Page 9 of 16

Posted: 28 Mar 2008, 02:29
by Terror_Flynn
Med en progressiv BTR så ökas väl soppatrycket i takt med att laddtrycket ökar? Och när man inte har laddtryck så körs soppatrycket på standardtryck (om man seriekopplar den progressiva BTR tillsammans med standard BTR)

Ä jag totalt ute å cyklar i diket nu? :?

Posted: 28 Mar 2008, 09:39
by emil
oftast vill man inte styra på bränsletrycket mer än nödvändigt, blir ändå höga tryck när man laddar på lite, och då får man mer problem med soppapumpen, dessutom blir det krångligare att mappa bilen

Posted: 28 Mar 2008, 18:52
by Terror_Flynn
Okej, så det är därför man föredrar en linjär ställbar BTR

Posted: 01 Apr 2008, 16:26
by bubbel
dgyldmark wrote:
bubbel wrote:
dgyldmark wrote:
Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?


# lingär ställbar btr



är det linjär btr man ska köra med? har tidigare hört att progressiv ska vara bättre?


Han som påstog att den progressiva var bättre, har han själv provat ut och kommit fram till den kompromissen? Jag har aldrig behövt en sådan i varkan mina "snik byggen" eller i de mer avancerade. /Dan.G
jag får den uppfattningen enligt dom här trådarna att det ska vara bättre med progressiv på snik byggen.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 38&start=0

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 89&start=0

Sen om dom provat vet jag ej.. men hur ligger det till egentligen? ska till o handla btr nu. tacksam för svar!

Posted: 08 Apr 2008, 19:48
by dgyldmark
läs mitt "stora" inlägg en gång till och avgör.

Posted: 15 May 2008, 13:53
by adam.sve
skulle man kuna få se lite mer bilder på fok snik turbo byggen ?
tänkte själv ge mig på ett lite bygge på en av mina m20b20 motorer men efter som jag inte gjort nått liknade innan så är jag tacksam för bilder och info...

vad rekomendera folk för topplockspakning ? min orginal är sprucken och ska därför köpa nått annat, till och börja med kommer jag inte ladda så mkt, siktar på runt 200hk första setupen. sen får vi se vad som händer... men tänkte köpa på mig lite vassar grejer från början så jag kan höja ladd och effekten efters om =)

Mvh adam

Posted: 18 May 2008, 21:04
by JWSE30
Ska försöka få upp en tråd om mitt bygge snart, där kan du nog få lite tips kanske.

Men en elring +0.3 packning skulle nog sitta fint för din del skulle jag tro.

Den är ju igentligen avsedd för planade toppar så med oplanad topp blir det lite kompsänkning.

Kör med en sån själv för övrigt.

mvh Jonas

Posted: 20 May 2008, 21:31
by dgyldmark
Bara för diskussionen är uppe har jag provat att köra,bygga och ställa in med LMM på trycksidan och progressiv BTR, Man märkte hur systemet var beroende av den progressiviteten.

Lätt förklarat:

Tänk er när ni sätter LMM på sugsidan av turbon. Det resulterar i att all luft som sugs in mäts upp och bränsle tillförs vilket är korrekt. Har man då ist satt LMM på trycksidan så öppnar den enbart på flödet och inte tryck. Flödet ändras inte med övertryck utan enbart komprimeras vilket LMM inte känner av. Nu kommer den progressiva BTR:n in i leken. Då motorn får laddtryck ändrar BTR:n bränsle mängden.

Ju mer ladd ju mer sås med progressiv. Ökar alltså mängden beroende på laddtryck. Vill man ha mer/mindre sås på ladd så byter man helt enkelt mot en annan progressiv BTR med annan branthet tex 1:1,5-1:2 mf.

De bästa lösningarna jag kommit fram till är:

1:a plats

Lingär BTR, LMM på sugsidan, återcirkulerande dump (Utan ic och små rör volymässigt går det fint med hårt spänd öppen)

2:a

progressiv 1:2, LMM på trycksidan, öppen (Fritt dump val)


Val som tex progressiv & lmm på sugsidan var inget bra alternativ, svårt at få ner soppan på ladd. fick man det var delaster problem.

LMM på trycksidan går inte bra ihop med lingär BTR.

/Dan

Posted: 21 May 2008, 14:09
by Rsjerry
Bra info Dgyldmark :)

Posted: 21 May 2008, 14:55
by jadde
varför kan inte alla som har byggt turbo skriva liknande information som dgyldmark? Jävlar va lätt de skulle va för oss nybörjare att bygga turbo då!

Posted: 16 Aug 2008, 03:05
by JWSE30
Här har ni en liten film på ett m20b20 snikbygge:

http://www.youtube.com/watch?v=diYxuj6DMTI

Dock strokad till 2.26 liter, 1bars ladd.

Kör med följande:

Bottendel:

Original 320 med:
323 kolvar
323 stakar
325 vev

Soppa:

535 Spridare
TRE Performance pump 255l/H
Malpassi progressiv BTR 1.1:2

Topp:

Oringad 320
12:9 bult
Elring +0.3 packning
Ny kamrem

Drivlina:

Sach förstärkt tryckplatta
325 lamell
Getrag 260 låda
325 kardan
Svetsad 320 klump

Övrigt:

PPF adapter grenrör
Turboxs dubbeltratt kopiedump
Garett t28 turbo
2.5" tryckrör och avgas
535 LMM

Ritar 3;an ut på torrt rakt fram typ 100 knyck.

Precis som dgyldmark säger ska man inte underskatta snik bara det är rätt inställt. Jag har soppa med hela vägen och bra respons. Kör med LMM på trycksidan och progressiv regulator.

Kör på 2;an i filmen, kommer fler filmer senare..

mvh Jonas

Posted: 16 Aug 2008, 09:08
by dgyldmark
JWSE30, Jag har större spridare här om du är intresserad, även ett fat metanol :shock: 8)

Posted: 16 Aug 2008, 13:48
by JWSE30
Japp större spridare hade inte varit fel. Iaf till nästa sesong.

Metanol är jag också lite nyfiken på :) :shock:

Posted: 16 Aug 2008, 18:14
by ehrnst
hmmm....ser du laddar 1 bar på ditt oppsett.
vor mye tror dere jeg kan lade på oppsettet mitt? (laddar .8bar nå)

m20b23 svarvade kolvar ca 8.2.1 i komp
elring +0.3mm
arp bult
666fab adapter
38mm tial wg
kina t3/t04e husker ikke ar nå, minns det er 63 på eksossidan
delphi 440cc
MS1 V3
orginal fordeler med 88+ 60-2 hjul og trigger
60*20*10cm ic
2.25" trykkrør
2.5"dp med 3" fra girkassen

Posted: 16 Aug 2008, 18:36
by JWSE30
Sålänge du inte har spikningar ska du ju kunna ladda på rätt bra..

Dock har du ju inte oringat så det blir väl lite känsligare.

Men är det redigt mappat kan du nog krana på rätt bra skulle jag tro?

Posted: 17 Aug 2008, 11:18
by bubbel
jag hade en progressiv 1,1:4 och lmm på sugsidan, Funkar kanon bilen går rent på låg och högvarv.

Posted: 17 Aug 2008, 12:37
by dgyldmark
ok, hur låg lamdan på fullast, delast , acc och tomgång?