Page 10 of 80

Posted: 17 Jun 2006, 06:25
by johankihl
fulingbusen wrote:
johankihl wrote:Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.


[offtopic] skojar med dig! se till att få ihop Audin nu så ni kan komma hit på söndag [/offtopic]


Är på väg ner nu, (07:20).
Syns imorn ;)

Posted: 17 Jun 2006, 09:32
by wuffee
Alltså är de ingen som har film på denna bil in action.. Älskar ljudet av vassa fyror :)..

Mvh
Uffe

Posted: 19 Jun 2006, 20:05
by M3JONAS
I väntan på drivaxlar måste man hitta på något att göra så det är ju lika bra att ta tag i soppasystemet som inte lirade helt 100 sist.
Nu blir det en enliters catchtank som matas av original förpump, från catchtanken blir det sedan en Bosch 044 pump och därefter AN8 slang via soppafilter.
Hoppas på att det ska funka som det ska.

Image
Image

Har även byggt ihop en drälltank som ska ta hand om eventuellt vatten som kan komma ur expansionskärlet/kylarlocket.
KungAdde sponsrade med tjusiga kopplingar och lite slang så att man kan se nivån i behållaren.

Image
Image

Posted: 19 Jun 2006, 20:35
by Zwofurti
tycker du gör ett jäkligt bra jobb, så väl genomerbetad bil på nåt sätt.

din och ärtans bilar är mina "most wanted" e30:s hehe.

Posted: 19 Jun 2006, 21:32
by St3v3
Så du kör med 2 expansionskärl :?:

Posted: 19 Jun 2006, 22:26
by M3JONAS
St3v3 wrote:Så du kör med 2 expansionskärl :?:


Nja, det sista är ett uppsamlingskärl ifall det trycks ut vatten ur expansionskärlet. Hade bekymmer med det på Tullinge sist och tänkte att jag skulle eliminera den felkällan.
Det nya slaskkärlet ska normalt inte ha vatten i sig men i värsta fall så kan det bli lite vatten däri ändå.
Enligt dragracingreglementet måste man ha ett uppsamlingskärl på minst 0,5liter för slask från expansionskärlet...

Posted: 19 Jun 2006, 22:28
by M3JONAS
Zwofurti wrote:tycker du gör ett jäkligt bra jobb, så väl genomerbetad bil på nåt sätt.

din och ärtans bilar är mina "most wanted" e30:s hehe.


Tackar, kul att det uppskattas.

Saknar "lite" effekt mot Ärtans monster dock ;)

Posted: 19 Jun 2006, 22:35
by Bmwandreas
Men du har bättre fäste :lol:

Posted: 19 Jun 2006, 23:15
by Zwofurti
ja du har mindre effekt, men det saknas inte :)

460 hk är en jävla massa effekt.

963 hk är helt SJUKT med effekt.

tygla 460 hk är inte helt lätt det heller :)

kan du int fixa lite mer bilder på kärran sen jonas? med leggera fälgarna

snett framifrån, några vinklar, gärna lite vinklat framhjul?=)

//emil

Posted: 19 Jun 2006, 23:25
by Bmwandreas
Jag kör inte på så mycket effekt(kommer aldrig göra).
Laddar 1.2 bar nu som mest, och då ska den ge ca 750hk.
Det räcker och blir över på gatan, ganska många som åkt med som har tyckt att det är rätt sjukt:)

400-600hk är lagomt på gatan!

Posted: 19 Jun 2006, 23:28
by Zwofurti
Bmwandreas wrote:Jag kör inte på så mycket effekt(kommer aldrig göra).
Laddar 1.2 bar nu som mest, och då ska den ge ca 750hk.
Det räcker och blir över på gatan, ganska många som åkt med som har tyckt att det är rätt sjukt:)

400-600hk är lagomt på gatan!


ja det är väl det jag också funderar över.

över 600 hk måste ju spinna som faaan!=)


"jag kör inte på så mkt effekt"

"bara" 750 hk, sinnesjukt :)

skulle ge ett lillfinger för en åktur.

Posted: 19 Jun 2006, 23:43
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Men du har bättre fäste :lol:


Fästet i däcken är skapligt fast tyvärr så driver det så jäkla dåligt utan drivaxlar :(

Posted: 21 Jun 2006, 07:16
by knoddas
nae men grabbar "och ev tjejer":D
det är lagom att åka med 400-600 så ni tänker på det:D under 400 kan man lika gärna åka buss:P

Posted: 28 Jun 2006, 00:06
by M3JONAS
Drälltank monterat och klart:

Image
Image

Även soppasystemet är klart nu med catchtank, extern pump och filter.
Blev en rejäl returledning in i tanken: Image

Såhär ser det ut i skuffen med catchtank, pump och soppafilter i en salig blandning:
Image
Image

Nya AN8 kopplingar och 1/2 tums slang till matningen, lödde även in ett uttag för att enkelt kunna koppla på en soppatrycksmätare:

Image

Posted: 07 Jul 2006, 00:17
by M3JONAS
Äntligen så dök de nya fina Dioneaxlarna upp som jag hoppas på är lösningen på mina bakvagnshaverier.
Såhär fina är de:
Image

Posted: 07 Jul 2006, 00:18
by M3JONAS
Skruvade dit axlarna på bilen och tog en provtur för att kolla om soppasystem mm funkade som det skulle. Efter ca 5km stannade jag och öppnade huven och pillade lite och drog åt soppaslangen som jag inte hade dragit helt 100.
Kollade då i expansionskärlet och konstaterade att det var oboy där :(
Lagom ilsken tänkte jag att nu jäklar får man ta och sladda lite innan man ställer in bilen, drog iväg på 1:an och skickade sen i tvåan, spanna ett par meter innan det slutade driva...
Den här gången var det medbringaren på lådan som fick för sig att avskilja de tre fästöronen från resten av medbringaren, kul med nya fel ;)

Lyfte sen av toppen och där är jag lite tveksam till vad som egentligen hänt, ser inga direkta fel på packningen och blocket ser schysst ut, inga synliga sprickor i toppen kunde heller skönjas.
Nu vet jag inte hur jag ska göra om det ska få bli en ny mls packning som kommer på plats eller om det ska rivas mer och monteras skärringar eller fräsa spår för pianotråd. Någon som har tips?

Image
Image


Visade sig även att det högra motorfästet gått av igen:

Image

Posted: 07 Jul 2006, 01:13
by Zwofurti
det är ju sanslöst.

har aldri vart med om nån som haft sån OTUR!

eller kör du som en biltjuv hela jäkla tiden?=)

nackdelen med kompressor är väl att man får mkt vrid lägre i registret.