Page 10 of 13

Posted: 23 Sep 2009, 22:31
by M3JONAS
Åfan, det var ju riktigt roliga siffror! Med så mycket mos i audin så kommer jag få svårt att vara snabbast på ekerövägen ;)

Posted: 23 Sep 2009, 23:07
by M-techer
Fint as till bil du har! Äntligen någon som uppskattar en riktig femma :)

Manliga siffror ni fick fram, grattis!

Posted: 24 Sep 2009, 07:46
by simon
M3JONAS wrote:Åfan, det var ju riktigt roliga siffror! Med så mycket mos i audin så kommer jag få svårt att vara snabbast på ekerövägen ;)
Jo tack dom satt fint! :) Lär få ge dej en ärlig chans nån dag förhoppningsvis så får vi se. Din M3:a lär bete sej lite bättre i kurvorna misstänker jag.. :)
Synd bara att det mest är raksträckor.. :twisted:

M-techer wrote:Fint as till bil du har! Äntligen någon som uppskattar en riktig femma :)

Manliga siffror ni fick fram, grattis!
Tackar tackar! 8) Går enligt mej inte att hitta en motor med skönare ljud.. så mulligt och nostalgiskt!
Går garanterat att plocka mer med 3 bars laddtryck och gå upp i spridarstorlek. Men just nu letar jag isdäck till vinterns körning.. :twisted:

Posted: 24 Sep 2009, 07:49
by M3JONAS
simon wrote:
M3JONAS wrote:Åfan, det var ju riktigt roliga siffror! Med så mycket mos i audin så kommer jag få svårt att vara snabbast på ekerövägen ;)
Jo tack dom satt fint! :) Lär få ge dej en ärlig chans nån dag förhoppningsvis så får vi se. Din M3:a lär bete sej lite bättre i kurvorna misstänker jag.. :)
Synd bara att det mest är raksträckor.. :twisted:


Över 200 är det rätt kurvigt... ;)

Är det där effekten på hjulen eller i maskin? Hade ju varit riktigt spännande att se vad maskin presterade vid 3 bars laddtryck...

Orkar itn eläsa hela tråden men vad sitter det för turbo på bilen nu?

Posted: 24 Sep 2009, 08:38
by Pimplaren
Grattis :) lite snyt ändå 8)
Krana på 3 barre så det bli åka av nu! kör du imorgon?

Posted: 24 Sep 2009, 08:43
by simon
M3JONAS wrote:
simon wrote:
M3JONAS wrote:Åfan, det var ju riktigt roliga siffror! Med så mycket mos i audin så kommer jag få svårt att vara snabbast på ekerövägen ;)
Jo tack dom satt fint! :) Lär få ge dej en ärlig chans nån dag förhoppningsvis så får vi se. Din M3:a lär bete sej lite bättre i kurvorna misstänker jag.. :)
Synd bara att det mest är raksträckor.. :twisted:


Över 200 är det rätt kurvigt... ;)

Är det där effekten på hjulen eller i maskin? Hade ju varit riktigt spännande att se vad maskin presterade vid 3 bars laddtryck...

Orkar itn eläsa hela tråden men vad sitter det för turbo på bilen nu?

Detta är effekten i motorn med en effektförlust på 110 hk har jag för mej.. papprena kommer idag som sagt..
Turbon är en TB70 som kommer från Turbobanditen.

Posted: 24 Sep 2009, 08:48
by simon
Pimplaren wrote:Grattis :) lite snyt ändå 8)
Krana på 3 barre så det bli åka av nu! kör du imorgon?


Tackar! Jo lite kräm blev de ju.. ;) men en 800 är nog inte helt omöjligt.. :twisted: jo de blir nog köra imorgon om jag får tag i fina friktionsdäck att slänga på 17"arna.

Sjuka motoren endå! Enda som är gjort är vevstakar och stålpackning med arp-bult i det stora.. Orginaltopp, visserligen 7:A kammar men annars helt oportad. De ni! :twisted:

Posted: 24 Sep 2009, 08:49
by AllarN
Det var ju bra med effekt.
Ska bli kul att se effektkurva och hjuleffekt sen.
Borde väl vara runt 600whp.

Posted: 24 Sep 2009, 09:06
by simon
AllarN wrote:Det var ju bra med effekt.
Ska bli kul att se effektkurva och hjuleffekt sen.
Borde väl vara runt 600whp.


