälnings blankett o start nr

Där står vi med Bambi ögon och ser bedjande ut !

Vi går och letar säger damen 5min senare har vi hittat damen från

sekretariatet :D Tittar dom på varann och säger är vi snälla idag ?

DET VAR DOM får jag bara äta färdigt först säger hon KANON :D :D

Sprintar tillbaka hinner inte med Peppe han åkte kickboard så jag

stannade och provade ringa kontakt " kör in du får köra "

Det var inte så " Bara " :D :D / AT
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nej, det där med att efter besiktiga var en pain in the ass. Men du gjorde ju jobbet AT, jag sparkade ju bara omkring på min cyckel och viftade med papper och såg viktig ut :)

Nåväl, mina hundögon kanske hjälpte. Fixxa maskin nu pelle =)
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

vad är det för miständningar du har i bilen?
vad laddade du under edps?
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Peppe å AT ska ha stort tack för jag hade inte orkat leta reda på det där själv!

Booonie: Vet inte riktigt vad det kan vara. Måste kalla in nån expert hära:)
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Mattias Sandgren wrote:Jag insåg inte vilket mek ni hade haft när du ringde mig igår morse.. :)
Din mappning skulle man gett en omgång, synd att du bor en bit bort.


Det måste vi väl kunna lösa på något sätt tycker jag. Man får väl komma ner en elg å härja lite i Umeå. :twisted:
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

bmw_pelle wrote:Peppe å AT ska ha stort tack för jag hade inte orkat leta reda på det där själv!

Booonie: Vet inte riktigt vad det kan vara. Måste kalla in nån expert hära:)


vad körde du för ladd på edps?
kör du med orginal spolar?
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Laddar runt 1.5 och ja, jag har orginalspolar och DIS 4.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Har meckat lite med bilen nu. Har bla bytt till icke resistor stift och större gnistgap enligt MSD. Gav ingen skillnad. Fick låna tändspolar av en polare, ingen skillnad.

Har vart ut och mappat idag och vi lyckades få bort "misständningarna" :D

Fanskapet fick för lite soppa helt enkelt. Vi hade siktat på 0.85 men var tvungen gå ner till 0.80 för att den skulle börja gå rent. Förra året körde jag på 0.85 å då gick den hur bra som helst men har ju lite andra prylar på tills i år men men, nu verkar det funka.

Behöver mer mappning och höjjning av laddtryck så blir det här bra :twisted:

Måste byta diffen också, den har jävlat sagt upp sej, smäller å lever allmänt jävel!!

Får se om man åker ner till Umeå på Lördag men det går väl inte busa på där. Snuten lär ju va hyfssat på så ja får se hur man gör. Blir kanske båttur istället :D
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
Micke johansson
Posts: 2175
Joined: 17 Jul 2006, 21:30
Location: Umeå

Post by Micke johansson »

Tycker du ska komma till umeå :) det är ju wheels det går fint att busa då ju :) om du kommer till umeå så kanske du får dig en båttur endå :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bra Pelle, kom hit så jag får sladda lite med din bil :)
Post Reply