Crossfrågor

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Okej, trist.

Kommer nog knappt lyfta på fredag med något av hjulen. Största risken är väl att hojen kör ifrån mig :D

Ska bli sjukt kul iaf. Måste spänna ekrarna på bakhjulet, någon som har bra tips att tänka på?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

pelko wrote:Okej, trist.

Kommer nog knappt lyfta på fredag med något av hjulen. Största risken är väl att hojen kör ifrån mig :D

Ska bli sjukt kul iaf. Måste spänna ekrarna på bakhjulet, någon som har bra tips att tänka på?


måste spänna dem ? :? av vilken endledning då ?

är det så att de har gängat upp sig så lär du allt va snett?

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Fälgen är ny och "navet" också, antar att de bara har snurrat upp sig lite och man får spänna de igen. De är ett fåtal som är lite lösa, inte alla.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

pelko wrote:Fälgen är ny och "navet" också, antar att de bara har snurrat upp sig lite och man får spänna de igen. De är ett fåtal som är lite lösa, inte alla.



Har du otur så kan hela allte va vint :x

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Får kolla imon men det ser bra ut annars, inget krökt och så.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Persson-
Posts: 552
Joined: 02 Dec 2006, 18:17

Post by Persson- »

så brukar ekrarna bli om man åker i herrejössesguppiga banor. spänner du några kanske fälgen blir vind... googla lite på att ekra fälgar (finns en guide på SOE) och läs lite så ser du. om jag orkar ska jag försöka rikta mitt bakhjul i helgen, dvs spänna ekrarna.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Vi löste det idag, fick hjälp av en crosskunnig kollega. Blev riktigt bra.

Bytte klossar, lagade kicken, riktade växelföraren och lite annat. Gött att meka hoj, går så sjukt smidigt och man slipper domkraft och smutsiga hjulhus :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Turbo Tarzan
Posts: 153
Joined: 14 Dec 2006, 22:01
Location: Mariestad
Contact:

Post by Turbo Tarzan »

Ekrarna ska man kontrollera efter varje körning. Man tar ekernyckeln och smaskar till ekrarna lite försiktigt för att höra "klangen" och spänner sedan efter det. Hjulet man spänner/kontrollerar måste hänga fritt i luften, annars är det stor risk att man drar det snett.
BMW 525iT M-sport -03
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)

Är turbo en sjukdom!!??
User avatar
Pyrro
Posts: 426
Joined: 18 Jun 2010, 15:49
Location: Sundsvall

Post by Pyrro »

Upp med hojen på garagepallen, snurra däcket och håll nyckeln mot ekrarna så hör man precis hur det står till med grejorna.
UR-S4
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Vi var och körde två timmar ikväll. Sjukt jävla roligt och ungefär lika jobbigt.

Banan i sig är sjukt teknisk och oerhört svår för mig som tog premiären där. Det är lite så att det är antingen eller när man kör, nu lyfte inget av hjulen när jag körde och då går det långsamt. Ska det gå hyffsat eller riktigt snabbt så måste man hoppa hela tiden och det är några år bort... Så det är svårt att köra halvfort.

Mina underarmar kommer inte må bra imorgon, det var det jag upplevde som jobbigast. Sedan är det sjuk kraft i hojen så det var några gånger där den ville åka ifrån mig :lol:

Längtar till sommaren.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Jag vill köra inomhusbana!! =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kommer in lite sent i diskussionen...

Ska man köra fort räcker 2504t bra, men visst ska man ut och leka på grus etc så är 450 kul.
Undrar egentligen vilka 450 cyklarna är gjorda för med tanke på att jag vet att riktigt snabba killar åker nedtrimmade 450 maskiner och vinner med dem.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Ska prova en 250 4t inom kort och se hur de är. Tror 250 2t är roligare att busa med men svårare att köra fort med.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

Turbo Tarzan wrote:Ekrarna ska man kontrollera efter varje körning. Man tar ekernyckeln och smaskar till ekrarna lite försiktigt för att höra "klangen" och spänner sedan efter det. Hjulet man spänner/kontrollerar måste hänga fritt i luften, annars är det stor risk att man drar det snett.


så har jag aldrig gjort utan jag klämmer på ekrarna och kollar hur mycket de sviktar drar man så det blir bra klang kan man dragit dem för hårt ekrarna ska svikta annars går de av. och man ska bara dra lite i taget och dra motsatta lite osv annars drar man det snett
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Har en 4hjuling men är jävla sugen på cross me nu till våren.

Va e de man ska ha?
bor hyffsat nära ktm,suzuki och yamaha säljare me delar iaf.
vet inte om dem har honda å kawa me.

Men iaf så e ja inne på 450cc 4t.


crf 450 verkar jävligt nice å verkar vettigt me delar.
Suzuki och kawasaki tycker ja e sjukt snygga men hört att båda e piss?
Rasmus Olofsson||
User avatar
Turbo Tarzan
Posts: 153
Joined: 14 Dec 2006, 22:01
Location: Mariestad
Contact:

Post by Turbo Tarzan »

PiLlEvAn wrote:
Turbo Tarzan wrote:Ekrarna ska man kontrollera efter varje körning. Man tar ekernyckeln och smaskar till ekrarna lite försiktigt för att höra "klangen" och spänner sedan efter det. Hjulet man spänner/kontrollerar måste hänga fritt i luften, annars är det stor risk att man drar det snett.


så har jag aldrig gjort utan jag klämmer på ekrarna och kollar hur mycket de sviktar drar man så det blir bra klang kan man dragit dem för hårt ekrarna ska svikta annars går de av. och man ska bara dra lite i taget och dra motsatta lite osv annars drar man det snett


Om man drar ekrarna snett har man fuskat med spänningen tidigare :wink:
Gör man på rätt sätt spänner man eker för eker och lyssnar på ljudet, värre är det inte.
BMW 525iT M-sport -03
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)

Är turbo en sjukdom!!??
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

2T är ju melodin inga ventilar,kammar, kamkedjor,ventilsäten, kostar väl mer att hålla liv i en 4t. sen är ju ljudet i en 2T mycket fränare :) ja köppte en 250 2T för ett tag sedan just för att motorn inte e licka dyr när den pajar..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply