AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Slängde i mina org m52 spolar idag. Satte i 0.5bar fjäder i wastegaten och en reduceringsventil för lägga tryck på ovansidan. 1.8bar slutade den lilla testrundan med och ganska fet blandning. Satan vad den går, och utan misständningar dom tiotals reporna jag körde. Sjukt nöjd med bilen
Last edited by AndreasT on 12 Jun 2007, 22:06, edited 1 time in total.
AndreasT wrote:Slängde i mina org m52 spolar idag. Satte i 0.5bar fjäder i wategaten och en reduceringsventil för lägga tryck på ovansidan. 1.8bar slutade den lilla testrundan med och ganska fet blandning. Satan vad den går, och utan misständningar dom tiotals reporna jag körde. Sjukt nöjd med bilen
bra att det fungerar
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
Idag hårdtestade jag bilen, inga misständningar på långa vägar. 5:ans växel fullgas till varstoppet på motorvägen i uppförsbacke Skjuter på fint med 2bar nu . Och allt verkar hålla än så länge
Funderar på hurvida turbon bygger laddtryck. Trodde den skulle komma till fullast tidigare än 5000rpm, beror kanske på wastegaten som tjuvöppnar, får se om det löser sig med mitt elektroniska styrsystem. Turbon börja bygga tryck vid 2600rpm, 0.25bar vid 3000rpm, 0.5bar vid 3300rpm, 1bar vid 3600rpm, 1.5bar 3900rpm där dår den in i surge till 4600rpm och den stegar sedan uppåt till 5000rpm där den når 1.8bar och håller till varvstoppet. Detta är på 5:an växel på motorvägen hela registret igenom. Vad tror ni, låter det vettigt för en Sc61 0.82 a/r P-trim.
Tycker det låter som det är nåt insugsläckage, men jag har felsökt det mesta och hittar inga fel :/
Skulle den inte gå in i surge och man extrpolerar fram laddtrycket med hjälp av loggen hamnar den på 2bar vid 4200rpm vilket verkar vettigare.
Har undersökt drivaxeln jag körde sönder, och det verkar som knuten har gått riktigt varm och då ökat påprestningen på drivaxeln? Man ser tydligt hur materialet blivit uppvärmt runtom kulorna i den.
Funderar på hurvida turbon bygger laddtryck. Trodde den skulle komma till fullast tidigare än 5000rpm, beror kanske på wastegaten som tjuvöppnar, får se om det löser sig med mitt elektroniska styrsystem. Turbon börja bygga tryck vid 2600rpm, 0.25bar vid 3000rpm, 0.5bar vid 3300rpm, 1bar vid 3600rpm, 1.5bar 3900rpm där dår den in i surge till 4600rpm och den stegar sedan uppåt till 5000rpm där den når 1.8bar och håller till varvstoppet. Detta är på 5:an växel på motorvägen hela registret igenom. Vad tror ni, låter det vettigt för en Sc61 0.82 a/r P-trim.
Tycker det låter som det är nåt insugsläckage, men jag har felsökt det mesta och hittar inga fel :/
Skulle den inte gå in i surge och man extrpolerar fram laddtrycket med hjälp av loggen hamnar den på 2bar vid 4200rpm vilket verkar vettigare.
Har undersökt drivaxeln jag körde sönder, och det verkar som knuten har gått riktigt varm och då ökat påprestningen på drivaxeln? Man ser tydligt hur materialet blivit uppvärmt runtom kulorna i den.
Nu är responsen lite bättre, läckte lite vid wastegaten och drog åt alla slangklämmor lite extra. Visade sig att det var 4:an växel jag hämtade data ifrån loggen också. Nu tror jag inte turbon orkar leverera mera effekt. 2.1bar noterades idag och det känns lite väl högt för vanlig buskörning . Bilen går ivilket fall grymt bra, och planerar bromsa den snart för att få reda på effekten. Hoppas ligga närmare 600 gränsen än 500 iallafall.
Är någon intresserad så kommer bilen att sälja snart, så intresserade kan PM:a mig.
Är någon intresserad så kommer bilen att sälja snart, så intresserade kan PM:a mig.
AndreasT wrote:Nu är responsen lite bättre, läckte lite vid wastegaten och drog åt alla slangklämmor lite extra. Visade sig att det var 4:an växel jag hämtade data ifrån loggen också. Nu tror jag inte turbon orkar leverera mera effekt. 2.1bar noterades idag och det känns lite väl högt för vanlig buskörning . Bilen går ivilket fall grymt bra, och planerar bromsa den snart för att få reda på effekten. Hoppas ligga närmare 600 gränsen än 500 iallafall.
Är någon intresserad så kommer bilen att sälja snart, så intresserade kan PM:a mig.
kul att den går bra för dig
kör du med orginalspolarna?
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
du skulle behöva lägga ut en film nu när de är mera ladd! när du ger lite
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
AndreasT wrote:Hade tänkt filma efter midsommar, har en snutt vid 1.6bar men inget vidare ös där heller : Film
vad har du varvstoppet på? låter som du har de lite tidigt
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
Joo.. varva sig lite nu vety jävla fegis!
Men alvarligt, varför vågar du inte varva mer än så?
Antar att du har hydraltryckarna kvar, hårdare ventilfjädrar?
Får du inte ventilflyt så borde du kunna varva upp i mot 8000 rpm med hydralerna kvar. Sen att du kanske inte har så mycket effekt där uppe är ju en annan sak.
Tjuks M50B25 med 2,8 vev hade väl hydralerna kvar om jag inte minns fel, där varvade dom väl en bit över 8000 varv?
Men alvarligt, varför vågar du inte varva mer än så?
Antar att du har hydraltryckarna kvar, hårdare ventilfjädrar?
Får du inte ventilflyt så borde du kunna varva upp i mot 8000 rpm med hydralerna kvar. Sen att du kanske inte har så mycket effekt där uppe är ju en annan sak.
Tjuks M50B25 med 2,8 vev hade väl hydralerna kvar om jag inte minns fel, där varvade dom väl en bit över 8000 varv?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Jag har en vanostopp med org ventilfjädrar, sedan har jag org oljepumpsaxel och inga racekamkjedjor. Vill hellre motorn skall hålla, så inget mera varvande .
Känns som det skulle vara nästa steg med nya racekammar, ventilfjädrar, retainers, kjedjor och oljepumpsaxel samt en större turbo.
Men för klara effekten då behövs väl helt ny drivlina och då kostar det $$$. Iallafall så går motorn mer en tillräckligt bra för mina behov
Känns som det skulle vara nästa steg med nya racekammar, ventilfjädrar, retainers, kjedjor och oljepumpsaxel samt en större turbo.
Men för klara effekten då behövs väl helt ny drivlina och då kostar det $$$. Iallafall så går motorn mer en tillräckligt bra för mina behov
Var ute och körde min tre första 402m repor på gatan med g-techen precis.
Svårt att få ner fästet men blev som bäst 12.84s@209km/h.
Tiden borde gå att kapa rätt duktigt med riktiga däck.
Någon som kan uppskatta hk på en e36 med den sluthastigheten?
Fick förresten meddelande från MSD att mitt dis-4 var skrot så dom skickar en ny, så har snart ett dis-4 till salu.
Svårt att få ner fästet men blev som bäst 12.84s@209km/h.
Tiden borde gå att kapa rätt duktigt med riktiga däck.
Någon som kan uppskatta hk på en e36 med den sluthastigheten?
Fick förresten meddelande från MSD att mitt dis-4 var skrot så dom skickar en ny, så har snart ett dis-4 till salu.