Jo absolut! Är helt klart nöjd! Effektkurvan va riktigt fin tycker jag! Hade en liten misständning högst upp bara men de va första bänkningsförsöket och hade åkt bilen i lugnt tempo från ekerö till södertälje.. Jocke på JRM sa att då kan de bildas lite beläggningar å skit på stiften som kan orsaka sådant.. För i andra mätningen och dom var det helt borta och den kurvan var mycket finare. Dock blev det 723hk på den men samma Nm dvs. 750. Även de 2 sista var jämna och fina.
Hjuleffekten har jag för mej låg på 616hk lr nått..

/Simon

Posted: 24 Sep 2009, 16:05
by olander_91
Grattis för dom fina siffrorna!
Ser att jag har samma WG som dig! laddar den 2.6 om man skruvar ut skruven helt, eller har du annan fjäder än org?

Posted: 24 Sep 2009, 21:06
by simon
Tackar! nej du skall snarare skruva in den max.. men de hjälper ändå inte då den är på tok för klen..

Här kommer en bild på kurvan.. Att den ser svajig ut där uppe beror på att det var nån liten misständning... inget vi märkte fören vi såg kurvan på datan. Kunde bero på att jag kört bilen lugnt till södertälje från ekerö och det då bildats beläggning på stiften enl JRM. På dom 3 andra reporna efter var det helt borta...
Ingen surge lr dyligt..

Denna pull var på 2.6 bar i laddtryck och effekten är mätt i motorn.

Image

Här ser man kurvan efter, dock lite mindre effekt men finare kurva.. :)
Image

Posted: 24 Sep 2009, 21:15
by RWHP
Grattis :)

Posted: 24 Sep 2009, 22:03
by Thure
simon wrote:
Pimplaren wrote:Grattis :) lite snyt ändå 8)
Krana på 3 barre så det bli åka av nu! kör du imorgon?


Tackar! Jo lite kräm blev de ju.. ;) men en 800 är nog inte helt omöjligt.. :twisted: jo de blir nog köra imorgon om jag får tag i fina friktionsdäck att slänga på 17"arna.

Sjuka motoren endå! Enda som är gjort är vevstakar och stålpackning med arp-bult i det stora.. Orginaltopp, visserligen 7:A kammar men annars helt oportad. De ni! :twisted:


Om du kan köra med 700hk oportat borde jag kunna göra det för mina tänkta 500hk utan problem då :) Spännande, många som säger att man MÅSTE porta toppen.

Fina siffror, grattis!

Mvh Martin

Posted: 24 Sep 2009, 22:31
by simon
Thure wrote:Om du kan köra med 700hk oportat borde jag kunna göra det för mina tänkta 500hk utan problem då :) Spännande, många som säger att man MÅSTE porta toppen.

Fina siffror, grattis!

Mvh Martin


Tackar!
Vad jag har lärt mig i den här svängen är att det är många som snackar och tror sej veta mycket!
Saker som man måste göra och andra saker som absolut inte kommer funka osv osv...
Kan rabbla upp massa saker som "experter" sagt..
Vevstaksbultarna är helt vanliga insexbultar med 12.9 kvalite för typ 9k/st som är köpta på Sifverts skruv, och det skulle ju absolut inte funka! Man måste ju ha dom där med märket ARP.
Chinasaker är skit och kommer garanterat inte hålla länge.. Nu måste jag dock säga att
mycket från china är skit men om man kan lita på sin leverantör och vet att det dom säljer ändå är väl beprövat så vad är då problemet?
Att det är för billigt?? Måste vara det helt enkelt..
Mitt Insug skulle jag köra ras med på en gång för det går för snålt på 1:ans cylinder..
Att Megasquirt är skit.. Toppen måste portas osv osv osv.... kan rabbla vidare.. Många världsmästare finns det helt enkelt.

Jag har helt enkelt provat mig fram och använt sunt förnuft i de flesta fall..

Har kört så här på massa race under sommaren och avverkat en hel del mil och det har hållit ihopp än så länge..

Så vi får se.. alla vet vi ju att saker och ting har en förmåga att gå sönder endå på ett eller annat sätt när man kör så här mycket effekt..
kan bara säga att jag har fått mycket mos för lite pengar och har fått köra massor i sommar! Och det är ju det man vill!

Posted: 24 Sep 2009, 23:02
by Thure
simon wrote:
Thure wrote:Om du kan köra med 700hk oportat borde jag kunna göra det för mina tänkta 500hk utan problem då :) Spännande, många som säger att man MÅSTE porta toppen.

