Page 10 of 10

Re:

Posted: 24 Aug 2013, 13:58
by HellMek
JErngren wrote:Vad jag har upplevt är att bes. inte ändrar färgkoden i regg.beviset. Besiktat flera gånger med olika färger på bilen men inte ändrats, och polisen bara klagat.

Vad jag vet när man har ändrat färgen är att man ska fylla i det i regg.beviset i övriga änmälningar och skicka in det.
Det har jag gjort. Lackade om en bil och skickade in pappret, några dagar senare kollade jag på transportstyrelsens sida och då var färgen ändrad i registret :)

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 24 Aug 2013, 14:03
by HellMek
Nu när jag ändå gjort ett grymt trådlyft tänkte jag fråga nåt som passar in i tråden.

Compact E36 och regga med BMW V8, eftermarknadssprut och E85 sugis. Kan det funka med bara större bromsar, bakaxel och den biten? Åttan finns ju med olika effektalternativ så man kan anpassa efter vikten om det är nödvändigt. Misstänker att 220hk är rimligare än 280.

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 24 Aug 2013, 20:47
by Micke
HellMek wrote:Nu när jag ändå gjort ett grymt trådlyft tänkte jag fråga nåt som passar in i tråden.

Compact E36 och regga med BMW V8, eftermarknadssprut och E85 sugis. Kan det funka med bara större bromsar, bakaxel och den biten? Åttan finns ju med olika effektalternativ så man kan anpassa efter vikten om det är nödvändigt. Misstänker att 220hk är rimligare än 280.
Det ska inte vålla några problem alls. Har gjorts i E30's förut. Har inte koll på vad en compact väger men omöjligt med 286 hk är det nog inte med tanke på att alla komponenterna du skruvar i är tyngre än de som satt där innan.

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 29 Sep 2013, 18:43
by LönnART
Image

Image

Image

drar väl mitt strå till stacken typ läste detta i bilsport nr 24 17/11-30/11 2011

ska försöka skanna tidningen ordentligt men som många sagt han har lyckats inte alla som gör det och sjukt mycket jobb inte bara slänga på en snigel och köra.

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 29 Sep 2013, 19:30
by Nemesis_turbo
livsfarligt o vara med i reportage om sin street legal besiktningsbara 10sek bil som är reggad med drgya 300hk

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 30 Sep 2013, 09:39
by erikjakan
Nemesis_turbo wrote:livsfarligt o vara med i reportage om sin street legal besiktningsbara 10sek bil som är reggad med drgya 300hk
Varför då?

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 30 Sep 2013, 18:43
by LönnART
Han tycker väl att det inte är det bästa att skylta med men så länge bilen är reggad och godkänd så kan varken polis eller besiktningen säga något ah om man inte lever jävel på stan för då får man självklart polisens ögon på sig.

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 30 Sep 2013, 20:25
by Nemesis_turbo
LönnART wrote:Han tycker väl att det inte är det bästa att skylta med men så länge bilen är reggad och godkänd så kan varken polis eller besiktningen säga något ah om man inte lever jävel på stan för då får man självklart polisens ögon på sig.

alla djävla instanser kan något säga för bilen är reggad och godkänd med betydligt mycket lägre effekt...... bromsad på 0.45bar i laddtryck räcker med flygande och testkörning för o kunna ålega regbes/återställande pga effekt okänd/ändrad

dvs kärran är inte gatlagliug i det skick som den uppges vara gatlaglig i. vad skulle vi vanliga dödliga göra om SFRO inte längre skulle tex få regga våra bilar såsom vi vill osv

men men jag tycker det är riktigt dumt o hänga ut sig i tidningar typ som qvarnis porschen som var europas snabbaste gatlegala bil sedan blev det rabalder och folk på bilprovningen fick gå om jag inte minns fel.

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 24 Oct 2013, 23:01
by viktorp
kanske delvis pågrund av detta det blivit tvärstopp med e85 turbo sfro reggningar... http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=79477" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 26 Oct 2013, 15:46
by erikjakan
Det är det inte.

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 06 Dec 2013, 21:15
by Jonnieboy
Hej,
Förstår jag reglerna rätt nu?
Om jag köper en bmw 518 e34 kan jag flytta över komplett drivlina dit med motor, sen montera bmw 750 bromsar komplett, montera dit en katt och hissa i min m50 turbomotor med säg 280 hästar och regga detta? Eller är det något som säger att drivlinan jag använder mig av måste vara "anpassad" för effkten, som t.ex. en m5 drivlina bör vara lämpligare för?

MVH
John

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 09 Dec 2013, 09:16
by therealpinto
Jonnieboy wrote:Hej,
Förstår jag reglerna rätt nu?
Om jag köper en bmw 518 e34 kan jag flytta över komplett drivlina dit med motor, sen montera bmw 750 bromsar komplett, montera dit en katt och hissa i min m50 turbomotor med säg 280 hästar och regga detta? Eller är det något som säger att drivlinan jag använder mig av måste vara "anpassad" för effkten, som t.ex. en m5 drivlina bör vara lämpligare för?

MVH
John
Det finns två delar, kan man säga. Dels ska bilen vara tillräckligt mycket ombyggd för att klassas som ombyggt fordon, den "enklaste" vägen är normalt sett att byta minst motor, växellåda och bakaxel samt hela bromssystemet. För att delarna ska räknas som "utbytta" ska de förändra fordonets prestanda och egenskaper, men de ska helst också kräva anpassning för att funka i karossen. En E34 518 med komplett 525 drivlina är till exempel ett gränsfall - det är enligt myndigheterna mer karaktär av att man "reparerar" en 518 med 525-delar som passar rakt på och fanns i seriemässigt utförande. Därför är det smart att välja komponenter som inte fanns seriemässigt.

Dels ska komponenterna vara lämpliga till bilens nya prestanda. 750-bromsar är kanske helt okej till 280 hk E34 men bakaxel från 535 är det kanske inte. Samtidigt så är det viktigare att bromsarna pallar än att diffen håller - det blir en bedömningsfråga.

Gustaf

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 05 Jan 2014, 03:47
by Carlsson
therealpinto wrote:
Jonnieboy wrote:Hej,
Förstår jag reglerna rätt nu?
Om jag köper en bmw 518 e34 kan jag flytta över komplett drivlina dit med motor, sen montera bmw 750 bromsar komplett, montera dit en katt och hissa i min m50 turbomotor med säg 280 hästar och regga detta? Eller är det något som säger att drivlinan jag använder mig av måste vara "anpassad" för effkten, som t.ex. en m5 drivlina bör vara lämpligare för?

MVH
John
Det finns två delar, kan man säga. Dels ska bilen vara tillräckligt mycket ombyggd för att klassas som ombyggt fordon, den "enklaste" vägen är normalt sett att byta minst motor, växellåda och bakaxel samt hela bromssystemet. För att delarna ska räknas som "utbytta" ska de förändra fordonets prestanda och egenskaper, men de ska helst också kräva anpassning för att funka i karossen. En E34 518 med komplett 525 drivlina är till exempel ett gränsfall - det är enligt myndigheterna mer karaktär av att man "reparerar" en 518 med 525-delar som passar rakt på och fanns i seriemässigt utförande. Därför är det smart att välja komponenter som inte fanns seriemässigt.

Dels ska komponenterna vara lämpliga till bilens nya prestanda. 750-bromsar är kanske helt okej till 280 hk E34 men bakaxel från 535 är det kanske inte. Samtidigt så är det viktigare att bromsarna pallar än att diffen håller - det blir en bedömningsfråga.

Gustaf
hur blir det om han tar tex en komplett 540 kaross (286hk/400nm) och sänker ner sin motor i om han lyckas bänka ner sin effekt till under orginal effekten med turbo och e85 behöver han göra något med det då? eller räknas det bara som en bränsle konvertering?

Re: BMW e36 godkänd MED turbo

Posted: 05 Jan 2014, 10:19
by therealpinto
Det är bara i ombyggt fordon man får ändra motorn (=montera turbo) i samband med E85-konvertering. Så om inte bilen klassas som ombyggt fordon faller hela möjligheten.

Gustaf