Page 10 of 16

Posted: 16 Oct 2009, 17:24
by Carlsson
MrQuickzilver wrote:
Carlsson wrote:Ang kardaner så funkar det även med 525 tds kardan på E30 om man ska köra med stor hardy bara göra nya stöd lager fästen i karossen


Va hade du för kardan? ...den ja köpte till en 525 tds var iaf 10-15cm för lång för att passa på min e30! Kör med ZF-lådan från 525 tds och orginal diff.


ingen aning vi tog med oss tumstocken till skroten och rotade en stund så hittade vi en kardan som verkade bra och på lappen stog det att det var från en 525 tds stora hardyn, rektangulär bultning mot klumpen och rätt längd

Posted: 09 Nov 2009, 00:21
by Carlsson
Carlsson wrote:
MrQuickzilver wrote:
Carlsson wrote:Ang kardaner så funkar det även med 525 tds kardan på E30 om man ska köra med stor hardy bara göra nya stöd lager fästen i karossen


Va hade du för kardan? ...den ja köpte till en 525 tds var iaf 10-15cm för lång för att passa på min e30! Kör med ZF-lådan från 525 tds och orginal diff.


ingen aning vi tog med oss tumstocken till skroten och rotade en stund så hittade vi en kardan som verkade bra och på lappen stog det att det var från en 525 tds stora hardyn, rektangulär bultning mot klumpen och rätt längd


Image

Den utan hardy skiva skulle enligt lappen vara 525Tds men det kan ju varit fel märkt jag köpte ett fjäder ben till min audi skulle vara ett höger men jag fick ett vänster så :roll:
Den med hardyskiva är 325 orginal

Posted: 01 Dec 2009, 04:38
by Japmax
Jag har inte sätt någon slutsats i denna tråd så jag tillför mina hypoteser, enligt eom så har jag kommit fram till följande:

S5D 320Z - THDY (THDG) 530 M60
S5D 320Z - THDU (THDJ THDL THDM) 525 M50
S5D 260Z - THMY (THDK THDN THML) 525/325 M51
S5D 320Z - THDU (THDR THDU) 328 M52 <96/6
S5D 320Z - THMW (HMU THMU) 328 M52 96/6>
S5D 320Z - THMW (THOR) M3 S50

Jag tror att de sista 3 siffrorna står för utväxling.
Alla E34 bensin jag nämnt har samma utväxling enligt min instuktionsbok, och E36orna samma enligt uppgifter härifrån. Och diesellådan har annan utväxling.

Det ska poängteras att 325 med M50 har en mindre låda som heter S5D 250G, alltså inte samma som 525.

De 4 bokstäverna har ju som de flesta sagt här med o göra vilken sprängkåpa det är och möjligen andra utvändiga skillnader.
Bokstäver inom parentes är ersatta betäckningar

Posted: 29 Dec 2009, 15:11
by Japmax
Någon som har utväxlingen på 325 lådan? (S5D 250G)

Posted: 26 Jan 2010, 22:13
by JonasH88
Vet någon om det är något mer än utväxlingarna som skiljer M3 E30 och "stora E30 diffen" inuti? Tänkte om kanske infästningarna mot kaross och axlar/kardan skiljer?

Posted: 07 Feb 2010, 13:25
by JohanE
JonasH88 wrote:Tänkte om kanske infästningarna mot kaross och axlar/kardan skiljer?


Den är bolt on i vanlig E30.

Posted: 13 Dec 2010, 17:26
by Casy
Vill bara inflika att jag tog en E30 lamelldiff med 188-huset, slaktade det, och köpte en E36-diff med 188-huset och tog utväxlingen från den och parade ihop det med min E30-lamelldiff. Passade perfekt. Man verkar kunna byta innehåll kors-som-tvärs i alla 188-hus :) Förutsatt man shimsar in pinjong och kronhjul rätt...
Lite tidskrävande dock, men helt klart genomförbart!

735 lamelldiff i 535 hus o sen på E34 touring

Posted: 31 Jan 2011, 18:26
by 325M50Turbo
Tjo!

Ja har en 735 lamelldiff liggandes, skulledet gå o plocka i deni ett 535 hus o sen montera på en E34 525 touring -94?

Är det 210 hus på en e34 525? Antar att 735 diffe har det. Enligt real oem ska de passa, va tror ni?

Hur de blir me medbringare o drivaxlar?

Va tål 525 bakvagnen?




Tacksam för svar!


Mvh Alexander

Posted: 21 Feb 2011, 00:06
by Grooverhound
Sett att på vissa 525 å 325 med m50 sitter de zf låda.

Va brukar de vara för utväxling på dessa?

1.1 på 5an?

Har nämligen hittat motor me låda.men kan välja bort lådan om de e fel utväxling.

Mvh

Posted: 21 Feb 2011, 00:36
by Bmw*Alex
Grooverhound wrote:Sett att på vissa 525 å 325 med m50 sitter de zf låda.

Va brukar de vara för utväxling på dessa?

1.1 på 5an?

Har nämligen hittat motor me låda.men kan välja bort lådan om de e fel utväxling.

Mvh


tydligen 1:1 på alla zf lådor

mvh

Posted: 21 Feb 2011, 15:45
by Grooverhound
Bmw*Alex wrote:tydligen 1:1 på alla zf lådor

mvh


okok förutom tds lådan som har 1:0 då läste ja.
går ju även byta utvxl i bakaxel 8)

Posted: 21 Feb 2011, 16:05
by Nisse Järnet
Grooverhound wrote:
Bmw*Alex wrote:tydligen 1:1 på alla zf lådor

mvh


okok förutom tds lådan som har 1:0 då läste ja.
går ju även byta utvxl i bakaxel 8)
1:0 hur får du ihop det hehe? :) Är 1:1 på ZF TDS lådan också.

Posted: 21 Feb 2011, 16:17
by Grooverhound
Nisse Järnet wrote:
Grooverhound wrote:
Bmw*Alex wrote:tydligen 1:1 på alla zf lådor

mvh


okok förutom tds lådan som har 1:0 då läste ja.
går ju även byta utvxl i bakaxel 8)
1:0 hur får du ihop det hehe? :) Är 1:1 på ZF TDS lådan också.


Ja kan absolut ingenting om utväxlingar.bara läst om att zf kan bli lite lurig me vissa utväxlingar. utväxlingar e bara siffror för mig.som ska passa ihop på nått vis hehe.läs första inlägget på denna drivlina tråden.
Så står de att 328/m3 också har 1,00 i utvxl på 5an? :?

Posted: 21 Feb 2011, 16:49
by Krillian
Alla ZF lådor har samma utv på 5ans växel. Så vilken zf låda du än tar så måste du försöka hitta en bakaxel där utv är runt 3.46 till 3.07 eller lägre.

Tror alla e36 har ganska rätt utv för ex ZF så bara å byta. Getrag till m50 har kanske också 1.00 på 5an?

Posted: 21 Feb 2011, 17:05
by aelget
Vill mest ha bekräftat men...

Så TDS ZF låda + 3.23 funkar utmärkt?.


Mvh
JR.

Posted: 21 Feb 2011, 17:39
by rockker
aelget wrote:Vill mest ha bekräftat men...

Så TDS ZF låda + 3.23 funkar utmärkt?.


Mvh
JR.

Klicka på länken så ser du zf ihop med 3.23 och jag tycker det verkar funka bra ihop.. 275km/h om man varvar 7500 enligt tabellen.
ZF TDS låda med 3.23

Posted: 21 Feb 2011, 17:41
by aelget
rockker wrote:
aelget wrote:Vill mest ha bekräftat men...

Så TDS ZF låda + 3.23 funkar utmärkt?.


Mvh
JR.

Klicka på länken så ser du zf ihop med 3.23..
ZF TDS låda med 3.23



Måste bli hyffsat bra till bana/drifting/lek ? :)