saxar lite från evoclub, om min vinterdräpare och kanske blivande time-attack kärra om ekonomin tillåter mig att ha den kvar även under säsong
beror på hur bra beemern vill hålla ihop iår.
Tjenare!
Ivars kallas jag (mitt efternamn), 26år ifrån Västerås. Jobbar på Nyströms bilar i västerås och är verkstadsansvarig för våran mitsubishi och suzuki del.
I övrigt har jag hållit på med BMW sen jag övergav min gamle vita evo som säkert någon här kommer ihåg ifrån 2007.. Var en gammal streetracer 1:a som i slutet testades och floppade på 402 (visserligen kördes 10.97 men på en repa jag i övrigt inte har lust att minnas). Haha, var föresten med en fattigmansdogbox jag körde då i slutet. Hade inte råd att köpa syncringar i slutet av säsongen och tog då isär lådan och slipade vartannat drev på 3an och 4ans synchub + drev (så jag kunde ta bort syncringarna).. Sen gav jag mig på 2ans också men då gick det åt skogen, var ojämnt antal, så man fick i växeln 1 gång av 3
Så bra som 3an och 4an fungerade så hade jag lite teorier på att få det att lira som gatlåda också men men... Det vart ju annat istället.. Nog om det.
info om min bmw och lite gamla filmer på gamle evon finns på
http://www.ivarsproduction.se
men ett filmklipp ifrån min youtubechannel finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=565RMdeqa_I
Nu är jag iallafall tillbaks lite i evoträsket med min 5:e evo, och fyfan i helvete vad jag saknat de gamla rallyjärnen!!!
En evo 3 gsr, som flanders en gång i tiden suttit ihop en smidd bottendel till..
I övrigt är det en rätt vanlig ebaytrimmad gammelevo..
Tycker nästan det känns skönt att det sitter ett gammalt surt Xs-power grenrör som ser ut att vara lindat i samma stil som när man mumifierade folk för ett par 1000 år sedan och att det är orginalkammar och fjädrar i en övrigt relativt ompysslad maskin!!
För då blir "fixet" lite för mycket för att jag ska råka spåra ur på detta projekt, som är tänkt att vara en bruksbil!
Däremot vettifan vad jag gör åt xs power dumpen och xs power wastegaten, ger sånt djäkla dåligt intryck trots att skiten kanske funkar..
Bakfull och skön 1 januari våldtog jag evon i grinden påväg in till jobbet.. Körde fast i snön på vägen igenom och bankade in bakskärmen............
fantastiskt impad över vintern vid det här laget........................ och ruggigt sugen på att stå under en droppande bil under den tänka genomgången...
länge leve kärsher med varmvatten
sommarmackaroner och 3"
kombinerad oljeservice inkl växellådsoljebyte med lite inspektion och 4 hjulsinställning...
induktionsvärmare is the shit!
justerade in toen som var åt skogen
målade på de blottade bränsle och bromsrören lite så de klarar av svenskfinsk vinter
... misserabelt, men kan nog enkelt få att se lite bekvämare ut, helrätt färg på ventilkåpan dock!
nybucklad och nyservad
1 januari rules...
mattias aka youask hjälper mig mappa bilens orginalbox ihop med 750 spidare
rysligt frän mätarmontering
härliga små elfel
lagom vinterhöjd visserligen
fantastiskt läckra baklyktor.... herregud......................
sorkartilleriet lagom till besiktning
success, nedre läppen är kvar!!!!!!!
sommardräparn har fått avvakta tills nu.. har varit fjollkär i min nya brud sen december drog igång...
servicebok, japaner måste ha kul när dom skriver....
255pump, enligt eget skryt från deras företag ska de vara tysatare än walbron men ge lika mycket flöde... ptja? Så mycket effekt ska den ju inte upp i så det kan vara värt ett försök..
letat på 3 olika solklara vacumläckage och jagat rätt på ett gäng fler elmissar.. På något lurt vis blir alltid turbobilar banditmekade.. Fördel med tyska järn där att de oftast inte pysslas med på samma sätt med mätare och lekmansingrepp..
klart nöjd med snurran i övrigt, kommer precis som en vanlig 16G men ska enligt rykten på nätet kunna leverara upp till 550 usa hästar vid rätt förhållanden
avdekalning
letade lite bland gamla dekaltrim och behövde flasha lite med att det är CP-kolvar bland alla andra vinterkärror, förövrigt så kan man alltid roa någon som inte känner till trim med namnet..
fröjd för vintern!!!!! alla borde ha evo på vintrarna, då skulle båda filerna på motorvägen vara avdammade konstant...
vanlig syndromet nummer femtielva sen jag började pyssla med evon.. Att man dragit slangklammrona för hårt och knäckt kylaren litet + dragit hål i kylarslangen.... MYYYYYYYYS! temporärfixat nu men lär behöva byta ut kylaren innan det börjar spricka igen...
spec lista (kopierat ur exel-fil):
RENOV TOPP
RENOV BLOCK
KAMREMSSATS
EAGLE STAKAR
CP KOLVAR FÖRSTA ÖD
EVO 7 VEV
ARP BULT
COMETIC PACKNING
INJECTOR CLINIC 750CC
EXTRAKTORRÖR
TIAL KOPIA WG
PRECISION 3427 TURBO
TRE-341 255 LPH
3" AVGASSYSTEM
i övrigt har jag fixat lite elfel så c-lås mm fungerar, avgasvärdes mässigt ligger skiten åt skogen när man varvar, mattias tipsade om lambdan, ska se vad den ger efter alla tätningar av läckage annars kopplar jag in en LC-1a som brukar vara mattias lösning på trasiga lambdor, då de inte kostar särskillt mycket mer än att jaga rätt i en orginallambda.
fortsättning följer.. effektmål sätts nånstans mellan 350 och 400whp... Men vill inte skicka på så mycket mer turbotryck än 1.6bar så vi får se vad det ger, blir det trist får man sätta fart med att lätta på andningsvägarna lite, med kammar och intercooler + småpyssel....