Page 9 of 23

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 31 Dec 2014, 17:01
by niclasmann
Pappa var o hämtade skärmarna o fronten från lackeringen igår så efter nyår ska de monteras och bilen ska provstartas för att se om de finns några läckage någonstans.

Och sedan är det bara 14 dagar kvar tills jag blir 18 för alla som undrade 8)

Men Gott nytt år alla biltokiga människor där ute :D

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 13 Jan 2015, 23:32
by niclasmann
Sådär efter en lång vila med bilen så är jag igång igen, uppstart väntas i helgen för att söka efter länkage eller dylikt :)

Håller också på och monterar frontplåten, skärmar, krockbalk och dvs små prylar :) tillverkar också en värmeplåt för plast kåpan till tändspolarna så att den inte smälter, har nämligen sett folk som lyckas med det då blivit varmt :oops:

Har inte så mycket och skriva så bomba med kommentarer :D

Förresten så fyller jag år imorgon och ska skriva teori för körkortet imorgon 8)

Allting som blivit lackat
Image

Provmontering :)
Image
Image
Image
Image

Intercoolern kommer inte synas speciellt mycket heller :D Så har lyckats dölja den bra 8)
Image
Image

Tillverkning av värmeplåt
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 15 Jan 2015, 00:42
by TreLingon
Ser bra ut :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 15 Jan 2015, 08:23
by niclasmann
TreLingon wrote:Ser bra ut :)
Tack! Alltid kul o höra av någon som har en sjukt fet bil :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Jan 2015, 11:29
by JockE28
ser riktigt bra ut! :)

Om du inte löst det med Ac fästet så går det få bort utan att lossa triggehjulet som sagts innan :)

Sen tänkte jag på en annan grej, din retur i tåget, det ser ut som att oljan behöver vända och rinna uppåt för att komma ner i tråget, kan vara en synvilla men värt att kika på?


Mvh Jocke

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Jan 2015, 12:16
by niclasmann
JockE28 wrote:ser riktigt bra ut! :)

Om du inte löst det med Ac fästet så går det få bort utan att lossa triggehjulet som sagts innan :)

Sen tänkte jag på en annan grej, din retur i tåget, det ser ut som att oljan behöver vända och rinna uppåt för att komma ner i tråget, kan vara en synvilla men värt att kika på?


Mvh Jocke
Tack! :)

Nej, hahahah inte löst det än men tänker nog låta den sitta där tills jag ska bygga ny motor :wink:

Det ör faktiskt inget jag tänkt på! Värt och kika på iallafall hur det ser ut. Är det nånting som kan göra skada?

/Niclas

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Jan 2015, 12:46
by JockE28
Oljan vill ju gärna ha fritt fall rakt ner. Annars kan det ha svårt att evakuera och då blir det nog inte så roligt.

Kolla på det :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Jan 2015, 18:33
by niclasmann
JockE28 wrote:Oljan vill ju gärna ha fritt fall rakt ner. Annars kan det ha svårt att evakuera och då blir det nog inte så roligt.

Kolla på det :)
Jo, de vet jag :) Min retur är 19mm inv och slangen i sig är rätt hård så det är svårt att få det så mycket bättre än vad det är just nu. Jag tror inte att den böjer sig uppåt isf planar den ut men ska kika på det imorgon när jag är i garaget :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 22 Jan 2015, 19:50
by niclasmann
Sådär igår hände de väl lite med bilen iallafall :D I väntan på att sprutet ska kopplas in och att bilen ska mappas så kan man alltid små pilla med fronten, sidokjolarna och fylla på alla sorters vätskor :) De börjar klia i fingrarna nu att få gasa :twisted:

Fanns lite ytrost i dörrfalserna så slipade ned det och la på grund och sedan måla över med penseln
Image

Har även börjat hänga upp ena sidokjolen
Image

Vatten, olja + spolarvätska påfyllt så gott de gick :D
Image

Hängde även upp de sista på fronten så att den är komplett
Image

Känns så jävla skönt att intercoolern knappt syns :D
Image

Monterade även dit ventilkåpan också som har fått en rostfri plåt som skydd mot värmen
Image

När man inte vet om spolarvätske ledningarna är igensatta eller ej så får man göra sin egen lilla hemmameck av spolning
Ett batteri, 2 kablar, en bunke med spolarvätska och en spolarmotor sen är de bara koppla ihop det :) Och de bästa var att det funkade :D
Image

Eftersom skärmarna och fronten är nylackerade så kände jag att huven också behövde lite färg så lämnade in den idag till lackarn och får den förhoppningsvis nästa vecka redan :D
Image
Image
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 23 Jan 2015, 01:08
by TheLeaf
niclasmann wrote:Sådär igår hände de väl lite med bilen iallafall :D I väntan på att sprutet ska kopplas in och att bilen ska mappas så kan man alltid små pilla med fronten, sidokjolarna och fylla på alla sorters vätskor :) De börjar klia i fingrarna nu att få gasa :twisted:

Fanns lite ytrost i dörrfalserna så slipade ned det och la på grund och sedan måla över med penseln
Image

Har även börjat hänga upp ena sidokjolen
Image

Vatten, olja + spolarvätska påfyllt så gott de gick :D
Image

Hängde även upp de sista på fronten så att den är komplett
Image

Känns så jävla skönt att intercoolern knappt syns :D
Image

Monterade även dit ventilkåpan också som har fått en rostfri plåt som skydd mot värmen
Image

När man inte vet om spolarvätske ledningarna är igensatta eller ej så får man göra sin egen lilla hemmameck av spolning
Ett batteri, 2 kablar, en bunke med spolarvätska och en spolarmotor sen är de bara koppla ihop det :) Och de bästa var att det funkade :D
Image

Eftersom skärmarna och fronten är nylackerade så kände jag att huven också behövde lite färg så lämnade in den idag till lackarn och får den förhoppningsvis nästa vecka redan :D
Image
Image
Image
Kommer inte locket på expantionskärlet ta i huven? Ser ut som den är över skärmkanten men kan se fel :roll:

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 23 Jan 2015, 01:12
by niclasmann
TheLeaf wrote:
niclasmann wrote:Sådär igår hände de väl lite med bilen iallafall :D I väntan på att sprutet ska kopplas in och att bilen ska mappas så kan man alltid små pilla med fronten, sidokjolarna och fylla på alla sorters vätskor :) De börjar klia i fingrarna nu att få gasa :twisted:

Fanns lite ytrost i dörrfalserna så slipade ned det och la på grund och sedan måla över med penseln
Image

Har även börjat hänga upp ena sidokjolen
Image

Vatten, olja + spolarvätska påfyllt så gott de gick :D
Image

Hängde även upp de sista på fronten så att den är komplett
Image

Känns så jävla skönt att intercoolern knappt syns :D
Image

Monterade även dit ventilkåpan också som har fått en rostfri plåt som skydd mot värmen
Image

När man inte vet om spolarvätske ledningarna är igensatta eller ej så får man göra sin egen lilla hemmameck av spolning
Ett batteri, 2 kablar, en bunke med spolarvätska och en spolarmotor sen är de bara koppla ihop det :) Och de bästa var att det funkade :D
Image

Eftersom skärmarna och fronten är nylackerade så kände jag att huven också behövde lite färg så lämnade in den idag till lackarn och får den förhoppningsvis nästa vecka redan :D
Image
Image
Image
Kommer inte locket på expantionskärlet ta i huven? Ser ut som den är över skärmkanten men kan se fel :roll:

Nej faktiskt inte, har kikat på det dära massor och de klarar sig faktiskt :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 29 Jan 2015, 06:25
by niclasmann
Så där nu är nästintill allt monterat och klart för mappning i februari. Fått tillbaka huven från lackeraren och monterade den igår ställde in den rätt så att det blev hyfsad passform med skärmarna. Har också monterat sidokjolarna och M-tech 2 panelen på skärmarna och jag säger bara de fyyyyyyyyf******n vilken skit passform... Menmen, man får göra de bästa av situationen :P

Image

Sådär blir slutresultatet med huven
Image

Och sådär kan det se ut när grejornar är eftermarknad och passar skit :P :lol:
Image
Image

Och slutligen en bild på motorn IGEN :p :D
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 18 Feb 2015, 17:17
by niclasmann
Eftersom jag inte har haft något speciellt och göra i garaget i väntan på att sprutet ska kopplas så har jag inget speciellt att skriva i tråden... :/
Efter att jag pratade med Emil veckan innan bilen skulle få ett VEMS sprut och mappas så kom vi fram till att de var alla hjärtans dag just den helgen så de blev avbokat :( Men pratade med honom igår så är inkopplingen av sprutet och mappningen bokad den 27-28 februari istället :D

Under denna tid som jag har väntat så läckte det ifrån urtappningspluggen på kylarn så tog bort den och tätade om den och stoppade tillbaka den annars har det inte varit något som har hänt i garaget. MEN snart så ska den upp i bänken o vråla ut originalmotorn :D

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Feb 2015, 11:11
by Lofqvist
blir ju riktigt bra detta ! snygg och clean e30 !

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Feb 2015, 12:16
by niclasmann
Lofqvist wrote:blir ju riktigt bra detta ! snygg och clean e30 !
Tack Lofqvist! Din är inte så dålig den heller ;)
Hoppas att få se den på bimmer of sweden på strippen i sommar :D

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Feb 2015, 19:36
by TreLingon
Roligt att det går framåt :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 20 Feb 2015, 19:43
by niclasmann
TreLingon wrote:Roligt att det går framåt :)
Japp! :) 1 vecka kvar nu! ;)