BMW e30 327 TIC

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

andré

Post by andré »

Ser kanon ut Martin.
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Tack för ni gillar det! :)

Får bjussa på två bilder till ikväll, har inte hunnit fota mina nya dämpare och grejjer idag så det blir på buren igen.

Image

Image

Hoppas även på att få tillbaka mina breddade bakfälgar nästa vecka, blir 10.5" breda skodda med 275/35 -18! När jag sedan får hem bilen inleds projekt breddning. :)
Mvh Martin Söderlind
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Home sweet home

Nu ikväll har jag och farsgubben varit och hämtat bilen i vallåkra! Buren är 99% färdig, skall bara göras ett par grejjer med de främre plattorna på golvet och det fixar jag själv. :)

Image

Lär ju vara några meter rör i bilen nu! En bit över 30m skall det vara.

Image

Anledningen till att snedsträvan i taket sitter en bit från knutpunkten är för att takbalken sitter rakt ovanför huvudbågen och där hade Jocke inte kommit åt att svetsa!

Image

Jag är mycket nöjd med resultatet och det går hyffsat bra för mig att komma i och ur bilen trots min längd och obefintliga vighetsgrad! :wink:

Nästa vecka hoppas jag på att få mina fälgar och däck så man sedan kan påbörja breddningen!
Mvh Martin Söderlind
bmw_fredde

Post by bmw_fredde »

Ser riktigt bra ut!! :D
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Idag har jag vart och hämtat ett par feta fälgar+däck!

Fälgarna : 18x10.5" Ace Puma

Däck : 275/35 - 18" Falken

Lägger upp lite bilder så ser ni att jag har lite karosseri-jobb framför mig! Lär nog breddas ca 7cm per sida för att det skall se bra ut. :)

Image

Image

Image

Är ju ganska kul att vara ensam i världen om dessa bakfälgar dessutom. :wink: Tanken är att de skall lackeras blanksvarta och få ett lagom tunnt rött streck runt fälgkanten.

Image

Här är mina coilovers bak. Det är AVO Pro Race 1:1 dubbeljusterbara dämpare samt fjädrar avstämda för ca 2,4hz.

Image

Slänger även in en bild på mina polska högkvalitets stolar, som redan är under ombyggnation med hjälp av min duktiga lillasyster. Alla löstagbara dynor kommer att kläs i lite rejsigt rutig Alcantara.

Image

Mer uppdateringar nästa vecka då det förhoppningsvis börjas kapa lite i karossen. :)
Mvh Martin Söderlind
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Det blir bra när du håller på Martin, men snabb är du då inte :)

Mvh
AndersJ

Post by AndersJ »

Coilover bak är faktiskt lite porr :)
Sätter du dem i stötdämparfästerna? Har funderat på det men tycker stötdämparfästet i bärarmen ser för klent ut.
/Anders
E30 EVO 335
gustaf_h

Post by gustaf_h »

Extra staget du har vid A stolpen kommer nog dina knogar få smaka på när det skall börjas rattas.
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Bäckis : Hehe, det du säger stämmer mycket bra :oops: :wink:

AndersJ : Det kommer byggas ett nytt övre fäste till dämparn, bilder kommer senare på detta. Fästet i bärarmen kommer att förstärkas.

gustaf_h : Om så skulle vara fallet så kommer inget blod att spillas då buren kommer att kläs med burstoppning överallt där man kan komma i fysisk kontakt med den. :wink: Har för mig att det enligt reglementet skulle det vara minst 100mm mellan detta "toyota-stag" och ratten, så det är lugnt vetdu!
Mvh Martin Söderlind
Andreas K

Post by Andreas K »

mina öhlinare (borde vara lika i storlek med dina) fick inte plats i orginal fjädertorn så jag fick skära bort dem och bygga nya. Beror lite på hur man vill ha det med vinklar å så, kan gå med orginal.

En del tyskar kör med kortare dämpare och skickar ner övre fästet en bra bit nedanför orginalnivån.
peppe
Moderator

Post by peppe »

Trevligt att se att det är fler än jag och Micke som åker AVO coilovers =)
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Andreas K : Dessa coilovers är ju för 1.9" fjädrar, så jag tror inte det skall vara några problem att få plats i orginal torn. Vet fler som åkt med dessa utan problem! :)

Peppe : Det är ju beprövade grejjer som bevisligen fungerar ypperligt både till att nöta bana samt att köra lite drag. :)
Mvh Martin Söderlind
Misano

Post by Misano »

Vart köper ni dessa coils? Ser riktigt fint ut!
peppe
Moderator

Post by peppe »

robert: Jo men jag har inte sett några fler här på PPF eller på sävar, tänkte inte riks eller världs täckande direkt då AVO är stora.

Butcher: Hur gick det med stressplattan? :)
Andreas K

Post by Andreas K »

Det var smidiga fjädrar, mina är väl 2,25 eller 2,5 tum (minns inte vilket).
Gött å slippa krångla mer än vad man behöver :D
Butchermardin

Post by Butchermardin »

Har gjort ett "prototyp-fäste" till mina coilovers där bak. Vart busenkelt gjort med hjälp utav lite gammalt hederligt plattjärn, får se om bror kan hjälpa mig att fräsa till något lite stiligare sedan, men det här fungerar ju för att se så att själva idéen fungerar. :wink:

ber om ursäkt för den lite taskiga kvalitén på mobilkamerabilderna
Image

Det vart exakt lika mycket plats mellan däck <--> fjäder och fjäder <--> kaross. Blev förvånad över hur gott om plats det verkligen fanns. :shock: :)

Image

Till sist en liten jämförelse på 225/35-18" mot 275/35-18". Det smalare utav däcken var det ju tänkt att jag skulle köra med innan! Rent spontant ser det ut att kunna bli lite bättre fäste med 275: orna.. :wink:

Image

Imorrn börjar jag kapa loss bakskärmarna.
Mvh Martin Söderlind
xelerator

Post by xelerator »

ser bra ut mannen...

vad har du för fjäderkonstanter bak..
såg att du nämnde att dem var avstämda för 2.4 hz i egenfrekvens..

vilken fjädrad vikt räknade du på bak??
Post Reply