Page 10 of 11
Posted: 08 Feb 2011, 22:38
by pelko
Okej, trist.
Kommer nog knappt lyfta på fredag med något av hjulen. Största risken är väl att hojen kör ifrån mig
Ska bli sjukt kul iaf. Måste spänna ekrarna på bakhjulet, någon som har bra tips att tänka på?
Posted: 08 Feb 2011, 22:41
by Bmw*Alex
pelko wrote:Okej, trist.
Kommer nog knappt lyfta på fredag med något av hjulen. Största risken är väl att hojen kör ifrån mig
Ska bli sjukt kul iaf. Måste spänna ekrarna på bakhjulet, någon som har bra tips att tänka på?
måste spänna dem ?
av vilken endledning då ?
är det så att de har gängat upp sig så lär du allt va snett?
mvh
Posted: 08 Feb 2011, 23:05
by pelko
Fälgen är ny och "navet" också, antar att de bara har snurrat upp sig lite och man får spänna de igen. De är ett fåtal som är lite lösa, inte alla.
Posted: 08 Feb 2011, 23:24
by Bmw*Alex
pelko wrote:Fälgen är ny och "navet" också, antar att de bara har snurrat upp sig lite och man får spänna de igen. De är ett fåtal som är lite lösa, inte alla.
Har du otur så kan hela allte va vint
mvh
Posted: 08 Feb 2011, 23:31
by pelko
Får kolla imon men det ser bra ut annars, inget krökt och så.
Posted: 09 Feb 2011, 19:19
by Persson-
så brukar ekrarna bli om man åker i herrejössesguppiga banor. spänner du några kanske fälgen blir vind... googla lite på att ekra fälgar (finns en guide på SOE) och läs lite så ser du. om jag orkar ska jag försöka rikta mitt bakhjul i helgen, dvs spänna ekrarna.
Posted: 09 Feb 2011, 20:00
by pelko
Vi löste det idag, fick hjälp av en crosskunnig kollega. Blev riktigt bra.
Bytte klossar, lagade kicken, riktade växelföraren och lite annat. Gött att meka hoj, går så sjukt smidigt och man slipper domkraft och smutsiga hjulhus
Posted: 09 Feb 2011, 21:04
by Turbo Tarzan
Ekrarna ska man kontrollera efter varje körning. Man tar ekernyckeln och smaskar till ekrarna lite försiktigt för att höra "klangen" och spänner sedan efter det. Hjulet man spänner/kontrollerar måste hänga fritt i luften, annars är det stor risk att man drar det snett.
Posted: 09 Feb 2011, 21:17
by Pyrro
Upp med hojen på garagepallen, snurra däcket och håll nyckeln mot ekrarna så hör man precis hur det står till med grejorna.
Posted: 11 Feb 2011, 23:27
by pelko
Vi var och körde två timmar ikväll. Sjukt jävla roligt och ungefär lika jobbigt.
Banan i sig är sjukt teknisk och oerhört svår för mig som tog premiären där. Det är lite så att det är antingen eller när man kör, nu lyfte inget av hjulen när jag körde och då går det långsamt. Ska det gå hyffsat eller riktigt snabbt så måste man hoppa hela tiden och det är några år bort... Så det är svårt att köra halvfort.
Mina underarmar kommer inte må bra imorgon, det var det jag upplevde som jobbigast. Sedan är det sjuk kraft i hojen så det var några gånger där den ville åka ifrån mig
Längtar till sommaren.
Posted: 12 Feb 2011, 01:57
by shomakie
Jag vill köra inomhusbana!! =)
Posted: 12 Feb 2011, 11:16
by M3JONAS
Kommer in lite sent i diskussionen...
Ska man köra fort räcker 2504t bra, men visst ska man ut och leka på grus etc så är 450 kul.
Undrar egentligen vilka 450 cyklarna är gjorda för med tanke på att jag vet att riktigt snabba killar åker nedtrimmade 450 maskiner och vinner med dem.
Posted: 12 Feb 2011, 11:28
by pelko
Ska prova en 250 4t inom kort och se hur de är. Tror 250 2t är roligare att busa med men svårare att köra fort med.
Posted: 12 Feb 2011, 13:10
by PiLlEvAn
Turbo Tarzan wrote:Ekrarna ska man kontrollera efter varje körning. Man tar ekernyckeln och smaskar till ekrarna lite försiktigt för att höra "klangen" och spänner sedan efter det. Hjulet man spänner/kontrollerar måste hänga fritt i luften, annars är det stor risk att man drar det snett.
så har jag aldrig gjort utan jag klämmer på ekrarna och kollar hur mycket de sviktar drar man så det blir bra klang kan man dragit dem för hårt ekrarna ska svikta annars går de av. och man ska bara dra lite i taget och dra motsatta lite osv annars drar man det snett
Posted: 13 Feb 2011, 01:05
by Grooverhound
Har en 4hjuling men är jävla sugen på cross me nu till våren.
Va e de man ska ha?
bor hyffsat nära ktm,suzuki och yamaha säljare me delar iaf.
vet inte om dem har honda å kawa me.
Men iaf så e ja inne på 450cc 4t.
crf 450 verkar jävligt nice å verkar vettigt me delar.
Suzuki och kawasaki tycker ja e sjukt snygga men hört att båda e piss?
Posted: 13 Feb 2011, 11:48
by Turbo Tarzan
PiLlEvAn wrote:Turbo Tarzan wrote:Ekrarna ska man kontrollera efter varje körning. Man tar ekernyckeln och smaskar till ekrarna lite försiktigt för att höra "klangen" och spänner sedan efter det. Hjulet man spänner/kontrollerar måste hänga fritt i luften, annars är det stor risk att man drar det snett.
så har jag aldrig gjort utan jag klämmer på ekrarna och kollar hur mycket de sviktar drar man så det blir bra klang kan man dragit dem för hårt ekrarna ska svikta annars går de av. och man ska bara dra lite i taget och dra motsatta lite osv annars drar man det snett
Om man drar ekrarna snett har man fuskat med spänningen tidigare
Gör man på rätt sätt spänner man eker för eker och lyssnar på ljudet, värre är det inte.
Posted: 13 Feb 2011, 21:02
by s2_i_e30
2T är ju melodin inga ventilar,kammar, kamkedjor,ventilsäten, kostar väl mer att hålla liv i en 4t. sen är ju ljudet i en 2T mycket fränare
ja köppte en 250 2T för ett tag sedan just för att motorn inte e licka dyr när den pajar..