Page 9 of 14
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 24 Oct 2013, 18:06
by Dajb
overfenders + popnit = bolton
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 24 Oct 2013, 21:43
by Sarja88
mindre spacers kanske
`?
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 27 Oct 2013, 22:43
by moggemx
Hade ju vart coolt att bredda , men tror det kan bli lite 2much
Tänkte ju skaffa en bredare axel så jag slipper spacers, provmåttade bara lite hur brett det hade blivit med orginalbredden på axeln som jag hittat
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 28 Oct 2013, 00:00
by moggemx
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 28 Oct 2013, 00:24
by Dajb
Grymt kul att se fler e30 med hög effekt som även jagar lite vettiga styrvinklar
de e ju perfekt att bilen ser smal ut bak, för då kan du bredda de lilla som behövs så får nya bakvagnen plats perfa dessutom
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 28 Oct 2013, 00:52
by moggemx
Vettigt och vettigt vetefan, ingenting i detta är väl särskilt vettigt :p men kul
ja vi får se hur det blir! Kommer ju se helknasig ut med korta axeln och slicks på :p
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 28 Oct 2013, 01:06
by Dajb
moggemx wrote:Vettigt och vettigt vetefan, ingenting i detta är väl särskilt vettigt :p men kul
ja vi får se hur det blir! Kommer ju se helknasig ut med korta axeln och slicks på :p
haha, ja så lär de nog va
de lär de nog göra
fram med vinkelharry och dra upp bakskärmarna nu i vinter också
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 05 Nov 2013, 01:55
by moggemx
Har vart ute en sväng och mätt och donat på lite med framvagnen nu!
Mätte upp vilken Scrub-radie jag har för att se om det skulle vara lämpligt att köra med endera spacers eller e36 nav fram (dom flyttar ut hjulet runt 5mm vad jag läst mig till) för att få lite mera rum för däcket att svänga i.
Scrub-radie är avståndet från rotationscentrumet på spindeln till däcket mitt, dvs hur mycket däcket "sveper" eller scrubbar utanför rotationscentrumet.
Med fälgar med ET15 så får jag en Scrubradie på ~35mm, vilket verkar vara ganska ok vad jag kunnat läsa mig till på nätet.
Lägger jag på 10mm spacer som jag provat med tidigare så ökar ju Scrub-radien till ~45mm som inte heller verkar vara nå problem att åka med.
Men jag satt och funderade lite över hur bilen var att köra som den var nu, och kom på att den varit lite ryckig i styrningen, typ när man kommer på ställ över ojämnheter och vid hårda returer så får man verkligen vara med och hålla i ratten. Och vill ogärna ha den ännu hårdare så ska nog försöka hålla ner Scrub-radien till det den är åtminstone
Får helt enkelt ta in breddning litegrann samt ev. Göra uttag i ramsnoken så däcket går fri på det sättet istället!
Som det är nu så kan jag svänga ~50° utåt (som på bilden) och ~40° inåt.
Men frågan är ju hur mycket vinkel man kan behöva egentligen?
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 09 Nov 2013, 14:58
by Erixon
60 grader minst för att va frän
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 09 Nov 2013, 19:42
by Dajb
60 grader e vad wisefab kiten ger. Och då är det helt annan placering av fjäderbenet i hjulhuset med andra topplagringar och mer breddning av bärarmen för att det ska gå fritt från rambenen etc.
Sen placeras hjulet långt fram i hjulhuset
så ska man inte köra med något komplett kit så tror jag att 50/40 styrvinklar är vettigt
men ett wisefab e ju jävla coolt
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 01 Dec 2013, 23:21
by moggemx
Med de bredare bärarmarna så behöver man bredare styrstag, löste det genom att använda e30:ins inre del samt yttre del från en e28:a!
Till Vänster en kortad (~35mm) e30 innerdel samt e28 yttre del , Till höger orginal e30 stag
Borrade och kapade om för att flytta ut fjäderbenen 35mm också
Med alu bärarmarna så blev upphängningen till krängningshämmaren lite ivägen vid infjädring, så fick sektionera dom lite
Svetsade i fästen för krängaren i bärarmarna
Kapade av och började mixtra med att flytta styrarmen på spindeln också, och verkar ha hittat en ganska lämplig inställning nu.
Nära på helt paralell styrning och kan svänga tills att däcket just inte tar i rambenet, 40grader styrvinkel ungefär .
Sen hur stor skillnad det gör får vi väl se
Hoppas det blir en lyckad kompromiss iallafall!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 03 Dec 2013, 21:52
by -Jonte-
Jag har gjort mer eller mindre exakt samma grej på min e30 , e46 bärarmar, e36 styrvxl och flyttat infästning för styrstaget på fjäderbenet , har funkat mycket bra , stor skillnad mot original tycker jag
Med vänlig hälsning Jonathan
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 04 Dec 2013, 13:02
by moggemx
Härligt att höra!
då får vi hoppas att det blir lika bra i min
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)
Posted: 07 Dec 2013, 14:03
by moggemx
Fixade till de omborrade fjäderbensinfastningen, förstärkte med en plåt underifrån och svetsade igen alla gamla hål och slipade till
Punktat upp högerskärmen som den ska vara, blev att ta in breddningen litegrann.. Kommer nog bli rätt diskret breddning :p
Såhär ser det ut på vänster sida som har en orginalskärm!
Har också fått hem ett glasfiber M-Tech 2 paket till den nu!
Stort tack till:
Som sponsrade med ett kanonpris på grejerna
Fronten på, Men kommer behöva moddas lite till mina breddade skärmar!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Posted: 07 Dec 2013, 16:43
by _anders
Snyggt! Bra du tar bort technopaketet som stod på
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Posted: 16 Jan 2014, 14:40
by moggemx
Har gått lite segt i några veckor nu, men har pysslat lite iaf
Jepp, kommer bli bra mycket trevligare med M-Tech 2 paket tror jag
Har smällt upp en billyft i garaget nu! Guld värt , Hur fan har man klarat sig tidigare? :hihi:
Första jobbet med lyften blev att ta ner växellådan och plocka isär den för att fixa till synkproblemen som jag haft med den!
Har beställt ett Upgrade kit med kolfibersynkar,skiftgaffel i stål till 3-4an, billet shift keys m.m typ alla uppgradeingar som fanns till den som jag fortfarande väntar på!
Har spekulerat lite kring hur jag ska göra med bakaxeln också, Ritat lite på att göra bultbara yttre axelrör tillsammans med längre drivaxlar för att snabbt och enkelt kunna byta mellan bred/smal spårvidd.
Hade nog gått att genomföra, men blir mycket jobb för att få det att lira ordentligt, så jag har hittat och köpt en orginal Ford 9" axel nu som är påväg till mig som jag ska ha som Gat/Drift axel.
Kom fram till att min breddning var aningen smal för att kunna fjädra ordentligt fram, Hade nog vart snyggt som fan med slimmade skärmar.. men tål inte att fjädra nåt om man svänger , så bestämde mig för att dra ut breddningen lite mer.
Tidigare
Gör om Gör rätt!
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Posted: 19 Jan 2014, 14:26
by moggemx
Har fått hem en orginal 9":are nu som skall måttas och kortas ner litegrann för att ha som gat/Drift axel!