Bmw_Pelle E30 M50B28 E85, 801whp 1084wnm
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nu har EDPS varit å visst var man där å körde efter många om och men!
Då vi startade den gick den bara på 5 cyllar konstaterade vi. Slet upp stiften och alla var sotiga utom 1:ans som såg ut som nytt. Kolla gnista och det hade vi. Inge bränsle på 1:an då alltså. Nya spridare ska ju funka tycker man så jag knackade lite lätt på spridaren några gånger och då började den funka.
Backar ut och varmkör mitt i natten och allt går jätte bra. Efter att ha startat om motor några gånger börjar den nu gå på 5 cyllar igen. Vi tar för givet att spridaren sagt upp sej och kör in den i garaget för att sen fara och jobba. Det är nu fredag kl 05.20.
Efter jobbet åker jag och hämtar 6 likadana spridare för att kuna byta ut den trasiga. Då tänkte jag att man kan ju ändå kolla om pridaren fungerar. Sliter upp fuelrailen och kör på starten. Alla funkar fint!
Märkligt tycker jag. Sätter tillbaka och pröv startar men går fortfarande bara på 5 burkar. Kollar gnista igen och det funkar fint men den har inte gått på 1:an. kollar spridarna igen och dom funkar. Nu byter jag ändå spridaren som hade racklat för mej och monterar tillbaka dom.
Startar igen för att bara gå på 5 cyllar. Nu prövar jag att sätta 1:ans stift på 2:an men det går fortfarande inte på 1:an hummm.
Efter att ha funderat å klurat kommer det förbi några polare å ja berättar allt ja vart med om. Ta ett kompprov säger en. Kompprov säger ja å småler, har ju just satt ihop skiten! Åker och lånar en kompmätare för att att sedan konstatera den bittra sanningen, 0 i komp! Va faan! Står nån ventil öppen, vi tror oss veta att det fastnat något skräp på tätningsytan till ventilen och bestämmer oss för att rycka toppen. Klockan är nu runt 22 på fredagkväll.
Rycker toppen och hittar inget i ventilen väg. Ja ja, vi rycker bort kammen då och ventilen stänger!?!? Jag tittar och klämmer på tryckaren som suttit på den hängda ventilen och tar i sär den med handkraft och hittar felet. Det va tryckar jäveln som havererat. Snabbt dit med en ny och ihop med motorn. Inställning av kammar går mycket bra och smidigt.
Startar och den går fint på alla 6 och vi varmkör den. Nu är klockan runt 02 och jag har vart vaken 24 timmar. Kollar vätskor, läckage, monterar och städar inredning och monterar huven. Dags för efterdragning då den stått ett tag. Polaren efterdrog toppen så ja fick sova i kanske 20-30min. Vaknar av att han backar ut bilen å den går inte bra. Nu går den bara på 5 cyllar IGEN! Till slut ser jag att han missat en spridarkontakt och felet är åtgärdat. Vi kör en sväng men ja tycker jag har rätt så tidigt laddtryck så vi åker på jobbet mitt och upp på lyften för att kolla krysskilen men den är hel. Provmonterar också slicksen efter att ha fräst av fälgarna för ändrad et. Nu e klockan runt 10 och edps är i gång. Måste hem å ta en dusch så man vaknar. Sen far vi och lastar följebilen med verktyg och däck. Kommer till Långnäs och då har sekritariatet stängt å jag får inte köra in. Sätter några polare på att jaga reda på personal och efter ett tag så är det bara att rulla in och besikta.
I första repan går flänsen till V-bandet av p.g.a jag svarvat för tunt gods.
Körnågra repor men den misständer halva 3:an och hela fyran.
Får till en 11.6 tid men bilen känns inte att går bra och jag lägger ner.
På kvällen åker jag till en polare och tiggar ihop glänsen och bilen börjar gå lite bättre känns det som. Är ute på stan och härjar hela kvällen och åker hem och lägger mej efter 2 så man ha vart vaken i 2 dygn förutom ca 20-30 sömn. Somnar ungeför direkt! Klart slut!
