Page 10 of 24
Posted: 08 Aug 2010, 21:10
by Thörn
nu har man fungerande bagagelucka
Ursäkta röran i garaget, fy satan vad skräp man samlat på sig, dax för en röjning snart...men man vill inte städa innan man e klar.
Blev lite justeringar men tillslut funkar det bra till och med låset är på och allt funkar som en riktig lucka, stabilt och bra
måttade lite för vingen som skall slipas och lackas.
Ace fälgarna hamnar lite långt in i hjulhuset

satt som smäck på vanliga e30 med 225or... får se om jag hittar några spacers eller så.
Dessutom tupphög med 18" så den måste nog ner lite framöver.
Skumfyllt, skall limma på tyg där innan rutan åker på.
Körde komptest igen, samt leakdown, hittade inga konstigheter.
Tankade över till e85 igen och varmkörde, sen körde jag ett tag på launchen, allt verkar lira, ingen konstig vitrök kvar...

Posted: 15 Aug 2010, 21:26
by Thörn
Har vart ute och snytit lite nu, gött när man ser streck i backspegeln när man drar på
Problemet är att den äter upp 1ans och 6ans stift, redan efter några repor..lambdat ok
Fattar inte vad det kan vara om det inte är skit i spridarna (1an och 6an)
När topplockspackningen rök de senaste två gångerna var det ju just på 1an och 6an med..
Hade det varit soppabrist borde det varit bara 6an väl..
Vad tror ni om det?
Rutan är en rökfärgad variant i makrolon, limmade med pp flex och satte vinyltyg på insidorna
tyvärr blir det ett mellanrum mellan skärmkanten och innerskärmen i plast då hjulhusen e större på de nya skärmarna. Fast det e ju rätt gott att ha innerskärmar då man slipper sprut och rost där i karossen sedan..

Posted: 16 Aug 2010, 21:25
by m_ellisson
Blir riktigt grannt du

Posted: 16 Aug 2010, 22:03
by Carlsson
Blir kanon snyggt

ska du ut och smiska lite på vågårsa till helgen eller???
Posted: 16 Aug 2010, 22:05
by per haglund
prova att flytta om spridarna!
Posted: 17 Aug 2010, 07:36
by Thörn
tackar

det e en hel del småfix, vingen lackas och skruvas fast, dörrjusteringar, clipps till lister, sedan sidokjolarna som jag inte vet riktigt hur jag skall fästa på något bra sätt än.
Dessutom en del efterarbete på lacken på vissa ställen, har inte gjort något efterarbete ännu då man hellre vill få ihop den innan hösten kommer så kan man fixa det till höst/vinter.
ska du ut och smiska lite på vågårsa till helgen eller???
Hade ju inte varit fel men får nog meka vidare till det lirar 100%, kan vara mjukvarufel om man har tur, skall uppgradera till nya vems programvaran. Då jag kör på en som är 5år gammal 1.073. Blåsa ur spridarna med tryckluft, ställa om drivstegen till spridarna och se om den äter på andra cylindrar då osv
Posted: 17 Aug 2010, 08:35
by erik@e30
Kör du på etanol?
Kör du med waste fire tändning/& eller tre kanals sprut
Då tänder den ju med samma steg på 1&6
Posted: 17 Aug 2010, 08:52
by Thörn
erik@e30 wrote:Kör du på etanol?
Kör du med waste fire tändning/& eller tre kanals sprut
Då tänder den ju med samma steg på 1&6
e85, wastefire, dubbelspolar, funderat på det med men 1an och 6an är på olika tändspole tyckte jag jag såg, får kolla lite närmare på det.
Jag borde ju ha dom uppdelade på dubbelspolarna 1.6, 5.2 , 3.4 när man tänker på det.
Men om drivsteget skulle vara skummt hade man väl märkt det hela tiden i motorgången eller att det bränt säkringen.

Posted: 17 Aug 2010, 10:40
by johankihl
Thörn wrote:erik@e30 wrote:Kör du på etanol?
Kör du med waste fire tändning/& eller tre kanals sprut
Då tänder den ju med samma steg på 1&6
e85, wastefire, dubbelspolar, funderat på det med men 1an och 6an är på olika tändspole tyckte jag jag såg, får kolla lite närmare på det.
Jag borde ju ha dom uppdelade på dubbelspolarna 1.6, 5.2 , 3.4 när man tänker på det.
Men om drivsteget skulle vara skummt hade man väl märkt det hela tiden i motorgången eller att det bränt säkringen.

Tändspolen kan mycket väl vara dålig. Byt den till att börja med, den går som du skriver till 1 och 6.
Posted: 17 Aug 2010, 11:07
by Thörn
johankihl wrote:
Tändspolen kan mycket väl vara dålig. Byt den till att börja med, den går som du skriver till 1 och 6.
mm har tyvärr ingen msd extraspole, får nog skaffa en ifall ,eller prova och skifta även dom.
Posted: 17 Aug 2010, 13:09
by erik@e30
Thörn wrote:johankihl wrote:
Tändspolen kan mycket väl vara dålig. Byt den till att börja med, den går som du skriver till 1 och 6.
mm har tyvärr ingen msd extraspole, får nog skaffa en ifall ,eller prova och skifta även dom.
Börja med att skifta spolen å se om problemet flyttar sig annars så får du ha loss spridarna å göra rent dom, Jag kännet till två bra ställen i gbg för de,
Posted: 22 Aug 2010, 20:48
by Thörn
Jag borde ju ha dom uppdelade på dubbelspolarna 1.6, 5.2 , 3.4 när man tänker på det.
Hittade felet tillslut i eftermiddags, hade nog fått hjärnsläpp när jag kopplade in MSD spolarna. Som jag misstänkte tidigare satt de fel så 1,4- 5,2- 3,6 istället för
1,6 5,2 3,4

konstigt att det gick såppas bra med den setupen, eg bara vid laddtryck det märktes att något var knas.
Nu släpper den på 3an med 225 18" och bar 0.9 i ladd när man ger stövel. Man har ju längtat efter lukten av brännt gummi hela sommaren
Men snart skall motorn ur och andra bättre grejer skall i

Posted: 22 Aug 2010, 21:53
by erik@e30
Posted: 23 Aug 2010, 15:54
by just_mee84
Vad blir det för maskin som skall i då??? något överladdat kanske??
Posted: 29 Aug 2010, 14:24
by Thörn
just_mee84 wrote:Vad blir det för maskin som skall i då??? något överladdat kanske??
Det blir en Arg m50b28
Köpte wonderboys rökarmotor här på PPF som har typ "extra allt"
Den har även fasta tryckare och ökat lagerspel i veven så den klarar att varva 9000rpm utan problem. Fundera på ljudet den kommer att ge
Nya specen blir alltså
*Holset Hx52 65mm in 70 ut med #16 avgashus / 3.5" DP
* Vevaxel 328
* Vevstakar smidda 135mm Sten parner
* Kolvar smidda PPFs CP 84.5mm
* Ny orginal oljepump med PPFs kit för säker låsning av drevet
* ARP bultar i topplock,vevstakar
* Rambultar i 12.9 stål
* 3,5mm MLS packning
* PPF stödgördel
* balanserad vev,slipad för större lagerspel omgjort triggerhjul med 3 tänder för höga varvtal. Vevaxeln balanserad ihop med triggerhjul.
Motorn är linehonad,toppdeckad, borrad med stressplatta ihopsatt med bmw orginal delar,kedjor,släpor,drev packningar,vattenpump,ramlager,vevlager alla spel kollade med plastigauge.alla oljekanaler rensade från oljerester.
Topplock:
* planat 1/10mm
* mira frästa ventiler
* hårdare ventilfjädrar
* titanretainers
* mekaniska tryckare,
* lätt putsade kanaler
* Kamaxlar Insug 280' Avgas 270' 11mm i lyft
Posted: 29 Aug 2010, 16:03
by just_mee84
Låter mumma det där, kommer bli en arg maskin o leka med!!!
Posted: 01 Sep 2010, 17:19
by kimplan
Varför kör du med 3,5mm MLS? Finns ju tunnare. bara undrar MVH