Fina siffror, grattis!

Mvh Martin


Tackar!
Vad jag har lärt mig i den här svängen är att det är många som snackar och tror sej veta mycket!
Saker som man måste göra och andra saker som absolut inte kommer funka osv osv...
Kan rabbla upp massa saker som "experter" sagt..
Vevstaksbultarna är helt vanliga insexbultar med 12.9 kvalite för typ 9k/st som är köpta på Sifverts skruv, och det skulle ju absolut inte funka! Man måste ju ha dom där med märket ARP.
Chinasaker är skit och kommer garanterat inte hålla länge.. Nu måste jag dock säga att
mycket från china är skit men om man kan lita på sin leverantör och vet att det dom säljer ändå är väl beprövat så vad är då problemet?
Att det är för billigt?? Måste vara det helt enkelt..
Mitt Insug skulle jag köra ras med på en gång för det går för snålt på 1:ans cylinder..
Att Megasquirt är skit.. Toppen måste portas osv osv osv.... kan rabbla vidare.. Många världsmästare finns det helt enkelt.

Jag har helt enkelt provat mig fram och använt sunt förnuft i de flesta fall..

Har kört så här på massa race under sommaren och avverkat en hel del mil och det har hållit ihopp än så länge..

Så vi får se.. alla vet vi ju att saker och ting har en förmåga att gå sönder endå på ett eller annat sätt när man kör så här mycket effekt..
kan bara säga att jag har fått mycket mos för lite pengar och har fått köra massor i sommar! Och det är ju det man vill!


Ja, verkar finnas en hel del som kan väldigt mycket, men kanske inte ens provat själva :P

Så länge det fungerar bra så ser jag inte problemet :)

Mvh Martin

Posted: 12 Oct 2009, 17:49
by simon
Uppdateringar på gång..
Ett litet litet smakprov tillsvidare.

Image

Posted: 12 Oct 2009, 19:20
by johankihl
simon wrote:
Thure wrote:Om du kan köra med 700hk oportat borde jag kunna göra det för mina tänkta 500hk utan problem då :) Spännande, många som säger att man MÅSTE porta toppen.

Fina siffror, grattis!

Mvh Martin


Tackar!
Vad jag har lärt mig i den här svängen är att det är många som snackar och tror sej veta mycket!
Saker som man måste göra och andra saker som absolut inte kommer funka osv osv...
Kan rabbla upp massa saker som "experter" sagt..
Vevstaksbultarna är helt vanliga insexbultar med 12.9 kvalite för typ 9k/st som är köpta på Sifverts skruv, och det skulle ju absolut inte funka! Man måste ju ha dom där med märket ARP.
Chinasaker är skit och kommer garanterat inte hålla länge.. Nu måste jag dock säga att
mycket från china är skit men om man kan lita på sin leverantör och vet att det dom säljer ändå är väl beprövat så vad är då problemet?
Att det är för billigt?? Måste vara det helt enkelt..
Mitt Insug skulle jag köra ras med på en gång för det går för snålt på 1:ans cylinder..
Att Megasquirt är skit.. Toppen måste portas osv osv osv.... kan rabbla vidare.. Många världsmästare finns det helt enkelt.

Jag har helt enkelt provat mig fram och använt sunt förnuft i de flesta fall..

Har kört så här på massa race under sommaren och avverkat en hel del mil och det har hållit ihopp än så länge..

Så vi får se.. alla vet vi ju att saker och ting har en förmåga att gå sönder endå på ett eller annat sätt när man kör så här mycket effekt..
kan bara säga att jag har fått mycket mos för lite pengar och har fått köra massor i sommar! Och det är ju det man vill!


Tycker att det är trångsynt att inte lyssna på råd från sånna som provat. Jag skrev i din tråd på zatzy att jag hade mappat en audi 2,2 med TB70 turbo utan antisurge (som du gjorde först) och då var det jag som blev sågad av åtmnstone Roman som hävdade att "Turbon är gjord för audifemmor" och surgear ingenting. Stämde hans sågning eller bytte du till en anti-surge kåpa ;)?

Man kanske ev ska lyssna lite på vad folk skriver på internet, det finns ju nämligen en hel del kunskap som är beprövad även fast den är skriven...

Kul att bilen verkar fungera bra i vilket fall som helst. Den är riktigt snygg med Rial fälgarna, man kan bli grön av avund på så feta hjul!