Då vi startade den gick den bara på 5 cyllar konstaterade vi. Slet upp stiften och alla var sotiga utom 1:ans som såg ut som nytt. Kolla gnista och det hade vi. Inge bränsle på 1:an då alltså. Nya spridare ska ju funka tycker man så jag knackade lite lätt på spridaren några gånger och då började den funka.
Backar ut och varmkör mitt i natten och allt går jätte bra. Efter att ha startat om motor några gånger börjar den nu gå på 5 cyllar igen. Vi tar för givet att spridaren sagt upp sej och kör in den i garaget för att sen fara och jobba. Det är nu fredag kl 05.20.
Efter jobbet åker jag och hämtar 6 likadana spridare för att kuna byta ut den trasiga. Då tänkte jag att man kan ju ändå kolla om pridaren fungerar. Sliter upp fuelrailen och kör på starten. Alla funkar fint!
Märkligt tycker jag. Sätter tillbaka och pröv startar men går fortfarande bara på 5 burkar. Kollar gnista igen och det funkar fint men den har inte gått på 1:an. kollar spridarna igen och dom funkar. Nu byter jag ändå spridaren som hade racklat för mej och monterar tillbaka dom.
Startar igen för att bara gå på 5 cyllar. Nu prövar jag att sätta 1:ans stift på 2:an men det går fortfarande inte på 1:an hummm.
Efter att ha funderat å klurat kommer det förbi några polare å ja berättar allt ja vart med om. Ta ett kompprov säger en. Kompprov säger ja å småler, har ju just satt ihop skiten! Åker och lånar en kompmätare för att att sedan konstatera den bittra sanningen, 0 i komp! Va faan! Står nån ventil öppen, vi tror oss veta att det fastnat något skräp på tätningsytan till ventilen och bestämmer oss för att rycka toppen. Klockan är nu runt 22 på fredagkväll.
Rycker toppen och hittar inget i ventilen väg. Ja ja, vi rycker bort kammen då och ventilen stänger!?!? Jag tittar och klämmer på tryckaren som suttit på den hängda ventilen och tar i sär den med handkraft och hittar felet. Det va tryckar jäveln som havererat. Snabbt dit med en ny och ihop med motorn. Inställning av kammar går mycket bra och smidigt.
Startar och den går fint på alla 6 och vi varmkör den. Nu är klockan runt 02 och jag har vart vaken 24 timmar. Kollar vätskor, läckage, monterar och städar inredning och monterar huven. Dags för efterdragning då den stått ett tag. Polaren efterdrog toppen så ja fick sova i kanske 20-30min. Vaknar av att han backar ut bilen å den går inte bra. Nu går den bara på 5 cyllar IGEN! Till slut ser jag att han missat en spridarkontakt och felet är åtgärdat. Vi kör en sväng men ja tycker jag har rätt så tidigt laddtryck så vi åker på jobbet mitt och upp på lyften för att kolla krysskilen men den är hel. Provmonterar också slicksen efter att ha fräst av fälgarna för ändrad et. Nu e klockan runt 10 och edps är i gång. Måste hem å ta en dusch så man vaknar. Sen far vi och lastar följebilen med verktyg och däck. Kommer till Långnäs och då har sekritariatet stängt å jag får inte köra in. Sätter några polare på att jaga reda på personal och efter ett tag så är det bara att rulla in och besikta.
I första repan går flänsen till V-bandet av p.g.a jag svarvat för tunt gods.
Körnågra repor men den misständer halva 3:an och hela fyran.
Får till en 11.6 tid men bilen känns inte att går bra och jag lägger ner.
På kvällen åker jag till en polare och tiggar ihop glänsen och bilen börjar gå lite bättre känns det som. Är ute på stan och härjar hela kvällen och åker hem och lägger mej efter 2 så man ha vart vaken i 2 dygn förutom ca 20-30 sömn. Somnar ungeför direkt! Klart slut!
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Kul att du fick ihop den till slut.
Nu har du några veckor på dig att få allt att stämma, sen hoppas jag verkligen att man ser dig i Fällfors i slutet av Juli!
Nu har du några veckor på dig att få allt att stämma, sen hoppas jag verkligen att man ser dig i Fällfors i slutet av Juli!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[ Sätter några polare på att jaga reda på personal och efter ett tag så är det bara att rulla in och besikta.
