M3e30 M5turbo 9.42@248.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

vad kommer du åka med för kompförhållande nu ärtan?

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det blir 8.5
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Ang värmeblöja!

Har läst runt lite om turboblöja, det ska visst inte vara så bra?

Det sägs att det håller kvar värmen för mkt, dvs att den glöder en bra stund efter att man slagit av osv.

Som följd får man då att oljan börjar koksa.

är din röd ett tag efter andreas?
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Zwofurti wrote:Ang värmeblöja!

Har läst runt lite om turboblöja, det ska visst inte vara så bra?

Det sägs att det håller kvar värmen för mkt, dvs att den glöder en bra stund efter att man slagit av osv.

Som följd får man då att oljan börjar koksa.

är din röd ett tag efter andreas?


Naturligtvis håller den värmen kvar, det är ju dess funktion. :D :wink: Men man stänger ju inte av motorn när turbon fått arbeta mycket utan låter motorn puttra bra länge på tomgång tills turbon svalnat så pass mycket att man kan stänga.
Henrik Back
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag har coating på mina avgashus också.
Skyddet funkar extremt bra tycker vi, man kan till och med ta på det när man kört.

Nästan alla Supror m.m har sådana här i Usa och jag har aldrig hört talas om något haveri med koksad olja.
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Har blocket landat i avesta?
blir förvånad om det inte har det :wink:
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jajemen. Tackar!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bmwandreas wrote:Det blir 8.5


ok, lite för högt :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nix, bara dumt att ha mindre.
Lär ju inte köra med mer än 800-900hk på vanlig bensin ändå.

Med vassare kam kan man ha högre komp än med mild kam och lägre komp.
Nobbe

Post by Nobbe »

Varför dumt att ha mindre egentligen?

Har klurat en del på robbz idéer, och måste hålla med han. Lägre komp ger möjlighet till högre ladd-tryck för att få samma kompressions-tryck, och mer syre ger mer effekt. Mao kan man pressa in mer bränsle i en låg-kompad motor än en hög-kompad innan man når den kristiska gränsen för spikningar, om man utgår från samma kammar.

För det är väll fortfarande bränslemängd som avgör effekten?

Sorry för OT. Lite klurningar från min sida. :oops:

Grym bil fö!
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Nobbe wrote:Varför dumt att ha mindre egentligen?


bilen blir väll slö/orkes lös om den har för låg komp, ja tills den börjar ladda förståss.

eftersom den här bilen inte är 100% rejs :shock: utan pendlar bil till jobbet, blir det väll jobbigt att åka med en låg-komps bil


inte sant?
:roll:
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Nobbe

Post by Nobbe »

FoX wrote:
Nobbe wrote:Varför dumt att ha mindre egentligen?


bilen blir väll slö/orkes lös om den har för låg komp, ja tills den börjar ladda förståss.

eftersom den här bilen inte är 100% rejs :shock: utan pendlar bil till jobbet, blir det väll jobbigt att åka med en låg-komps bil


inte sant?
:roll:


Rimmar 800-900hk samt vass kam med "åka till jobbet" bil för dig?

Ska man ha en pendlarbil ska man nog sattsa på en Lupo 3L ;) ;)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nobbe wrote:Varför dumt att ha mindre egentligen?

Har klurat en del på robbz idéer, och måste hålla med han. Lägre komp ger möjlighet till högre ladd-tryck för att få samma kompressions-tryck, och mer syre ger mer effekt. Mao kan man pressa in mer bränsle i en låg-kompad motor än en hög-kompad innan man når den kristiska gränsen för spikningar, om man utgår från samma kammar.

För det är väll fortfarande bränslemängd som avgör effekten?

Sorry för OT. Lite klurningar från min sida. :oops:

Grym bil fö!


Verkningsgraden på motorn ökar med högre komp. Responsen blir därför bättre. Och jag ska inte ha mer än 700hk på vanlig bensin, därför väljer jag lite högre komp.

Skulle jag bygga en M5 motor som gav 1000hk på vanlig bensin skulle jag nog köra 6.5-7.0 kompression. Det det är inte meningen med min bil..
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Bmwandreas wrote:Nix, bara dumt att ha mindre.
Lär ju inte köra med mer än 800-900hk på vanlig bensin ändå.

Med vassare kam kan man ha högre komp än med mild kam och lägre komp.

Klokt :D under 8.5 skulle inte jag åka med i vardags släden.
För ett gäng år sedan, köpte jag och kompisen en 2002a ombyggd till rally cross kärra. Motorn stoppade vi i hans org. BMW 2002a.
Finns mycket att skriva om den räsern, men nu till saken.

Den va HÄMSK att köra i stan med exempelvis, och den hadde ca. 6.5 i komp. Visst en ganska extrem motor, men att gå ned jätte lågt i komp på en "brukis" de är inge givande i längden ja lovar :wink:

Jag ber så hämskt mycket om ursäkt för OT, vill absolut inte förstöra din projet tråd Andreas, men ja kunde inte hålla mej :oops: SORRY.

MVH//Tobbe P
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

lessen för OT ärtan, men när den dan kommer, då du ska sikta på maxeffekt, då är det bara att sänka kompet ordentligt..! :D

du vet föressten inte vad VS kör för komp i deras s38? resp tommy t i sin?
tippar på 6,5 för att få ur så mycket mos :wink:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

robbz wrote:lessen för OT ärtan, men när den dan kommer, då du ska sikta på maxeffekt, då är det bara att sänka kompet ordentligt..! :D

du vet föressten inte vad VS kör för komp i deras s38? resp tommy t i sin?
tippar på 6,5 för att få ur så mycket mos :wink:

/mvh


Tror inte att de kör med låg kompression. De körde med racesoppa när de bromsade och då behövs absolut inte låg kompression. Har för mig att jag läst att de använde Sunoco 118okt blyat bränsle som är ett riktigt rökar bränsle. Med tanke på att de även kör med automat låda så offrar de nog inte gärna responsen heller. Låg kompression kan ju vara bra om man inte har råd med race bränsle och ska åka med sjukt mycket effekt på gatan. Om man räknar på att man inte kör så fruktansvärt mycket, bara lite på gatan och en del tävlingar så blir det ungefär 5000:- dyrare på en säsong. Och det är ju förhållandevis lite pengar när man håller på med våran hobby :)
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

johankihl wrote:
robbz wrote:lessen för OT ärtan, men när den dan kommer, då du ska sikta på maxeffekt, då är det bara att sänka kompet ordentligt..! :D

du vet föressten inte vad VS kör för komp i deras s38? resp tommy t i sin?
tippar på 6,5 för att få ur så mycket mos :wink:

/mvh


Tror inte att de kör med låg kompression. De körde med racesoppa när de bromsade och då behövs absolut inte låg kompression. Har för mig att jag läst att de använde Sunoco 118okt blyat bränsle som är ett riktigt rökar bränsle. Med tanke på att de även kör med automat låda så offrar de nog inte gärna responsen heller. Låg kompression kan ju vara bra om man inte har råd med race bränsle och ska åka med sjukt mycket effekt på gatan. Om man räknar på att man inte kör så fruktansvärt mycket, bara lite på gatan och en del tävlingar så blir det ungefär 5000:- dyrare på en säsong. Och det är ju förhållandevis lite pengar när man håller på med våran hobby :)


tommy t? jag tror knappast han äger 1% i denna bil :) sorry ot :=) kör på ärtan...det blir najs ;)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Locked