Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
bullen! wrote:ska verkligen allt va i samma färg? eller du kanske vill att det ska se ut som standard gjutjärn?
Japp tanken är att dölja aluinsuget och alutpparna...
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Var över till BMW Bosse idag och filmade uppstarten av hans BMW M30 3.6 med skruvkompressor
http://www.youtube.com/watch?v=IVuN-48leYg
http://www.youtube.com/watch?v=IVuN-48leYg
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Idag mekade jag och Andy med hans B230 motor, honade till blocket och
tvättade av den. Monterade i nya lager, nu snurrar vevaxeln fint i blocket
Sedan passade vi på och städade i garaget och slängde massor med skräp.
Tog ner Chevan på hjul och rullade ut den.
Nu blev man ännu mer meksugen
Men blir ingen mekande på en vecka, imorrn åker vi upp till Funäsdalen.
Blir lite snowboard och skoteråkning sedan ska vi kika på SpeedWeekend, en och annan öl lär slinka ner med
Alla tryckrörsskarvar är tigsvetsade nu
Ska tillverka ett par täckplåtar som gömmer tryckrören in och ut från ICen
Samt en täckplåt över kupéfläktkåpan så tryckröret blir gömd.
Det korta 90graders rörböjjen som är punktad i torpedväggen ska svetsas krage på som går bulta fast i torpedväggen.
Här bor snigeln
tvättade av den. Monterade i nya lager, nu snurrar vevaxeln fint i blocket
Sedan passade vi på och städade i garaget och slängde massor med skräp.
Tog ner Chevan på hjul och rullade ut den.
Nu blev man ännu mer meksugen
Men blir ingen mekande på en vecka, imorrn åker vi upp till Funäsdalen.
Blir lite snowboard och skoteråkning sedan ska vi kika på SpeedWeekend, en och annan öl lär slinka ner med
Alla tryckrörsskarvar är tigsvetsade nu
Ska tillverka ett par täckplåtar som gömmer tryckrören in och ut från ICen
Samt en täckplåt över kupéfläktkåpan så tryckröret blir gömd.
Det korta 90graders rörböjjen som är punktad i torpedväggen ska svetsas krage på som går bulta fast i torpedväggen.
Här bor snigeln
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom hem idag från Funäsdalen, blev en kanon fin vecka där uppe
Åkte snowboard i fyra dagar.
Vi hyrde även 2st. Skidoo MxZ600 och ett par Renegade 600,
väldigt fina skotrar, rappa och "bränslesnåla" 1.3liter milen på fullmutter
Tjoa på sin MxZ600, vi åkte någe fel här på fjället..
Var visst ingen skoterled ner för fjället.
Några skidåkare blev rätt sura på oss
Se vad nöjd jag är efter 13mil på skotern
roliga leksaker.
Bild från Funäsdalsberget.
Min haschplanka
Vi åkte till Ramundsberget i torsdags, lyckades krascha ordentligt,
flög 4meter rakt ner på vänstra axeln. Blev visst en spricka i axelkulan.
Lite bilder från SpeedWeekend.
Vädret var inte det bästa på lördagen.
Uppliningen.
Många udda byggen, denna rod funkade mindre bra, gaswiren gick av.
Stelbent chopper är bra manligt
Bandsats på en fyrhjuling har man ju sett innan..
Men inte på en bil
Finns även till enduron
och till traktorn
Frän RatTrike
Mobacken hade ex antal Jetsparkar med sej
Vad är detta?!
Mer sparkar...
En till.
Team Rocket Launchers från Strängnäs var på plats med.
Notera den schyssta spaken
Körde 108km/h i fredags.
Grabbarna hade blivit sponsrade med ett par skåpsdörrar...
Peter Westmans nya bakdäck som höll till rekordrepan, 342km/h i toppspeed
Lät brutalt
Hubbe Bergs Hubster
Han hade byggt om den lite till i år.
Fjädrade stödhjul för att få mjukare färd och någe trimmad maskin med luffarturbo.
Denna Jagga fick gashäng och kraschade.
Martinsson fick vänta en bra stund innan han fick köra.
Körde sedan hela 268km/h med Audin, nytt rekord
Ingen kul väder för hojkörning.
Fanns både stora och små hojjar
Han hade lite problem med denna turbo skoter.
Sköt bort dumpventilen helt under första rundan, vet inte hur det gick sedan.
Inte många dubb men långa
Ett par Porschar körde oxå.
Caddilac på isen är lite fränt
Denna Audi hade rekordet för bilar förra året, körde då 228km/h
Dubbelturbo cheva sb i denna Volvo, körde runt 200km/h
Mobacken startar en av sina jetsparkar...
Jensa startar upp deras jetspark, fick avbryta pga sikt problem..
Sist en bild på våran schyssta stuga
Åkte snowboard i fyra dagar.
Vi hyrde även 2st. Skidoo MxZ600 och ett par Renegade 600,
väldigt fina skotrar, rappa och "bränslesnåla" 1.3liter milen på fullmutter
Tjoa på sin MxZ600, vi åkte någe fel här på fjället..
Var visst ingen skoterled ner för fjället.
Några skidåkare blev rätt sura på oss
Se vad nöjd jag är efter 13mil på skotern
roliga leksaker.
Bild från Funäsdalsberget.
Min haschplanka
Vi åkte till Ramundsberget i torsdags, lyckades krascha ordentligt,
flög 4meter rakt ner på vänstra axeln. Blev visst en spricka i axelkulan.
Lite bilder från SpeedWeekend.
Vädret var inte det bästa på lördagen.
Uppliningen.
Många udda byggen, denna rod funkade mindre bra, gaswiren gick av.
Stelbent chopper är bra manligt
Bandsats på en fyrhjuling har man ju sett innan..
Men inte på en bil
Finns även till enduron
och till traktorn
Frän RatTrike
Mobacken hade ex antal Jetsparkar med sej
Vad är detta?!
Mer sparkar...
En till.
Team Rocket Launchers från Strängnäs var på plats med.
Notera den schyssta spaken
Körde 108km/h i fredags.
Grabbarna hade blivit sponsrade med ett par skåpsdörrar...
Peter Westmans nya bakdäck som höll till rekordrepan, 342km/h i toppspeed
Lät brutalt
Hubbe Bergs Hubster
Han hade byggt om den lite till i år.
Fjädrade stödhjul för att få mjukare färd och någe trimmad maskin med luffarturbo.
Denna Jagga fick gashäng och kraschade.
Martinsson fick vänta en bra stund innan han fick köra.
Körde sedan hela 268km/h med Audin, nytt rekord
Ingen kul väder för hojkörning.
Fanns både stora och små hojjar
Han hade lite problem med denna turbo skoter.
Sköt bort dumpventilen helt under första rundan, vet inte hur det gick sedan.
Inte många dubb men långa
Ett par Porschar körde oxå.
Caddilac på isen är lite fränt
Denna Audi hade rekordet för bilar förra året, körde då 228km/h
Dubbelturbo cheva sb i denna Volvo, körde runt 200km/h
Mobacken startar en av sina jetsparkar...
Jensa startar upp deras jetspark, fick avbryta pga sikt problem..
Sist en bild på våran schyssta stuga
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaha nu är man sjukskriven till 3:e maj, pga axelskadan.
Var muskelfästet i axeln som hade slitits bort.
Mekandet blir nästan helt hopplöst, fick mekhjälp av Andy och Arvo idag.
Dom lyfte ur motor och växellåda från bilen.
Ska lämna blocket på borrning hos Stefan på EngsonMotor nästa vecka.
Växellådan ska över till Anders på AE Bil & Transmission på översyn och preppning.
Tog ett par bilder på mitt Motown block
Har kört oringat med kopparpackningar, ska fortsätta med det.
Annars så funkar MLS packningar riktigt bra på Cheva motorer.
Stabila överfall, 4bultat hela vägen
Imorrn ska jag åka till Jönköping på Elmia mässan med BMW Bosse
Var muskelfästet i axeln som hade slitits bort.
Mekandet blir nästan helt hopplöst, fick mekhjälp av Andy och Arvo idag.
Dom lyfte ur motor och växellåda från bilen.
Ska lämna blocket på borrning hos Stefan på EngsonMotor nästa vecka.
Växellådan ska över till Anders på AE Bil & Transmission på översyn och preppning.
Tog ett par bilder på mitt Motown block
Har kört oringat med kopparpackningar, ska fortsätta med det.
Annars så funkar MLS packningar riktigt bra på Cheva motorer.
Stabila överfall, 4bultat hela vägen
Imorrn ska jag åka till Jönköping på Elmia mässan med BMW Bosse
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu var påskhelgen över, blev en sväng till Elmia i lördags.
Fanns lite kul och glutta på, träffade rätt många polare där.
Lindbergarnas nya Firebird ProMod var riktigt frän
Var över igår till Anders på AE Bil & Transmission i Dunker och lämnade in växellådan,
han ska montera ett shiftkit i lådan och göra lite andra modiferingar.
Idag ska jag in på röntgen igen, sedan har jag tid hos någon överläkare på ortopeden.
Får se om dom hittar någe mer fel i min axel...
Ska även försöka få blocket till Stefan på EngsonMotor idag.
Fanns lite kul och glutta på, träffade rätt många polare där.
Lindbergarnas nya Firebird ProMod var riktigt frän
Var över igår till Anders på AE Bil & Transmission i Dunker och lämnade in växellådan,
han ska montera ett shiftkit i lådan och göra lite andra modiferingar.
Idag ska jag in på röntgen igen, sedan har jag tid hos någon överläkare på ortopeden.
Får se om dom hittar någe mer fel i min axel...
Ska även försöka få blocket till Stefan på EngsonMotor idag.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaha då har jag varit på röntgen igen och hos överläkaren på ortopedmottagningen.
Ska ta det lungt med större rörelser och lyft med vänsterarmen under 3veckors tid.
Enligt honom kommer jag aldrig bli fullt återställd
Ska börja gå hos sjukgym.
Men var ändå till Engson med blocket och kolvarna idag.
Han hade riggat upp för V8 i borrverket så det passade bra att jag kom med blocket idag.
Ska ta det lungt med större rörelser och lyft med vänsterarmen under 3veckors tid.
Enligt honom kommer jag aldrig bli fullt återställd
Ska börja gå hos sjukgym.
Men var ändå till Engson med blocket och kolvarna idag.
Han hade riggat upp för V8 i borrverket så det passade bra att jag kom med blocket idag.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Köpte en begagnad Hughes street/strip lockup converter med ca2500rpm stall igår, den får duga till sommaren.
Har inte råd att skaffa en bättre med 2-3lockup lameller just nu.
Provkörde motorn i Dyno2000 igår, enligt den så ska motorn utveckla 600foot drygt 800Nm i vrid vid 2500-3500rpm utan laddtryck.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Har varit rätt lugnt med mekandet på sistonde, mest pga axelskadan.
Idag mappade jag klart Bosses BMW, går riktigt fint nu
Så här ser det ut under huven.
NGK B8ES knackades ihop till 0.4mm.
Rörigt värre. Dubbla gasspjäll med progrerssiv öppning.
Även Bosse fastnade på bild.
Idag mappade jag klart Bosses BMW, går riktigt fint nu
Så här ser det ut under huven.
NGK B8ES knackades ihop till 0.4mm.
Rörigt värre. Dubbla gasspjäll med progrerssiv öppning.
Även Bosse fastnade på bild.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jäkla läcker bosses bmw
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
Nu börjar värken i axeln äntligen släppa.
Började jobba förra veckan.
Svarade om 6st. cylinder foder till en MB600 v12, har 6st kvar att svarva.
Skulle ner 5mm på diametern.
Tjoa har börjat provköra en Volvo 16v topp i Mandellin, först mätte han toppen mätmaskinen.
Sedan smällde han upp den på A-bordet i Mandellin.
Tanken är att testa "fräsa" säten och en bra bit in i grytan med andreahuvet.
Innan körning så mättes styrningen med mätprob för att hitta rätt nollpunkt.
Anderahuvet.
Tjoa fräste en rak cyl en bit in för att kunna mäta toppen i mätmaskin.
Blev centrerad innom 17tusendelar.
Började jobba förra veckan.
Svarade om 6st. cylinder foder till en MB600 v12, har 6st kvar att svarva.
Skulle ner 5mm på diametern.
Tjoa har börjat provköra en Volvo 16v topp i Mandellin, först mätte han toppen mätmaskinen.
Sedan smällde han upp den på A-bordet i Mandellin.
Tanken är att testa "fräsa" säten och en bra bit in i grytan med andreahuvet.
Innan körning så mättes styrningen med mätprob för att hitta rätt nollpunkt.
Anderahuvet.
Tjoa fräste en rak cyl en bit in för att kunna mäta toppen i mätmaskin.
Blev centrerad innom 17tusendelar.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ser kalas ut!
hmm bosses bmw! kan man läsa mer om den nånstans?
jäkligt shyssta bilder från funäs, nu ånhgrar man verkligen att man inte åkte dit och kikade!
/mvh
hmm bosses bmw! kan man läsa mer om den nånstans?
jäkligt shyssta bilder från funäs, nu ånhgrar man verkligen att man inte åkte dit och kikade!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Tackar!robbz wrote:ser kalas ut!
hmm bosses bmw! kan man läsa mer om den nånstans?
jäkligt shyssta bilder från funäs, nu ånhgrar man verkligen att man inte åkte dit och kikade!
/mvh
Bosse har ingen tråd eller sida om sin bil, tyvärr.
Går riktigt bra, kom rätt långt i stegen på första SRMcupen förra helgen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Börjar bli panik nu när sommaren är här och Chevan bara står utan motor och låda.
Har inte fått hem blocket än från borrning, topparna är varje fall färdig svetsade.
Dom är svetsade i insugskanalerna vid stötstängerna, var plastat innan.
Ska slipas ur lite och sedan ska nya styrningar monteras i.
Engson ska få brotcha styrningarna och mira topparna.
Tog och köpte en jänkare till så jag har någe och gasa med i sommar.
Blev en Pontiac GTO -69
Har inte fått hem blocket än från borrning, topparna är varje fall färdig svetsade.
Dom är svetsade i insugskanalerna vid stötstängerna, var plastat innan.
Ska slipas ur lite och sedan ska nya styrningar monteras i.
Engson ska få brotcha styrningarna och mira topparna.
Tog och köpte en jänkare till så jag har någe och gasa med i sommar.
Blev en Pontiac GTO -69
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tog ett par bilder på mina Brodix toppar.
Samtliga insugskanaler är svetsade vid stötstängerna.
Nya styrningar ska sättas i.
Sedan var jag till kallgaraget vart GTOn står och tog ett par bilder,
blev lite kass kvalité pga ingen belysning.
Motorn blir en 400 med kompressor, ProSpark sprut/tändning.
Kommer köras med E85
Lite rekond av lacken så blir den nog fin.
Inredningen behöver putsas till lite med.
Samtliga insugskanaler är svetsade vid stötstängerna.
Nya styrningar ska sättas i.
Sedan var jag till kallgaraget vart GTOn står och tog ett par bilder,
blev lite kass kvalité pga ingen belysning.
Motorn blir en 400 med kompressor, ProSpark sprut/tändning.
Kommer köras med E85
Lite rekond av lacken så blir den nog fin.
Inredningen behöver putsas till lite med.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite bilder på motordelar till Pontiacen.
Eagle H-profilsvevstakar och smidda TRW kolvar.
Förra blocket hade frysit sönder varav två cylindrar vattenfylldes
Blir nya ringar och lager.
Nya blocket borrades och deckades.
Lagom snäll hydraul kompressor kam.
Blir ARP bult till ramen och topparna
Ska glasblästra bort den fula blåa färgen och ångtvätta alla lösa delar på jobbet.
Eagle H-profilsvevstakar och smidda TRW kolvar.
Förra blocket hade frysit sönder varav två cylindrar vattenfylldes
Blir nya ringar och lager.
Nya blocket borrades och deckades.
Lagom snäll hydraul kompressor kam.
Blir ARP bult till ramen och topparna
Ska glasblästra bort den fula blåa färgen och ångtvätta alla lösa delar på jobbet.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;