Det var inte bara Jag sprintade till besiktningen ingen där
Hittade killen 100 meter bort ( Ingen kondis gammal man )
Fick ok till bes bara sekretariatet godkände men vart dom tatt vägen
visste han inte !
Sprintade vidare samma gamla ben 30 + och gassande sol in i
tidtagningen hittar en dam som är bitr tävlingsledare drar historien ovan
+ lite extra kalla handen först, men lirkade på ok jag ringer och ser om
jag får tag i nån från sekretariatet tror ni det gick ringa icke !
Varenda jävel på EDPS satt väl i tele just då
Upp flyger dörrn in kommer Peppe med anmälnings blankett o start nr
Där står vi med Bambi ögon och ser bedjande ut !
Vi går och letar säger damen 5min senare har vi hittat damen från
sekretariatet Tittar dom på varann och säger är vi snälla idag ?
DET VAR DOM får jag bara äta färdigt först säger hon KANON
Sprintar tillbaka hinner inte med Peppe han åkte kickboard så jag
stannade och provade ringa kontakt " kör in du får köra "
Det var inte så " Bara " / AT
Det var inte bara Jag sprintade till besiktningen ingen där
Hittade killen 100 meter bort ( Ingen kondis gammal man )
Fick ok till bes bara sekretariatet godkände men vart dom tatt vägen
visste han inte !
Sprintade vidare samma gamla ben 30 + och gassande sol in i
tidtagningen hittar en dam som är bitr tävlingsledare drar historien ovan
+ lite extra kalla handen först, men lirkade på ok jag ringer och ser om
jag får tag i nån från sekretariatet tror ni det gick ringa icke !
Varenda jävel på EDPS satt väl i tele just då
Upp flyger dörrn in kommer Peppe med anmälnings blankett o start nr
Där står vi med Bambi ögon och ser bedjande ut !
Vi går och letar säger damen 5min senare har vi hittat damen från
sekretariatet Tittar dom på varann och säger är vi snälla idag ?
DET VAR DOM får jag bara äta färdigt först säger hon KANON
Sprintar tillbaka hinner inte med Peppe han åkte kickboard så jag
stannade och provade ringa kontakt " kör in du får köra "
Det var inte så " Bara " / AT
Mattias Sandgren wrote:Jag insåg inte vilket mek ni hade haft när du ringde mig igår morse..
Din mappning skulle man gett en omgång, synd att du bor en bit bort.
Det måste vi väl kunna lösa på något sätt tycker jag. Man får väl komma ner en elg å härja lite i Umeå.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
Har meckat lite med bilen nu. Har bla bytt till icke resistor stift och större gnistgap enligt MSD. Gav ingen skillnad. Fick låna tändspolar av en polare, ingen skillnad.
Har vart ut och mappat idag och vi lyckades få bort "misständningarna"
Fanskapet fick för lite soppa helt enkelt. Vi hade siktat på 0.85 men var tvungen gå ner till 0.80 för att den skulle börja gå rent. Förra året körde jag på 0.85 å då gick den hur bra som helst men har ju lite andra prylar på tills i år men men, nu verkar det funka.
Behöver mer mappning och höjjning av laddtryck så blir det här bra
Måste byta diffen också, den har jävlat sagt upp sej, smäller å lever allmänt jävel!!
Får se om man åker ner till Umeå på Lördag men det går väl inte busa på där. Snuten lär ju va hyfssat på så ja får se hur man gör. Blir kanske båttur istället
Har vart ut och mappat idag och vi lyckades få bort "misständningarna"
Fanskapet fick för lite soppa helt enkelt. Vi hade siktat på 0.85 men var tvungen gå ner till 0.80 för att den skulle börja gå rent. Förra året körde jag på 0.85 å då gick den hur bra som helst men har ju lite andra prylar på tills i år men men, nu verkar det funka.
Behöver mer mappning och höjjning av laddtryck så blir det här bra
Måste byta diffen också, den har jävlat sagt upp sej, smäller å lever allmänt jävel!!
Får se om man åker ner till Umeå på Lördag men det går väl inte busa på där. Snuten lär ju va hyfssat på så ja får se hur man gör. Blir kanske båttur istället
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå